• minimou

Tips på tofflor för ssk?

Jag ska ut på min första praktik på ett sjukhus, och ska tydligen ta med ett par bekväma inneskor. Någon mer information har vi inte fått. Någon som vet om det är något man bör tänka på vad gäller hygien?

Jag tar gärna emot tips på bra skor.  
     (ej crocs, eller vad de heter...)

• Svar på tråden Tips på tofflor för ssk?
  • Sileas87

Jag köpte sköna gympaskor. Tänk på att inte ha "öppen tå". Det fick vi lära oss :)

• Sixxty

"Samurajskor" med rundad sula som man liksom gungar fram är suveränt sköna. Hygienmässigt är sjukshus golv vansinnigt smutsiga så tänk på var du ställe skorna, inte på bänkar där folk ska sitta t ex.

Sabas77: Varför fick ni inte ha öppen tå?

• minimou
    Sileas87 skrev 2011-10-05 19:22:36 följande:
    Jag köpte sköna gympaskor. Tänk på att inte ha "öppen tå". Det fick vi lära oss :)
    det var bra tips. tack!
  • Kimona

Jag hade tur som kunde få ett par klassiska vita träskor i skinn av min styvfarmor. Jättesköna!
    Annars kör många med sandaler också och självklart foppatofflor då :P

• minimou
    Sixxty skrev 2011-10-05 19:36:50 följande:
    "Samurajskor" med rundad sula som man liksom gungar fram är suveränt sköna. Hygienmässigt är sjukshus golv vansinnigt smutsiga så tänk på var du ställe skorna, inte på bänkar där folk ska sitta t ex.

Sabas77: Varför fick ni inte ha öppen tå?
    intressant! måste googla.

det där med öppen eller stängd tå är jag också nyfiken på. Är det fler som har "förbud" på sin arbetsplats? 
  • minimou
    Kimona skrev 2011-10-05 19:40:02 följande:
    Jag hade tur som kunde få ett par klassiska vita träskor i skinn av min styvfarmor. Jättesköna!
    Annars kör många med sandaler också och självklart foppatofflor då :P
    Det låter snyggt, men är det praktiskt med träskor?
  • Sileas87

På skolan sa de att det var en säkerhetsrisk. Att man kunde tappa hårda saker på fötterna :p kanske olika policy för olika ställen men det var vad de berättade för oss. Personligen tycker jag det är skönare med gympaskor istället för sandaler eller liknande :)

• Sixxty
    Sileas87 skrev 2011-10-05 19:50:54 följande:
    På skolan sa de att det var en säkerhetsrisk. Att man kunde tappa hårda saker på fötterna :p kanske olika policy för olika ställen men det var vad de berättade för oss. Personligen tycker jag det är skönare med gympaskor istället för sandaler eller liknande :)
    Där ser man. Har aldrig hört talas om sådana direktiv så jag måste ju fråga.
  • Kimona
    minimou skrev 2011-10-05 19:48:52 följande:
    Det låter snyggt, men är det praktiskt med träskor?
    Ja, lätta att göra rent och bekväma. Förr hade de flesta inom vården träskor :P
  • Kimona

Typ sådana här fast det är små lufthål i sidan på mina så man slipper fotsvett
  • Venna

Jag har också träskor och de är supersköna...men ack så fula
    En del av våra damer som kommer in har likadana skor som jag, haha.

Mina har gummisula och är faktiskt jättesköna att både stå och gå i en hel dag.

Tänk också på att ha en sko som sitter fast ordentligt, med något bakom hälen alltså. Inte skoj i akuta situationer att behöva springa och vricka fötterna för att skorna inte sitter fast! Så rem bakom hälen eller en "hel" sko blir mitt tips!

• Gumman

Något annat som är bra att ha när man går på praktik är ett systerur så man slipper leta efter en väggklocka så fort man ska ta en puls, andningsfrekvens eller ge någon injektion under en viss tid. Finns billiga och bra på www.etthundrakronor.se . De är i silikon och har utbytbara skal som man kan ta av och sprita.

Svar på tråden Tips på tofflor för ssk?