• kokos

Slemmig och surtluktande bajs

Min son på 16 månader har sedan 2 veckor tillbaka bajsat löst och slemmigt. Det luktar jättesurt som filmjölk typ. Han är pigg och glad. Äter som vanligt...

Vad kan detta vara? Ingen annan i familjen har något  

• Svar på tråden Slemmig och surtluktande bajs
  • kokos
    ThisIsMe skrev 2011-10-05 13:19:16 följande:
    Det skulle kunna vara så kallad toddler's diarrhoea. Kika på den här länken: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...
    Ja för mycket av maten kommer ut hel. Nu idag är han förkyld men då borde det inte ha börjat för 2 veckor sedan... Ska ringa bvc om det inte är bättre efter helgen. alldeles röd i rumpan är han
  • Millis 27

Bepanthen är jättebra mot röda rumpor om du inte provat det redan. När den värsta rodnaden lagt sig så kan jag oxå rekomendera Aloe Vera gel som finns på apoteket. 

• kokos

Har kontaktat sjukvården. Fick rådet att ge magdroppar och ge lite vätskeersättning då tarmen kan ha missuppfattat det hela och sätter fart så fort vätska kommer in. Sköterskan menade på att det kunde ha med salterna att göra. Vi skulle köra på under helgen och blir det inte bättre så ska vi ringa VC på måndag....

Jag smörjer med Idomin. Tycker Bepanthen är så kladdig....  

• 1969

Om han inte haft lös avföring tidigare så kan det ju vara något tillfälligt virus bara.

Vår lille har haft löst bajs och återkommande diarréer hela vägen (är nu 2,5)
    Han ät testad för mjölkallergi och gluten, men det är inte det.

Precis som sägs i artikeln om småbarnsdiarre så blir det bättre om han får en kost med högt fettinnehåll och lågt fiberinnehåll. Vi ger mkt vitt ris och mjölkfri risvälling. Här funkar det att dra ned på mjölken även om han inte är allergisk. De säger att barn kan vara "i olika grad känsliga för komjölk" där vi går med vår lille.

• kokos
    1969 skrev 2011-10-08 07:50:52 följande:
    Om han inte haft lös avföring tidigare så kan det ju vara något tillfälligt virus bara.

Vår lille har haft löst bajs och återkommande diarréer hela vägen (är nu 2,5)
    Han ät testad för mjölkallergi och gluten, men det är inte det.

Precis som sägs i artikeln om småbarnsdiarre så blir det bättre om han får en kost med högt fettinnehåll och lågt fiberinnehåll. Vi ger mkt vitt ris och mjölkfri risvälling. Här funkar det att dra ned på mjölken även om han inte är allergisk. De säger att barn kan vara "i olika grad känsliga för komjölk" där vi går med vår lille.
    Han åt fullkornsvälling men nu har jag tagit bort välling helt. Det har hjälpt under helgen! Han har fortfarande lös mage och luktandet men han bajsar EN gång och inte 10 som innan... Så skönt för honom
  • Doodies

Låter precis som det min dotter haft. Skrev ett inlägg om det på FL för kanske en vecka sedan. Hon är 2,5 år och hade under 9 dagar slemmig/lös/kletig avföring. Det luktade väldigt surt .. nästintill som kräk. Och bitar av mat i bajset också.
    På dagis sa dom att det gick diareé. Det var 2 till som haft detta och dom var också borta länge. Hon var ändå väldigt pigg och åt som vanligt. Jag fattade ingenting. 

• kokos

Nu är han likadan i magen igen Det luktar surt när han rapar också.... Jag börjar misstänka någon form av överkänslighet... Väntar på att BVC ska ringa upp. Ska sluta ge mjölk och köpa laktosfri istället för att se om det hjälper.

Vårdguiden säger bara avvakta, men hur länge då liksom??? Obestämd   

Svar på tråden Slemmig och surtluktande bajs