• Märtas

hans urin är orange hjälp!

jag blir tokig på läkar vården just nu, min son har haft hög feber sen i söndags, går till vc och dom säger att han har en vanlig infektion.
    när jag sen byter blöja på han när vi kommit hem är det orange i blöjan, ja ringer då och berättar detta, men dom säger att det inte är någon fara, avakta och se. nu när ja bytte blöja igen så är det orange i den, men ja vet inte om det är från urinet eller från rumpan, det luktar riktig illa om man luktar på det.
    Han har även inte bajsat sen i söndags.
    Är det någon som känner igen detta? Har ni varit med om detta. Är verkligen orolig!

• Svar på tråden hans urin är orange hjälp!
  • Furstinna

Har han druckit ordentligt? Se till att han dricker mycket så ska du se att urinen ändrar färg.

• Furstinna
    Furstinna skrev 2011-10-05 18:31:45 följande:
    Har han druckit ordentligt? Se till att han dricker mycket så ska du se att urinen ändrar färg.

Om inte så kan du ringa och höra med sjukvårdsupplysningen igen
  • Carla82

Det kan vara ett tecken på infektion, uttorkning eller att han ätit tex morötter. Iom att han har hög feber och att han är liten skulle jag inte riskera. Ta honom till akuten!! Kanske bara är en enkel urinvägsinfektion men jag tycker att du bör kolla upp det. Blir lite trött på vc ibland. 

• Märtas

ja jag går sönder av oro här hemma, försöker få i han vätskesättning, Har ni vart med om detta? 
    tänkte om det kan komma från rumpan då han inte bajsat på tre dagar? 

• Furstinna
    Märtas skrev 2011-10-05 18:38:07 följande:
    ja jag går sönder av oro här hemma, försöker få i han vätskesättning, Har ni vart med om detta? 
    tänkte om det kan komma från rumpan då han inte bajsat på tre dagar? 

Hur gammal är pojken? Att han inte bajsar är egentligen ingen fara. Får du ner febern? Hur beter han sig?
  • pigglet

Har han ätit ordentligt då? För om han inte äter behöver han inte bajsa heller. (Och när de är sjuka så behöver de inte äta, däremot är det superviktigt att de får i sig vätska.)

När kisset blir mörkt och luktar illa kan det bero på att han fått i sig alldeles för lite vätska. Har de feber behöver de mer än vanligt.
    Isglass, vanlig glass, saft, festis, suga på isbitar, sugrör, medicinspruta, dockservis, melon, vindruvor.

• Märtas

hej min lilla kille börjar må bättre nu, fick en tid upp på barnkliniken, dom såg direkt att han hade en bacill i kroppen vilket Vc här i min stad missade då dom tyckte det var onödigt att ta blod prover på han.
    Så nu har han fått pencelin och sen ska vi varva ipren och alvedon var tredje timme, efter han fått ipren så så började han äta och leka nästan direkt, Vilken skillnad det är på ipren och alvedon :P

Så tack för hjälpen nu, känns skönt att fått lite tips och råd, ha det bra alla :) 

• Carla82
    Märtas skrev 2011-10-07 06:57:13 följande:
    hej min lilla kille börjar må bättre nu, fick en tid upp på barnkliniken, dom såg direkt att han hade en bacill i kroppen vilket Vc här i min stad missade då dom tyckte det var onödigt att ta blod prover på han.
    Så nu har han fått pencelin och sen ska vi varva ipren och alvedon var tredje timme, efter han fått ipren så så började han äta och leka nästan direkt, Vilken skillnad det är på ipren och alvedon :P

Så tack för hjälpen nu, känns skönt att fått lite tips och råd, ha det bra alla :) 
    Skönt att de tog det på allvar...nu hoppas vi att han blir bättre fort.
  • upptäkte orangegult i böljan

Hej jag upptäckte orangegult färg i mitt 18 månaders barns blöja.
    Blev lite orolig, men hon åt paprika och ostbågar igår och idag ,,så jag undrade om det kan vara det som påvärkade färgen? 

• Frida Li

Min dotter hade urinvägsinfektion när hennes urin var orange o luktade illa

Svar på tråden hans urin är orange hjälp!