• Cizzi

Ryggskott!

Igår råkade jag vrida mig lite dumt, men ingen stor grej. Brände till lite i ryggen men inte mer smärta än man klarar. sen blev det succesivt värre och några timmar senare hade jag ryggvärk från helvetet! FYFAN rent ut sagt vad ont det gjorde!

Ringde 1177 som gav mig tips på smärtlindring och menade att det lät som ett ryggskott. Aldrig haft ont i ryggen så nervös blev jag ju. Smörjade med voltaren gel och tog Panodil vilket funkade bra.

Idag är jag oerhört stel, och har ont men inte alls på samma sätt som igår. Den värsta "smärttoppen" igår, då ville jag bara krypa ur mitt skinn. Inget lindrade, spelade liksom ingen roll hur jag satt/låg eller sådär. Konstant smärta.

De sa att så länge man inte har andra symptom är det inte farligt, jag har inget annat än ryggont. Då kan man försöka lindra det hemma själv. Men så pratar jag med 1177 idag för lite "uppföljning", hon säger också att det låter som ett ryggskott men att man normalt har den intensiva smärtan längre. Då blir jag ju lite orolig, tänk om det är något annat jag har, något farligt typ?

Aldrig haft något sånt här, ni som haft ryggskott hur har det varit? Hur länge har i haft den där "kasta mig framför tåget" smärtan? Jag hade den ju "bara" en kväll. Gör ju fortf ont men inte på samma sätt. Kan inte sitta alls länge, det är promenera runt i huset eller ligga ner med fötterna upp som känns bäst.

Hör gärna era upplevelser och om ni har tips på att lindra skiten! 

• Svar på tråden Ryggskott!
  • Hembakt

Spikmatta och ipren i oanständiga mängder under lån tid

• Jennicken

Hade ryggskott för 2 år sen. Kände på eftermiddagen efter jobbet att ryggen var väldigt överansträngd och morgonen därpå kunde jag inte ens komma upp ur sängen. Jobbade på en 1-2 årsavdelning på förskola så efter alla lyft sa ryggen ifrån.
    Var sjukskriven i 2½ vecka och jobbade sedan 50% i 2 veckor. Åt jättestarka receptbelagda värktabletter (kommer inte ihåg namnet), vanliga värktabletter gjorde varken till eller från. Och gick sedan hos sjukgymnasten.

Här är några övningar som jag fick i "läxa".  

Tänk på att röra dig. Promenera, och stå hellre än att sitta.
    Och när du ska gå upp ur sängen, sätt dig inte direkt upp utan rulla benen ur sängen och ta sedan stöd med armarna (om du förstår).

Än idag får jag jättelätt ont i ryggen så fort jag slarvar med lyft, så man får vara försiktig om ryggen.

Hoppas det blir bättre!    

• Cizzi

Tack så hemskt mycket för era svar och för dina tips på övningar Jennicken!

Idag är det tredje dagen och jag är såpass bra att jag klarar mig utan värktabletter. Jag är stel, brännande känsla i ryggen "trötthetskänslan" samt lite ont. Men inte mer än jag klarar av!

Så vet inte om det var/är ett ryggskott för jag repar mig ju ganska snabbt.. Kanske en sträckning eller något liknande? Men lite nervös är jag fortfarande att den vidriga smärtan ska komma tillbaks.. Och har klurat lite på vad det kan vara om det inte är ryggskott, men vet inte.. de på 1177 tyckte ju det lät som ett sådant och så länge jag inte hade andra problem behövde jag inte oroa mig. så får väl vara tacksam istället :) 

• lelodi

Jag har haft ryggskott ett antal gånger.
    Jag har först och främst smärtstillat mig med Ipren, Voltarenkräm och spikmatta. Sen fick jag rådet att röra mig i den mån jag kunde för att inte stelna i hop fullständigt. Det brukar släppa efter ett par dagar och då har jag även sökt hjälp hos naprapat.

Det viktigaste är att sedan dels upprätthålla styrka i bålens muskulatur och STRETCHA.  Min kropps stora stötte-sten är främre sidan av låren och höftleden. Slarvar jag med att stretcha där så kommer ryggskottet som ett brev på posten. Gå igenom din kropp med en naprapat så kan hon/han ge dig råd om friskvård för just din kropp.

Lycka till!

• Lindreas
    Cizzi skrev 2011-10-06 16:26:07 följande:
    Tack så hemskt mycket för era svar och för dina tips på övningar Jennicken!

Idag är det tredje dagen och jag är såpass bra att jag klarar mig utan värktabletter. Jag är stel, brännande känsla i ryggen "trötthetskänslan" samt lite ont. Men inte mer än jag klarar av!

Så vet inte om det var/är ett ryggskott för jag repar mig ju ganska snabbt.. Kanske en sträckning eller något liknande? Men lite nervös är jag fortfarande att den vidriga smärtan ska komma tillbaks.. Och har klurat lite på vad det kan vara om det inte är ryggskott, men vet inte.. de på 1177 tyckte ju det lät som ett sådant och så länge jag inte hade andra problem behövde jag inte oroa mig. så får väl vara tacksam istället :) 
    Sådär får jag när jag får ryggskott. Den akuta smärtan går över på ett par dagar, men jag tror det beror på att jag rör på mig, trots att det gör ont. Det blir inte värre av det, alltså inte i längden. Just då gör det förstås ont, men det är ju värre att ligga stilla. I mitt fall beror nästan alla ryggskott på kramp och sträckning i musklerna i ländryggen, något som blir bättre med försiktig massage och värme, samt rörelse. För min del blir mitt bäcken väldigt lätt snett efter ett ryggskott, vilket ger problem med mer ryggsmärta, and so on... Så blir du inte bättre inom några veckor, eller känner att det känns snett och konstigt kring höfterna (jag känner att benen blir olika långa) så kolla upp det hos läkaren, eller kiropraktor eller liknande. Det är lätt gjort att räta ut kroppen igen, men det är påfrestande att gå med det.
Svar på tråden Ryggskott!