• Ammiz

Med vad känner ni till att (vita) biologer arbetar? Behöver all insiration jag kan få!

Har tänkt att jag ska hålla på med forskning sedan gymnasiet och har sedan dess gått en biologutbildning och har jobbat några år på forskningslabb. Hoppades på anslag för att anställa mig som doktorand som de inte fick och nu har jag varit föräldraledig i ett drygt år och känner mig inte alls särskilt säker på att jag vill hålla på med forskning ändå. Roligt är det ju men samtidigt tufft och har jag det engagemanget som krävs? Nä, inte just nu, tror inte det. Kanske senare, när dottern är lite större?

Världen utanför forskning vet jag inte mycket om, har inte varit intresserad av den tidigare så nu känner jag mig vilse! Hjälp Vad kan jag jobba med? Vad jobbar ni med? Vart jobbar biologer (och liknande) ni känner?

• Svar på tråden Med vad känner ni till att (vita) biologer arbetar? Behöver all insiration jag kan få!
  • Neko

Med vit biolog, menar du typ mikro/molekylärbiolog/biomedicin? Eller biologutbildning? Har för mej att den som benämns biolog är mer grönbiolog eller är det så att du kan jobba med vilket som men är mer intresserad av vit biologi?

• Ammiz
    Neko skrev 2011-10-05 13:50:51 följande:
    Med vit biolog, menar du typ mikro/molekylärbiolog/biomedicin? Eller biologutbildning? Har för mej att den som benämns biolog är mer grönbiolog eller är det så att du kan jobba med vilket som men är mer intresserad av vit biologi?
    Ja precis, det menar jag. Molekylärbiolog är väl det närmast jag skulle beskriva mig med men valde att inte använda det för att inte göra det för snävt. Skulle nog kunna jobba med en hel del utanför det  men jag har inte läst mycket grön biologi alls bara något i grundkurserna, inget om miljöarbete heller så dessa jobb kan jag inte.
  • Neko

Jag tycker också att det är svårt. Har utbildat mej till just molekylärbiolog men det verkar vara nästan omöjligt att hitta ett bra jobb som inte är just forskning. De flesta laborationsjobb verkar biomedicinare ha lättare att ta eftersom de har kortare och mer praktisk utbildning. Men något inom sjukvården kanske? Det är ju mycket laborationsarbete som ska göras där. Annars så... företag som sysslar med faderskapsbestämning, eller genanalyser av olika andra slag. Rättsmedicin?

• Ammiz
    Neko skrev 2011-10-05 17:08:29 följande:
    Jag tycker också att det är svårt. Har utbildat mej till just molekylärbiolog men det verkar vara nästan omöjligt att hitta ett bra jobb som inte är just forskning. De flesta laborationsjobb verkar biomedicinare ha lättare att ta eftersom de har kortare och mer praktisk utbildning. Men något inom sjukvården kanske? Det är ju mycket laborationsarbete som ska göras där. Annars så... företag som sysslar med faderskapsbestämning, eller genanalyser av olika andra slag. Rättsmedicin?
    Trodde inte att det skulle vara så här svårt faktiskt. Tack för dina förslag! Ska nysta lite där också. Har själv bara kommit på läkemedelsföretag men vet egentligen inte alls vad biologer gör där och vem man ska höra av sig till och så. På typ läkemedelsverket och livsmedelsverket verkar det mest vara kemister som utför analyserna.

Har du hittat något jobb? Du behöver förstås inte svara vart, är bara nyfiken
  • Neko

Nej, jag valde att börja omskola mej till psykolog =P Kändes bra eftersom då får man en legitimation och det blir liksom uppenbart vilka jobb man kan få och inte =)

• Ammiz
    Neko skrev 2011-10-13 18:20:39 följande:
    Nej, jag valde att börja omskola mej till psykolog =P Kändes bra eftersom då får man en legitimation och det blir liksom uppenbart vilka jobb man kan få och inte =)
    Aha, ja det låter ju också som en lösning, lycka till
    Och ja, det der med legitimation verkar ju förenkla. En nödlösning jag funderar över är att läsa till ett år och bli biomedicinsk analytiker (= legitimation, tydlig arbetsbeskrivning och god arbetsmarknad). Men känns ju lite trist att behöva plugga mer, ha pluggat flera år mer än nödvändigt plus få sämre lön. Men å andra sidan, det vore ju ett bra jobb. Men inte aktuellt just nu.
  • pipon

Men hur kan du vara molekylärbiolog (5års utb) och vilja läsa ett år till (??) för att bli BMA (förr 2,5år nu 3år)? Det är ju något som inte stämmer med antalet år du har pluggat. Vad har du läst egentligen?

• Ammiz
    pipon skrev 2011-10-23 19:36:15 följande:
    Men hur kan du vara molekylärbiolog (5års utb) och vilja läsa ett år till (??) för att bli BMA (förr 2,5år nu 3år)? Det är ju något som inte stämmer med antalet år du har pluggat. Vad har du läst egentligen?

