• Anonym (Inget tålamod)

Bantar men har tappat tålamodet med barnen

Har två underbara och efterlängtade barn, en på 3 år och en på 8månader. Barnen har kommit tillvärlden tack vare provrör och inför det så fick jag ta hormoner och i kombination med allt så gick jag upp lite inför graviditeterna. När jag skrevs in på MVC för barn nr ett vägde jag 68kg och med nr två 70kg. Efter förlossningen gick jag ner endel av det jag hade gått upp men låg på ca 72kg nu i sommras. Jag är 169cm lång så vist det är inte jätte jätte stort men jag trivdes verkligen inte. Nu efter att jag slutat amma så har jag testat massor (rört mig mer och äta mindre) men inget har hjälpt fören nu, nu har jag dragit ner radikalt på maten och rör mig så mycket jag orkar, men det är just det. Jag orkar inget. Min man jobbar massor så jag är ensam största delen med barnen och på nätterna är det jag som tar barnen. Lillan vaknar till o vill ha nappen 4-6gg per natt och stora har slutat med blöja men vaknar oftast en gång och behöver kissa sen ska han sova hos oss (läs på mig) så jag får aldrig sova ordentligt.

Jag har nu på två veckor gått ner och väger nu 68.5kg och är så glad för det, har satt 68kg som delmål och sen vill jag ytterligare ner 3kg till jul, så det är inga jättemängder det handlar om, men dessa 3,5kg som jag nu börjat med har gjort att jag nu kan ha de mesta i garderoben igen och jag mår bra av det. Men för övrigt är jag så trött, snurrig och har noll tålamod med barnen. Speciellt inte med 3 åringen som är innen i värsta trottsen. Vi bråkar om ALLT och då menar jag bråkar, han lyssnar inte alls på mig och nu har jag börjat gapa tillbaka, fatta, jag gapar åt en 3åring... mår så himla dåligt av det. Vet inte vad jag ska göra, känns som att jag går i cirklar. Vill verkligen inte vara denna elaka mamman men jag vill verkligen inte heller vara en fet mamma. Jag vill ju vara en mamma sommina barn kan vara stolt och glad över, inte en tjockismamma....*gråter*

• Svar på tråden Bantar men har tappat tålamodet med barnen
  • roffe

Jag tycker du ska äta mer och träna hårt. Löpa, styrketräna, cykla. Kroppen behöver en viss mängd energi för att förbränningen ska funka.

Är många små mål mat om dagen. Om du styrketränar hårt så höjs även din förbränning plus att du förbränner fläsk :) 

Om du äter för lite så skadas kroppen. Tappar du koncentrationen och humöret så måste du äta mer. Ät mycket protein, det ger energi men sätter sig inte på kroppen. Och tränar du så behöver musklerna mycket protein.

Om du bara låter bli att äta så kommer du garanterat gå upp i vikt igen när du börjar äta normalt. För du har väl inte tänkt vara irriterad och ledsen resten av livet vad jag förstår :)

Du måste ta hand om dig :) 

• Marnet

Låter som du äter för lite... När jag gick ner från 78 till 63 tog de mig över ett år o jag mådde hur bra som helst!!! Mår man dåligt e de ju ett tecken på att de förmodligen görs på fel sätt! Ät som Saris84 säger många mål o träna!!!! Jag åt minst var tredje timme oftast tätare o mindre varje gång!! Lycka till!

• Anonym

Så barn till vad du menar är tjocka människor kan inte vara stolta över sina föräldrar? 

• roffe
    Anonym skrev 2011-10-05 15:17:03 följande:
    Så barn till vad du menar är tjocka människor kan inte vara stolta över sina föräldrar? 
    Jag tror hon menar att hon vill känna sig bekväm med sin kropp och ha självförtroende och må bra. Det är nog lättare att vara stolt över någon som är hyfsat nöjd med sig själv, än någon som gråter och mår dåligt. 
  • 010306

Ja man ska väll inte behöva vara matt för att man går ner i vikt.. så har då aldrig jag upplevt det.  Ät som du ska & träna istället det gör jag. Loosat 4 kg på 3 veckor nu och hade inte hög startvikt heller.
    Gymmar & kör kondis varannan dag  och har 1-2 vilodagar. Äter extra protein osv.
    Saris84 vet vad hon snackar om.

