• ewis1

Iphone 4 med 3Surf plus/max eller 3pott eller annan operatör??

Ska nu köpa en Iphone 4, har äntligen bestämt mig :) Men vad sjutton ska man välja för abonnemang? Har ni några bra tips till mig? Jag ringer lite, SMS lite oftare, sällan MMS. Förut har jag haft en enkel kontantkortstelefon men nu vill jag börja surfa med mobilen, vilket jag kan tro kan bli en hel del ;)
    Så - hit med alla braiga tips! Jag vill inte lägga en förmögenhet på en telefon.

• Svar på tråden Iphone 4 med 3Surf plus/max eller 3pott eller annan operatör??
  • kellikopter

Vill du ha 3 så har dom en webbshop så man kan få träffa en säljare genom datorn. :) Jättebra tycker jag där man kan berätta vad man är ute efter.

inte nödvändigt med surf-abbonemang, jag använder internet 24/7 på mobilen och det kostar mig ändå inget extra! Ingår i mitt abbonermang (har 3pott)

• sportpappa

Vilket abonnemang beror på hur mycket du ringer och sms:ar för varje månad. Lite kan innebära precis vad som helst beroende på vem man jämför med.
    Jag har Tele2 Snackis Surf, kostar 89 kr/månad och inkl. samtal och sms så brukar fakturan hamna på cirka 100 kr/månad. Då ingår 1 GB surf. Det tycker jag är ganska ok pris. Telefonsäljare som försöker pracka på mig andra abonnemang har svårt att knäcka det. 5000 fria sms funkar liksom inte som säljargument när jag skickar i snitt 2 per vecka Glad

Kolla vad dina fakturor hamnar på idag och hur många minuter och sms du använder. Sen kan du räkna ut vad som är bäst för dig. Att köpa en telefon med abonnemang kanske blir förmånligt dig, men allt beror på hur mycket du egentligen ringer och sms:ar.

• Korsriddaren
    ewis1 skrev 2011-10-05 20:15:37 följande:
    Ska nu köpa en Iphone 4, har äntligen bestämt mig :) Men vad sjutton ska man välja för abonnemang? Har ni några bra tips till mig? Jag ringer lite, SMS lite oftare, sällan MMS. Förut har jag haft en enkel kontantkortstelefon men nu vill jag börja surfa med mobilen, vilket jag kan tro kan bli en hel del ;)
    Så - hit med alla braiga tips! Jag vill inte lägga en förmögenhet på en telefon.
    Varför väntar du inte en vecka och köper nya iPhone 4S istället?
  • ewis1
    Korsriddaren skrev 2011-10-06 00:50:52 följande:
    3 har ett erbjudande att om man tecknar abonnemang före 9 oktober får man halva abonnemangskostnaden fram till påsk. Sedan vet jag inte om 4S är något särskilt. Jag har som sagt en gammal skruttmobil så jag har inte så stora krav. Men visst har tanken slagit mig.
    kellikopter skrev 2011-10-05 21:55:14 följande:
    Vill du ha 3 så har dom en webbshop så man kan få träffa en säljare genom datorn. :) Jättebra tycker jag där man kan berätta vad man är ute efter.

inte nödvändigt med surf-abbonemang, jag använder internet 24/7 på mobilen och det kostar mig ändå inget extra! Ingår i mitt abbonermang (har 3pott)
    Vilken pott har du? 199 kr? 299 kr? eller mer?
    sportpappa skrev 2011-10-05 22:26:55 följande:
    Vilket abonnemang beror på hur mycket du ringer och sms:ar för varje månad. Lite kan innebära precis vad som helst beroende på vem man jämför med.
    Jag har Tele2 Snackis Surf, kostar 89 kr/månad och inkl. samtal och sms så brukar fakturan hamna på cirka 100 kr/månad. Då ingår 1 GB surf. Det tycker jag är ganska ok pris. Telefonsäljare som försöker pracka på mig andra abonnemang har svårt att knäcka det. 5000 fria sms funkar liksom inte som säljargument när jag skickar i snitt 2 per vecka Glad