Nej, det vill jag ju inte.
    Tror det är bara någonting jag har som en sista utväg när jag blir rädd för att inte få något jobb på väldigt länge.

• Thursday

De biologer jag känner har samtliga varit arbetslösa och sen omskolat sig. Sorry.

• Ammiz
    pipon skrev 2011-10-23 19:36:15 följande:
    Kan ju svara på din andra fråga också, jag har en magisterexamen (4 år) plus en forskarskola (1 år). Ett par högskolor har ett ettårigt program där man kan få legitimation som BMA om man redan är naturvetare. Det är ju en hel del saker de kan som jag inte har lärt mig under min utbildning. Blodprov t ex. Och deras är ju mer inriktad på laborativt arbete, min utbildning mycket mer teoretisk och forskningsförberedande.

Eller jag tror inte jag förstår vad du inte förstår faktiskt.
  • pipon
    På sjukhuslab har molekylärbiologer ofta ansvaret över BMA, på forskningslab definitivt. De flesta molbio blir forskare.BMA-programmet är det som hette labasslinjen förut. Molbio kan även jobba som BMA på deras usla avtal.Det jag inte riktigt förstår är varför du ska plugga ett år till för att få ett yrke som du redan idag kan ta jobb som och som ligger under din kvalifikationsnivå.

Jag förstår inte heller hur man kan ha tagit en magister och sen gått forskarskola ett år och fortfarande inte veta något om sin arbetsmarknad. Det var lite därför jag ville höra vad du hade pluggat. Var pluggade du förresten? Och när exade du?
  • Ammiz
    pipon skrev 2011-10-25 07:18:27 följande:
    .Det jag inte riktigt förstår är varför du ska plugga ett år till för att få ett yrke som du redan idag kan ta jobb som och som ligger under din kvalifikationsnivå.

Jag förstår inte heller hur man kan ha tagit en magister och sen gått forskarskola ett år och fortfarande inte veta något om sin arbetsmarknad. Det var lite därför jag ville höra vad du hade pluggat. Var pluggade du förresten? Och när exade du?
    Fast det är ju det jag inte kan, alltså ta dessa jobb. Vad jag har hört av många andra biologer så är det mycket, mycket svårt att få dessa jobb. (Fast vi kan göra allt de kan förutom provtagningen).

Jag förstår inte vart du vill komma?

Men jag tycker också att det är konstigt (och synd) att jag vet så lite om min arbetsmarknad. Forskningsvärlden kan jag mycket om hur den fungerar,  men inte så mycket utanför den (eftersom den tidigare inte intresserat mig + att vi inte kom i kontakt med den under utbildningen).

Eller självklart vet jag en hel del om arbetsmarknaden utanför den men vad jag ville med det här inlägget var att få lite nya infallsvinklar och komma på sådant jag ännu inte tänkt på.
  • Ammiz

Ringde igår på ett jobb som biomedicinsk analytiker och tyckte jag fick fram bra att jag klarade av arbetsuppgifterna. Men det spelade ingen roll, eftersom jag saknade legitimation. Inom vården ska man ha legitimation, som kvalitetssäkring blev svaret. Och det är ungefär vad jag har hört tidigare. Däremot är det tydligen sådan brist på på biomedicinska analytiker att jag kunde söka ändå för om ingen med legitimation söker alls så kan jag bli aktuell.

• kattm

Det är ju ont om labbjobb över huvud taget utanför den akademiska sfären (inte för att det är jättegott om dem inom den akademiska sfären heller med dagens konkurrens och anslagshysteri...). Har du läst mikrobiologi eller kemi inom din utbildning? Då finns ju labbföretag som Eurofins, AL Control, ALS. Många kommuner har små labb för sin vattenverksamhet, tillverkande industri kan ju ha en del kvalitetskontroller etc. Precis som du skriver är det svårt att få jobb inom landstingen pga legitimationskravet för BMA som kom för några år sedan. Har du funderat på miljö- och hälsoskyddsinspektör? Det ligger rätt långt från dina områden, men det kanske skulle vara något att undersöka i alla fall? Även då kan man nog behöva en kompletterande utbildning på något år, men det verkar finns relativt gott om jobb. Sedan finns ju länsstyrelser och olika myndigheter där man kan jobba med utredningar osv. Men rena labbjobb är det som sagt ont om. Är du intresserad av projektledning inom någon annan bransch? Då kan du ju peka på din erfarenhet från forskningslabb (då brukar man behöva vara drivande) plus att du är förälder (det om något är ju projektledning...).

Om du är med i något fack (typ Naturvetarna) kan du även vända dig till dem för karriärrådgivning. De brukar ha bra koll på vad man kan jobba som med en viss utbildning och kan säkert komma med många tips.

Svar på tråden Med vad känner ni till att (vita) biologer arbetar? Behöver all insiration jag kan få!