Flytt utomlands barnbidrag
Vad händer om man planerar att vistas utomlands ca 1 år...
vad händer med barnbidrag + vårdnadsbidrag?
Vad händer om man planerar att vistas utomlands ca 1 år...
vad händer med barnbidrag + vårdnadsbidrag?
Får man inte, tror jag.
hur ska dem veta att man åker utomlands då om man fortf har adressen i sverige?
Det är generellt max 6 månader utomlands som gäller om man ska kunna ha barnbidraget kvar. Om du inte meddelar utflytt bryter du mot lagen, och jag tror inte det här forumets uppgift är att uppmuntra det.
Det finns undantag, t ex for statsanställda, biståndsarbetare och utlandsstuderande. I vissa falla kan de få barnbidrag fast tiden utomlands varar längre än sex månader. Se info från forsäkringskassan:
www.forsakringskassan.se/info/foraldraguiden/
Du kan läsa om det här...
www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_bor,_arbetar_eller_studerar_utomlands
Ah.. såg att Pen hade en bättre länk
.
Hej!
Jag tror jag kan ge dig svar. Jag bor själv utomlands (UTANFÖR EU) sedan 8 år och har många kompisar som klurar just på detta problemet. Problemet har två sidor. Om du FORTSÄTTER att vara skriven i Sverige måste du även officiellt bo kvar i Sverige och får bara befinna dig i ditt "andra land" på semester. Då har du kvar alla svenska sociala förmåner. Det innebär dock att det kan bli problem om du vill utnyttja tex sjukvården i ditt andra land. Som turist har du ju i de flesta andra länder bara rätt till akutsjukvård som turist. Det betyder att tex de vanliga BVC-kontrollerna och barnets vaccinationer måste göras i Sverige. En kompis till mig har gjort så här, och jag vet INTE om det är lagligt och om det funkar i alla länder: Mannen har skrivit sig och jobbar utomlands. I det andra landet finns även barnet registrerat vilket gör att mannen får "barnbidrag" (som betalas av arbetsgivaren, ej staten) och barnet har rätt till sjukvård mm. Barnet och mamman är fortsatt skrivna i Sverige trots att paret är gifta. De är även väldigt ofta i Sverige och barnets samtliga BVCkontroller mm sköts där. M a o har barnet rätt till akutsjukvård på båda ställena och både mamman och pappan får barnbidrag.