Kolla vad dina fakturor hamnar på idag och hur många minuter och sms du använder. Sen kan du räkna ut vad som är bäst för dig. Att köpa en telefon med abonnemang kanske blir förmånligt dig, men allt beror på hur mycket du egentligen ringer och sms:ar.
    100 kr/månad låter bra Glad
  • Sweet life
    Korsriddaren skrev 2011-10-06 00:50:52 följande:
    Iphone 4s är ju i princip samma telefon. Lite snabbare bara....
  • Mischao

tycker du ska välja telenor för det är den enda operatören som har obegränsad surf. de andra operatörerna har en begränsning så när du har nått en viss datamängd så sänker de din hastighet.

• Sweet life
    Mischao skrev 2011-10-06 08:20:01 följande:
    tycker du ska välja telenor för det är den enda operatören som har obegränsad surf. de andra operatörerna har en begränsning så när du har nått en viss datamängd så sänker de din hastighet.
    Ja, fast en vanlig användare (som använder surfen varje dag) gör inte av med den datamängden i månaden...
  • ewis1

Ja  jag tror ju inte att jag kommer göra av med så mycket datamängd, lite facebook, musik, aftonbladet, mail, spel osv. Har ingen aning om hur mycket det kan bli.

• Sweet life
    ewis1 skrev 2011-10-06 14:31:42 följande:
    Ja  jag tror ju inte att jag kommer göra av med så mycket datamängd, lite facebook, musik, aftonbladet, mail, spel osv. Har ingen aning om hur mycket det kan bli.
    Låter som det jag gör och jag kommer inte upp i det tak jag har på 2gb i månaden...
  • Korsriddaren
    ewis1 skrev 2011-10-06 08:09:41 följande:
    3 har ett erbjudande att om man tecknar abonnemang före 9 oktober får man halva abonnemangskostnaden fram till påsk. Sedan vet jag inte om 4S är något särskilt. Jag har som sagt en gammal skruttmobil så jag har inte så stora krav. Men visst har tanken slagit mig.
    kellikopter skrev 2011-10-05 21:55:14 följande:

Vilken pott har du? 199 kr? 299 kr? eller mer?100 kr/månad låter bra Glad
    Sweet life skrev 2011-10-06 08:11:58 följande:
    Ni får nog uppdatera er ordentligt! I princip samma telefon? Knppast! Den har dubbelt så snabb processor, tvåkärnig den här gången, 7 gånger snabbare grafik, dubbelt så mycket RAM-minne och en duktigt mycket bättre, och helt nyutvecklad kamera. Förutom detta har man förbättrat taltiden och en mängd annat. Så, nej –det är långt ifrån samma telefon, den ser bara likdadan ut på utsidan och sen slutar likheterna. Glad
  • Sweet life
    Korsriddaren skrev 2011-10-06 21:15:15 följande:
    Sweet life skrev 2011-10-06 08:11:58 följande:
    Ni får nog uppdatera er ordentligt! I princip samma telefon? Knppast! Den har dubbelt så snabb processor, tvåkärnig den här gången, 7 gånger snabbare grafik, dubbelt så mycket RAM-minne och en duktigt mycket bättre, och helt nyutvecklad kamera. Förutom detta har man förbättrat taltiden och en mängd annat. Så, nej –det är långt ifrån samma telefon, den ser bara likdadan ut på utsidan och sen slutar likheterna. Glad
    Jaha? och det här menar du att vi som vanliga svenssons kommer ha nytta av.. Nej, inte direkt.. Tro mig, jag vet skillnaden då jag jobbar med sånt här dagligen... Men nej, jag skulle inte trycka på alla mina kunder en Iphone 4S bara för att JAG/Apple påstår att den är bättre.. Man ska kanske kolla till kundens behov?!?
  • Korsriddaren
    Sweet life skrev 2011-10-06 21:42:37 följande:
    Jaha? och det här menar du att vi som vanliga svenssons kommer ha nytta av.. Nej, inte direkt.. Tro mig, jag vet skillnaden då jag jobbar med sånt här dagligen... Men nej, jag skulle inte trycka på alla mina kunder en Iphone 4S bara för att JAG/Apple påstår att den är bättre.. Man ska kanske kolla till kundens behov?!?
    Om kundens behov är en ny telefon, så föreslår man inte en gammal telefon. I synnerhet inte när den nya kommer att kosta lika mycket som den gamla gjorde när den lanserades. Dessutom är det inte någon som påstår att den är bättre, det är ett belagt faktum, då delar av den nya hårdvaran finns även i iPad2. Jobbar du med telefoner dagligen, föreslår jag att du uppdaterar dig lite mer frekvent. Glad
  • ewis1

