• Kakankaka

Tårta på långpanna

Hej på er :)

Snart vankas det dop för min lilla tjej, och vi kommer bli ca 30-40 personer.
    Och jag vill göra tårtan själv, och tänkte göra en stor tårta, typ på långpanna..

Och jag vill ha med två fyllningar, typ vaniljkräm och hallon/blåbär eller liknande på andra lagret..men vet inte riktigt hur jag ska få ihop allt, ska man göra tre stycken bottnar på långpanna och lägga på varandra, eller ska man göra en långpanna och dela på den, och sen göra som en halv långpanna?
    Är det någon som fattar vad jag menar? haha..

Tips, tack!       

• Svar på tråden Tårta på långpanna
  • sandratjejen

Jag förstår preci va du menar :)
    Men de beror ju givetvis på hur "hög" tårta du vill göra.. va har du tänkt att du ska ha för ganering på den osv?
    Ska de vara frysta bär mosade elller hela? :)

• Kakankaka

Jag hade tänkt att mosa frysta bär på ett lager, och så vaniljkräm på ett lager, och sen blir det väl någon smörkräm innan jag lägger på "sockerpasta" som ett lock..(gillar inte marsipan så tänkte att jag skulle prova sockerpasta)
    Är nybörjare på sånthär, har bara gjort vanliga runda gräddtårtor innan :P
    Så blir väl liksom tre lager med bottnar så hög alltså..hihi!  

• jeeri74

Gör det som är lättast är mitt tips.. ;)

Hur du ska göra tycker jag beror på hur tjock botten är. Om du gör den lika tjock som en "normal" tårtbotten skulle jag dela den i tre, annars blir det väldigt mycket botten i tårtan om du gör tre tjocka och lägger ihop. Men om du gör smalare bottnar är det ju lättare att slippa dela dem.

Googla på tårta i långpanna eller liknade så får du nog en del träffar.

Lycka till!      

• Kakankaka
    MissUnderstood skrev 2011-10-05 12:17:52 följande:
    Jag gjorde min dotters doptårta, och den räckte till ca 30 personer. Här är receptet på den!
    hm..jag är nog lite trög, men är receptet dubblat eller dubblade du det som står där?
    Och gjorde du på två långpannor och delade så det blev totalt 4 bottnar? 
  • Carrrie

Du kanske kan göra rulltårta i långpanna och använda en sån som ett lager. Så slipper du dela en hel kaka. Blir ju några rulltårtor men det är det nog värt!

Annars är ett tips att göra pinocchiotårta. Där har du bara ett lager fyllning men på det lagret kan du ju ha allt du vill. 

• MissUnderstood
    Kakankaka skrev 2011-10-05 12:30:03 följande:
    hm..jag är nog lite trög, men är receptet dubblat eller dubblade du det som står där?
    Och gjorde du på två långpannor och delade så det blev totalt 4 bottnar? 
    Receptet där är anpassat för en springform med 24 cm i diameter. Jag dubblade alltså receptet för att få det att funka till långpannan!
  • sandratjejen
    Kakankaka skrev 2011-10-05 12:14:44 följande:
    Jag hade tänkt att mosa frysta bär på ett lager, och så vaniljkräm på ett lager, och sen blir det väl någon smörkräm innan jag lägger på "sockerpasta" som ett lock..(gillar inte marsipan så tänkte att jag skulle prova sockerpasta)
    Är nybörjare på sånthär, har bara gjort vanliga runda gräddtårtor innan :P
    Så blir väl liksom tre lager med bottnar så hög alltså..hihi!  

om du då inte vill ha en sån hög tårta räcker de att du delar den två lager.
    socker pasta är väldigt lätt att jobba me tänk bara på att inte blanda i "vanlig" karamell färg.
    då räcker de att du läger frysta bär på ett lager i mitten och över läger du vaniljkräm tänk på att den ska vara ganska hård de lätaste är sån du kokar själv.men koka den då inte för hår då för den blir tjockare sen när den svalnar me :) jag har jobbat som tårt bakare och det är verkligen jätte kul men ska man få den som man vill så krävs de tid bara och tålamod :)
    va har du tänkt att ha för botten vanlig sockerkaka??

