• EmmaW84

är 925 beteckning för äkta silver?

Snabb fråga, ska sälja en ring på tradera och ser i den att den är märkt 925 vilket jag får för mig är sterling silver. Vad är skillnaden på det och riktigt silver och hur skriver man i annonsen? Silver eller sterlingsilver? Vill ju inte försöka lura någon...

• Svar på tråden är 925 beteckning för äkta silver?
  • cinalind

925 är silver.
    Det är bara att skriva i annonsen 925 silver ring.

Silver är en mjuk metall och måste vid även måttliga krav på hållfasthet, legeras.
    För smycken, mynt , instrument och bordssilver används oftast en legering av 7,5% koppar och 92,5% silver som kallas Sterling Silver. Silverlegeringar benämns även efter halten av silver, finhalten, då man anger en siffra för antal delar silver av tusen delar silverlegering.
    Sterling Silver som har en halt av 92,5% silver d v s 925 delar silver (och 75 delar koppar) av 1000 delar legering motsvaras alltså av 925 enligt denna klassificering.
    Finhaltsstämpling av silver utgörs av dessa siffror. Finhaltstämpling av Silver är ej obligatorisk i Sverige men sker oftast ändå på frivillig basis.

• freyah

Ja. 925 betyder att silvret har en renhet på 92,5%. Vanligt för (sterling) silversmycken, eftersom det är mjukare än rent silver och lättare att forma. Men det är ju inte en garanti för att silvret är äkta. Fins det inga andra stämplar? T.ex en kattfot (som garanterar äktheten), ett "S" eller några andra initialer/siffror? I.o.f.s är det väl oftare guld som är intressant att förfalska. Så om det inte handlar om några större summor, och du tycker om det så kan det kanske vara värt att chansa? :) Lycka till!

• freyah

Jag läste för fort där, så jag missade att det är du som säljer- inte köper(!) ringen =) 
    Ja, då är nog allt som det ska. Visst är det silver! 

• Cig35

Jepp, 925 betyder att det är Sterling silver (925 tusendelar silver) vilket normalt sett är den högsta silverhalten som används vid smyckestillverkning. För att lite korrigera och förtydliga tidigare inlägg så görs inte smycken i rent silver då dessa skulle bli för mjuka och ömtåliga för att användas om inte silvret legerats med andra metaller. 

• dosamme

Om det står 925 betyder det att det är 92,5% silver och resten kan vara något annat som koppar eller någon annan metall.

Svar på tråden är 925 beteckning för äkta silver?