• Anonym (J)

Kan man ha de så här?

Hej

Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 år. Ett gemensamt barn på snart tre och jag har en sen ett tidigare förhållande.

Jag har väl velat i några år om vi verkligen har det bra tillsammans. Jag vill gärna ha uppskattning, bekräftelse och romantik. Min sambo ger mig inget av det.
    Han visste när vi blev tillsammans att jag vill ha närhet (pussar, kramar som kommer spontant av honom för att han vill inte för att jag frågor) men inget sånt. Trodde han var blyg så jag gav han några år men nu har de gått 9 år.

Jag vill att han ska ta initiativ till sex eller att vi ska hitta på något, resa eller vad som helst. Enda gången vi har rest var en helg till en större stad. Jag gillar att resa men det har man ju inte gjort diretkt på9 år nu.
    Hångla kan man ju glömma de vill han inte.

Har försökt att prata med honom om vad jag vill och förvänta mig av ett förhållande. Jag har inga höga krav men jag vill känna mig älskad. Men de blir ingen bättring.
    Får inga svar knappt.
    Att diskutera något är inte lönt längre. De svar jag får är "mmm så kan de va", "ja", "nej". Han verkar ju inte vilja prata med mig heller.

Så vad har vi egentligen kvar?
    Hur länge ska jag stanna kvar?
    Lär ju aldrig bli någon bättring när han har haft 9 år på sig. Eller är det så här man har de i ett förhållande? Man pratar knappt om något annat än barnen, jobben och "vad ska vi äta till middag?", ligger i en varsin soffa, varken pussar, kramar eller har sex med varandra.

Han säger att han älskar mig men jag känner inte de.
    Har jag för höga krav?

• Svar på tråden Kan man ha de så här?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du har inte för höga krav utan det du beskriver är vad man behöver ha i en nära relation. Att ha närhet till varandra på olika sätt; att kunna prata med varandra om stort och smått, att ha fysisk närhet med kramar, beröring och sex samt att göra saker tillsammans som stärker samhörigheten. Ditt missnöje talar om för dig vad du behöver ha och vad som är viktigt för dig. Du skall inte förhandla bort det. Din sambo drar sig tillbaka. Han blir tyst och passiv. Vissa personer har väldigt svårt för att känna igen sina känslor och behov och har därför också svårt att prata om sitt inre liv. Kanske är det så för din sambo. Det behöver inte alls vara fel på hans kärlek för dig men den kommer inte till uttryck. Jag tycker att ni skall söka hjälp på familjerådgivningen i kommunen för att försöka bryta negativa mönster och hitta nya sätt att vara mot varandra. Det kan bli svårt för er på egen hand.
    Hälsningar
    Gerd  

• Anonym (J)

Jag har försökt att få honom till familjerådgivning men han total vägrar. Vet inte hur jag ska gå vidare. Har tom börjat kolla på en lägenhet till mig och barnen. Men barnen kommer bli så ledsna. Kan jag verkligen göra så mot barnen.

Jag vet inte vad jag ska göra längre, är helt förvirrad. Har ju kämpat som en gnu med detta förhållandet och ff förstår han mig inte. Att jag behöver lite mer, inte mycket men iaf känna mig älskad.

Han har inte börjat att dra sig tillbaka nu utan det har varit så från dag 1. Trodde ju att han var blyg bara men nu kan han ju inte vara blyg för mig längre.

Svar på tråden Kan man ha de så här?