• Kakankaka
    sandratjejen skrev 2011-10-05 12:54:24 följande:

om du då inte vill ha en sån hög tårta räcker de att du delar den två lager.
    socker pasta är väldigt lätt att jobba me tänk bara på att inte blanda i "vanlig" karamell färg.
    då räcker de att du läger frysta bär på ett lager i mitten och över läger du vaniljkräm tänk på att den ska vara ganska hård de lätaste är sån du kokar själv.men koka den då inte för hår då för den blir tjockare sen när den svalnar me :) jag har jobbat som tårt bakare och det är verkligen jätte kul men ska man få den som man vill så krävs de tid bara och tålamod :)
    va har du tänkt att ha för botten vanlig sockerkaka??

Det enda jag tänker på är att den ska räcka till många..blir ju närmare 40 pers om alla kommer vill säga..
    Ja det blir vanlig sockerkaksbotten :)  

• sandratjejen
    Kakankaka skrev 2011-10-05 13:42:26 följande:
    Det enda jag tänker på är att den ska räcka till många..blir ju närmare 40 pers om alla kommer vill säga..
    Ja det blir vanlig sockerkaksbotten :)  

då ska du nog göra 2 med 2 bottnar på varje :)
    ja gjorde tårtor till min mamma och systers 50/30 års kalas ja gjorde 4 stycken och alla gick nästan åt.
    då hade vi 50-60 gäster.
  • Kakankaka
    sandratjejen skrev 2011-10-05 13:56:17 följande:
    då ska du nog göra 2 med 2 bottnar på varje :)
    ja gjorde tårtor till min mamma och systers 50/30 års kalas ja gjorde 4 stycken och alla gick nästan åt.
    då hade vi 50-60 gäster.

Men räcker det inte om man gör den på lång panna så blir den ju 40x30 cm, och gör man tre sådana bottnar så blir den ju rätt hög, då borde det väl räcka med en sådan?

eller menar du att jag ska göra totalt 4 bottnar och två på två stycken? 
  • sandratjejen
    Kakankaka skrev 2011-10-05 14:05:10 följande:
    Men räcker det inte om man gör den på lång panna så blir den ju 40x30 cm, och gör man tre sådana bottnar så blir den ju rätt hög, då borde det väl räcka med en sådan?

eller menar du att jag ska göra totalt 4 bottnar och två på två stycken? 
    om du gör  2 bottnar och delar dom på mitten så  blir de ju 4 bitar lagom till att få ut 2 tårtor.
    om du inte har ett recept på ganska tjock sockerkaka och vill du ha receptet på dom får du gärna säga till så dom inte blir för tunna så dom inte går att dela.
  • Lillloppanlina

Tips på fyllning: hallonmousse med frysta hallon strödda i och ett lager vaniljkräm. Gjorde det till ett dop i helgen! Det var otroligt gott!!

• Kakankaka
    Carrrie skrev 2011-10-13 11:23:11 följande:
    Tycker det är tråkigt när TS endast kommenterar vissa inlägg.

Oj, jag ber om ursäkt för att jag inte kommenterar alla inlägg..!visste inte att man va tvungen att göra det..!?

Men jag tackar självklart för alla förslag och har hittat ett recept på tårtbotten som jag ska testa :)
  • Carrrie

Såklart att man inte behöver kommentera alla inlägg men jag tycker det är lite fräckt att inte svara när folk tar sig tid att fundera och svara på specifika frågor som ställs i TS. 
    Man kanske kan skriva att man tackar förslag men fastnar för xxx recept eller nåt sånt.

Är inte speciellt arg på just dig TS men ibland rinner bägaren över....Speciellt med gravidhormoner i hela kroppen.....  Har svarat i många trådar och letat upp och skrivit ner lååånga recept  men inte fått någon respons på det alls. Då blir man lite lack faktiskt.

Lycka till med tårtbakandet! 

Svar på tråden Tårta på långpanna