Tack för alla svar. Tvekar fortfarande inför vilket abonnemang jag ska ha. Pott eller Surf. Hur funkar det om man inte ringer så mkt? Är det många kostnader som tillkommer? Appar osv? Så det kan vara värt att ha Pott? Eftersom jag inte ringer så jättemycket, SMS:ar en del dock. Fasiken så svårt det här var, har ju haft kontantkort tidigare så jag har ju inte behövt tänka på det här. Verkar vara mer fördelaktigt med Surf men det kanske tillkommer fler kostnader senare. Har ju tänkt att läsa Aftonbladet, Facebook mm. Wordfeud måste man väl nästan börja med ;)

• inze

Det är ju jättesvårt då en del beror på hur mycket du menar med att du inte ringer så jättemycket men sms:ar en hel del. Det är ju lite det som avgör om Surf eller Bas passar bäst. Jag räknade lite snabbt på totalkostnaden på det och det skiljer ju lite.

3SurfPlus för 199:-/mån ger en totalkostnad på 7100:-
    3Pott299 blir 10097:-
    3Pott399 blir 9805:-

Så Pott för 399:-/mån ger en lägre totalkostnad än den för 299:-- (om jag nu räknat rätt).

Samtalskostnaden per minut och för sms är lägre om man har surf än om man har pott så även det bör man väl räkna med men de här prislistorna är så röriga så det är väl nästan omöjligt att räkna ut vad som är billigast om man inte vet hur många minuter man ringer och hur många sms man skickar per månad och kan räkna med det.

• ewis1

Lite snabbt räknat...skulle tro att det kan hamna på 20-30 SMS/månad (vilket iofs är nog rätt lite) och kanske ringer kanske 20 minuter/månad. Har fortfarande en fast telefon hemma men det verkar ju bli vanligare nu att inte ha det.

• inze
    ewis1 skrev 2011-10-09 15:00:08 följande:
    Så då kanske 3Surf Plus är det bästa för mig???
    Ja det är ju svårt för nån att veta men du kan ju "köpa" 3Mobilsurf Plus för 89kr/mån som dras av din pott så kan du surfa upp till 2 GB trafik per månad med upp till 6 Mbit/s. Det har jag och jag har aldrig varit över 1 GB nån månad trots att jag alltid har mobilsurf på telefonen (kopplar in om till wi-fi hemma eller så). Då har du i alla fall kvar dryga 100-lappen att ringa och sms:a för.
  • ewis1

Det blev 3pott för 199 kr/månad + kostnaden för telefonen....Hoppas det passar mig Skrattande

• inze
    ewis1 skrev 2011-10-10 14:54:21 följande:

Det blev 3pott för 199 kr/månad + kostnaden för telefonen....Hoppas det passar mig Skrattande

Det får vi väl hoppas. Men ofta väljer man väl nåt och sen betalar man och ser glad ut och tänker inte så mycket på alternativen man valde mellan.

Jag köpte min telefon med 3Pott 499 men då betalar jag surf,  familjeabonnemang och 3vänner69 från potten också.
Svar på tråden Iphone 4 med 3Surf plus/max eller 3pott eller annan operatör??