• Anonym (Inget tålamod)

Bor så att jag inte har tillgång till gym, men har en crosstrainer hemma som jag brukar springa 5km på sen har jag en träningsdvd med styrka som jag också kör plus skogspromenader, ifs i lugn takt då 3åringen går själv men lillan har jag i sele på magen så lite träning borde väl det ge. På helgerna försöker jag springa alt power walka engång om mannen är hemma.

Självklart vill jag inte vara såhär resten av livet och jag vet att ajg behöver äta mera men det är så himla skönt att ÄNTLIGEN se vågen gå neråt. Har svårt att gå ner i vikt så ska jag äta vanligt o träna så skulle jag nog behöva träna massa varjedag och det är svårt att få till med två barn. Kör crossen som sagt när barnen sover men nu de sista dagarna så har jag bara inte orkat... När barnen somnat så skyndar ajg mig att gå o lägga mig så att jag kan få lite sömn innan det börjar med gnyande osv...

• roffe
    Anonym (Inget tålamod) skrev 2011-10-05 15:35:16 följande:
    Bor så att jag inte har tillgång till gym, men har en crosstrainer hemma som jag brukar springa 5km på sen har jag en träningsdvd med styrka som jag också kör plus skogspromenader, ifs i lugn takt då 3åringen går själv men lillan har jag i sele på magen så lite träning borde väl det ge. På helgerna försöker jag springa alt power walka engång om mannen är hemma.

Självklart vill jag inte vara såhär resten av livet och jag vet att ajg behöver äta mera men det är så himla skönt att ÄNTLIGEN se vågen gå neråt. Har svårt att gå ner i vikt så ska jag äta vanligt o träna så skulle jag nog behöva träna massa varjedag och det är svårt att få till med två barn. Kör crossen som sagt när barnen sover men nu de sista dagarna så har jag bara inte orkat... När barnen somnat så skyndar ajg mig att gå o lägga mig så att jag kan få lite sömn innan det börjar med gnyande osv...
    Du kan ju göra squats, armhävningar, utfall, träna med hantlar osv hemma. Det kan du göra när 3åringen leker och bebisen sover middag. Är du ensamstående? Annars kanske din karl kan ta hand om barnen en timme om dagen när du tränar. Det är väl inte för mycket begärt :P

Sök på t ex aftonbladet, de har ofta tips på träning man kan utföra hemma.

Zumbapass är kul och svettigt t ex. 

Hollywoodkändisarna tränar ofta 2 pass om dagen, t ex Megan Fox och dom tjejerna. Och det är alltså inte "mesträning" som gäller heller utan man tar i så man storknar, det är då det fungerar :)

Lycka till, hoppas verkligen du hittar några övningar som passar dig och som hinns med i vardagen :) 
  • Anonym (Inget tålamod)
    roffe skrev 2011-10-05 15:39:45 följande:
    Du kan ju göra squats, armhävningar, utfall, träna med hantlar osv hemma. Det kan du göra när 3åringen leker och bebisen sover middag. Är du ensamstående? Annars kanske din karl kan ta hand om barnen en timme om dagen när du tränar. Det är väl inte för mycket begärt :P

Sök på t ex aftonbladet, de har ofta tips på träning man kan utföra hemma.

Zumbapass är kul och svettigt t ex. 

Hollywoodkändisarna tränar ofta 2 pass om dagen, t ex Megan Fox och dom tjejerna. Och det är alltså inte "mesträning" som gäller heller utan man tar i så man storknar, det är då det fungerar :)

Lycka till, hoppas verkligen du hittar några övningar som passar dig och som hinns med i vardagen :) 
    Nä inte ensamstående men jag har en man som jobbar MASSOR och som inte är hemma så mycket.

Hur mycket behöver man äta då för att orka men ändå gå ner i vikt?
  • Anonym (M)
    Anonym (Inget tålamod) skrev 2011-10-05 15:45:20 följande:
    Nä inte ensamstående men jag har en man som jobbar MASSOR och som inte är hemma så mycket.

Hur mycket behöver man äta då för att orka men ändå gå ner i vikt?
    Har du testat att äta lite men ofta? Det är ju inte bra att gå omkring småhungrig hela tiden.
Svar på tråden Bantar men har tappat tålamodet med barnen