• Anonym (orolig)

LoB /omhändertagen för berusning - nu soc!?

Undrar om ngn kan svara på vad som händer nu? Pappan omhändertagen enligt LoB vid ett tillfälle (en fest där det blev för mycket dricka), finns absolut inget missbruk eller något annat att anmärka på i hemmet. Ett minderårigt barn. Nu är vi kallade på samtal till soc!

Vad händer nu? Jag (sambo till pappan) är jätteorolig och tycker det känns mycket olustigt! Ska de utreda oss nu? Vad tas upp vid samtalet? Kollar de upp något annat om oss? Finns detta nu för alltid i deras register? Vi har ju som sagt inget att "dölja", men det känns så fruktansvärt jobbigt!

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar!! 

• Svar på tråden LoB /omhändertagen för berusning - nu soc!?
  • Anonym (orolig)

Vi ÄR kallade till soc för samtal! Men vad händer där och vilka konsekvenser får det?

• MammaEmelie91

Min pappa blev också kallad dit när samma hände han, han bor dock ensam så ja.. Honom frågade dom bara om han har problem med alkohol och skulle vilja ha stöd.. Några konsekvenser blev det inte.

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Anonym (orolig)

ok, tack för svar! Känns bara så olustigt :(. Vet du om det står kvar i socialens register sedan?

• Anonym (orolig)
    MammaEmelie91 skrev 2011-10-05 15:50:02 följande:
    Min pappa blev också kallad dit när samma hände han, han bor dock ensam så ja.. Honom frågade dom bara om han har problem med alkohol och skulle vilja ha stöd.. Några konsekvenser blev det inte.
    Han hade inga minderåriga barn boende hos sig då? Undrar om det är skillnad om man har det?
  • MammaEmelie91

Nej men jag och min bror var minderåriga men bodde hos mamma. Tror inte att det ska vara någon skillnad och om det står kvar har jag ingen aning om, har för mig att dom tar bort allt om det inte blir fortsatt kontakt vilket det inte lär bli.

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Anonym (blev)
    Anonym (orolig) skrev 2011-10-05 15:52:00 följande:
    Han hade inga minderåriga barn boende hos sig då? Undrar om det är skillnad om man har det?
    Blev han omhändertagen medan barnen var där?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (blev) skrev 2011-10-05 16:35:22 följande:
    Blev han omhändertagen medan barnen var där?
    Nej, absolut inte. Han var på en privat fest i hyrd lokal och däckade inne på toaletten. Betedde sig inte dumt för övrigt, men de som hade festen ringde polisen istället för mig (som var hemma med vårt barn).

Någon som vet hur de här samtalen går till? Exakt vad som avhandlas? Och som sagt - står det här i deras register sedan? 
  • Anonym

LOB är en vårdlag och ni har inget att oroa er för. De vill bara kolla att det inte finns ett misbruksproblem i familjen. Samhället är skyldig att kolla upp det här, men om inget missbruksproblem finns så händer inget. Det är ungefär samma sak som flera LOB:ar kan innebära att man blir av med körkortet, men en LOB innebär inte så mycket. 

Poliser och ordningsvakter är frikostiga med LOB:ar och det ska de vara.  

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-10-05 17:44:17 följande:
    LOB är en vårdlag och ni har inget att oroa er för. De vill bara kolla att det inte finns ett misbruksproblem i familjen. Samhället är skyldig att kolla upp det här, men om inget missbruksproblem finns så händer inget. Det är ungefär samma sak som flera LOB:ar kan innebära att man blir av med körkortet, men en LOB innebär inte så mycket. 

Poliser och ordningsvakter är frikostiga med LOB:ar och det ska de vara.  
    Tack för svar. ok. Känns lite märkligt att de kallar hela familjen och att de inte bara tar in vederbörande för samtal till att börja med. Det är såklart bra att det kollar upp det, men det känns minst sagt olustigt ändå :(. 

Har du koll på registerbiten också? 
  • Anonym

Jag är inte säker på registerbiten så sett, men eftersom det är en vårdlag behöver man inte vara identifierad för att "lobbas". Har man inget ID eller så på sig, så får man helt enkelt sova ruset av sig under övervakning av personal och sedan får man ta sig hemåt - utan att de vet vem du är. Har man ID på sig kan de givetvis kolla upp det, men det är ingen "big deal" så att säga, det är inte som när man begår brott eller så.  

Anledningen till att de vill träffa hela familjen är säkert för att bilda sig en uppfattning om familjesituationen. Hade de bara träffat den som "lobbades" hade de ju missat massa info. Men som sagt, jag tror inte det är något ni ska oroa er för. Många blir "lobbade" varje kväll och för polis/ordningsvakter är detta rutinärenden. Det är i alla fall positivt att ni reagerar på händelsen som att det är något särskilt, en del har vant sig och tycker inte alls det är konstigt att bli "lobbad". Då kanske det är läge att fundera över sina vanor, men ni verkar ha en sund syn på det här :) 
    Lycka till! 

• ania

Ja,han kommer att ha en journal hos socialtjänsten i er kommun. Om det är ert sista besök hos dem kommer den att raderas efter fem år, om ni inte bor i exempelvis Göteborg som måste spara dem längre i forskningssyfte. Men du kanske mer undrar om din sambo nu kommer ha ett polisregister?

• Anonym (orolig)
    ania skrev 2011-10-06 09:47:18 följande:
    Ja,han kommer att ha en journal hos socialtjänsten i er kommun. Om det är ert sista besök hos dem kommer den att raderas efter fem år, om ni inte bor i exempelvis Göteborg som måste spara dem längre i forskningssyfte. Men du kanske mer undrar om din sambo nu kommer ha ett polisregister?
    Nej, det var just socialregistret jag undrade över. Känns mycket olustigt att hamna i det.
  • ania

Varför det? Det är inget offentligt register utan omfattas av sekretesslagen.

• Anonym (orolig)
    ania skrev 2011-10-07 03:37:46 följande:
    Varför det? Det är inget offentligt register utan omfattas av sekretesslagen.
    Jo, men för oss känns det ändå olustigt. Att hamna i socialens register känns, för oss, "skamligt" och det känns som att vi är dåliga föräldrar trots att jag vet att vi absolut inte är det. Det hela känns också som att någon inkräktar på vår familj.
  • ania

Vad tråkigt att du känner så. De vill ju bara se till ert bästa. Har din man inga problem med alkohol eller andra berusningsmedel är det ju er sista kontakt med dem ändå. Du har inget att vara orolig över i så fall.

Lycka till i alla fall och försök komma över denna olustkänsla. Stigmat sitter hos dig, inte hos allmänheten eller socialsekreteraren.

• Anonym (reg)

det är inte säkert att ni hamnar i något register. många kommuner gör så att om utredning inte inleds efter bedämningssamtal (som ni ska på) så registreras man inte i systemet. anmälan sparas i en pärm (alltså i pappersform) som sedan rensas kontinuerligt.

• Anonym

Jobbat inom soc.tjänst och har haft många sådana samtal. Det som händer är att vi gör en sk förhandsgranskning- om inget framkommer under samtalet som oroar så läggs ärendet ner. Den journalen arkiveras i pappersformat på stadsdelsförvaltningen i två år innan den slängs. Dock raderas journalen i datorsystemet så man får inte upp någon träff om man söker på din mans personnummer. Så vet du. Dom Kommer under besöket eventuellt göra en sk audit- ett alkoholfrågeställningsformulär och sen diskutera de svar som framkommer.

• Anonym (orolig)

Tack för era svar!

Svar på tråden LoB /omhändertagen för berusning - nu soc!?