• Anonym (svårt att sova)

vill sova,bra insomningstablett?

undrar om ni här har erfarenhet av detta?? Att behöva lite hjälp att somna o slippa vakna typ 511 gånger/natt?
    Fick propavan av mamma(vet att man inte ska ta av annan än läkare,men den är ju inte vanebildande!) så jag provade.men då fick jag hemska myrkryp i benen,som är en biverkning av den.
    Då undrar jag-finns nån bättre liknande tablett? Som inte är vanebildande,o som helst inte ger dåsighet nästa dag,eller andra tråkiga biverkningar.
    Har nu en tid haft svårt att sova o ÄR väldigt trött,så snart måste jag få sova ordentligt. Ska ringa läkare,men skulle bara kolla med er med.   

• Svar på tråden vill sova,bra insomningstablett?

ojdå,är det ingen som vet nåt,eller ätit,eller äter nåt sånt??

• Anonym (sömn)

Jag har testat två olika. Den ena var zopiklon och den kan vara beroendeframkallande. Problemet med den var att jag var trött på morgonen och hade en äcklig smak i munnen. Den andra var propavan och den fungerade bra för mig. Fick en konstig/svårbeskrivlig känsla första gången men det försvann sen. Jag var inte trött på morgonen och jag hade inga problem att vakna om mitt barn behövde mig. Jag träffade en läkare som skrev ut detta. Det är dock viktigt att ta reda på varför sömnen är störd. I mitt fall var det solklart med den sömn jag äntligen fick och annan hjälp så blev jag frisk och sover nu bra igen:) Lycka till och kontakta VC så du får ordning på sömnen.

• Anonym (Atarax)

Vet många som äter lägsta dos av Atarax ungefär 40 min innan de ska sova.
    Visst de ger trötthet första dagarna, men sedan vänjer sig de flesta och slipper bieffekterna.
    Men de ska man helst äta varje kväll för att få en bra effekt och slippa bieffekterna.

• BettanB

Jag har använt theralen (inte insomningsmedicin utan sömnmedel); har man rätt dos så sover man som en stock, men slipper vara groggy dagen efter. Inte vanebildande, vilket jag tycker är skönt.

I BettanMansion är sorgen randig.
  • Bedhead

Jag älskar Stilnoct, men för att få dem måste man lyssna på en lååång föreläsning. Således har jag Imovane nu. De är helt ok.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • IsDimma

Jag har ätit den, menupplevde detsamma som du. Det är ingen insomningstablett utan en sömtablett, den har en halveringstid på åtta timmar har jag för mig - vilket innebär att den hjälper dig att inte bara somna utan också att somna om på natten.
    Jag har för migatt propavan är den enda tabletten som inte är beroendeframkallande.

Jag äter idag remeron, bara för sömnproblem - är antidepp egentligen men har biverkning i form av att man blir väldigt trött av den. Äter den inte jämt men när jag känner att jag behöver, antingen om jag vet att jag kommer att sova dåligt (jag känner det ofta på mig) eller om jag ligger vaken länge. Tar mellan typ ingenting, bokstavligt talat bara en smula av en tablett, upp till 45 mg om jag ska sova själv (vilket är en stor del till varför jag sover dåligt).
    Den fungerar toppen för mig, inga biverkningar alls.

• Anonym (johannesört)

Jag åt Johannesört för att dämpa ångest. Tog dom på morgonen naivak sjukt trött av dom. Hade nog funkat kanon som hjälp att sova. Jag slutade med dom för att orka jobba och sen fick jag en annan ångestdämpande så jag åt dom inte mer. Det va ju bara vanliga som man köpte på hälsokosten. Kan ju va värt att testa.

• neverending story
    Bedhead skrev 2011-10-05 20:21:08 följande:
    Jag älskar Stilnoct, men för att få dem måste man lyssna på en lååång föreläsning. Således har jag Imovane nu. De är helt ok.
    Eller så ber man dom hålla käft och hålla sina predikan för sig själva :p 
    Ja stilnoct är helt okey av sova gott piller.

• As mamma

Propavan är INTE en insomningstablett! Den tar man vid 20-tiden för att sova HELA natten. Därför kombinerar man den ofta med Imovane/Zopiklon, som man tar innan man lägger sig just för att somna in. Däremot håller inte den effekten i sig mer än några timmar, så den fungerar inte jättebra om man har problem med att man ofta vaknar på natten. Imovane är vanebildande däremot... inte propavan.

Man kan också prova lugnade, t ex Lergigan, Atarax eller Theralen.

Finns starkare än dessa men det är de här man brukar börja med. Sen är det såklart så att man ska försöka på andra sätt, utan sömntabletter, om det går.. vissa sömntabletter är ju väldigt vanebildande vilket leder till att det sedan blir omöjligt att sova utan tabletter.

Biverkningar får man ofta i början (t ex dåsighet) men de flesta brukar lägga sig efter ett tag. Däremot kan det ju bli så att man blir beroende av en medicin, och då måste ta högre och högre dos för att uppnå samma resultat.

Du ska i alla fall inte ta mediciner innan du har pratat med läkare, och provat andra sätt. Sömntabletter ska man helst bara använda under en kort period, dessutom, för att inte bli beroende. Det kan kännas som en skön/lätt lösning, men det är INTE kul när man måste äta starkare och starkare för att kunna sova en vanlig natt :(

• Meddelande borttaget
  • For all I care

Stilnoct sover man gott av. Om man somnar vill säga. Har vart uppe och haft en massa tok för mig pga dom men dom är helt klart dom bästa jag använt. Haft imovane och propavan och det gav en äcklig smak i munnen och myrkrypningar.
    Stilnoct är ju dessutom ganska lätta att få utskrivna.

• Anonym

Jag har i omgångar använt mig av Baldrian. finns receptfritt på apotek.  De är rogivande och lugnande. För min del handlar mina sömnproblem om att tankarna snurrar runt i huvudet och Baldrian stänger av tankeverksamheten på något vis. Jag har aldrig känt av några biverkningar eller dåsighet dagen efter.

• As mamma
    For all I care skrev 2011-10-05 20:25:52 följande:
    Stilnoct sover man gott av. Om man somnar vill säga. Har vart uppe och haft en massa tok för mig pga dom men dom är helt klart dom bästa jag använt. Haft imovane och propavan och det gav en äcklig smak i munnen och myrkrypningar.
    Stilnoct är ju dessutom ganska lätta att få utskrivna.
    Jag tror det är imovane som ger en äcklig metallsmak i munnen. Kan hjälpa om man tar det med något annat än vatten..

har testat massa receptfria medel,o valerina,baldrian osv-hjälper iallafall INTE ett skit!

• For all I care
    As mamma skrev 2011-10-05 20:30:15 följande:
    Jag tror det är imovane som ger en äcklig metallsmak i munnen. Kan hjälpa om man tar det med något annat än vatten..
    Propavan också. Åt dom vid olika tillfällen men Propavan kunde jag inte äta mer än ett par nätter sen slängde jag skiten och bad att få stilnoct igen. Hellre att jag är ett nutcase i sömnen än har dom där krypningarna och äckelsmaken.
    Fast nu äter jag inga mediciner alls sen ett par år (förutom migränmediciner).. Sover hellre för lite än ramlar och bryter revben på nätterna.
  • 8airam8

Ni som stoppar i er tabletter för att sova, har ni barn? Hur gör ni i så fall när till exempel magsjukan kommer och barnen behöver er vård under natten? Vaknar och är groggy?

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
Svar på tråden vill sova,bra insomningstablett?