• Filippinan

Tips för att undvika urinvägsinfektion (UVI)

Eftersom jag haft UVI så många gånger vill jag tipsa om min huskur: Tranbärsjuice. Funkar på två sätt:
    1. surgör urinen - de elaka bakterierna trivs inte
    2. innehåller ett ämne som gör att dina goda underlivsbakterier (laktobakterier) mår bra och frodas. Laktobakterierna håller i sin tur balansen i underlivet och bekämpar dåliga bakterier.

Drick tranbärsjuice, gärna i kombination med någon juice/fil/yoghurt som innehåller laktobakterier (Proviva, Valio mfl) så får du i dig båda delarna.

Laktobakterier ska alltid finnas i ditt underliv men ibland störs balansen (hormoner exempelvis) så då kan det vara bra att tillföra extra. Laktobakterierna hjälper även att hålla svamp borta. Det är toppen!

• Svar på tråden Tips för att undvika urinvägsinfektion (UVI)
  • Mika86

tack för tipset, jag ha uvi flera gånger/år o få alltid pencillin för det!

• Filippinan

Ja har man väl fått det behövs ju penicillin. Men testa detta i förebyggande syfte. Ett glas om dagen räcker!

• Tingelsvanzen

UVA-E på hälsokostbutikerna är bra. Jag brukar köra med det ett tag om jag känner minsta tillstymmelse till symptom. Ibland ger det med sig då och hinner inte utvecklas.

Jag tycker även, precis som TS, att tranbärsjuice är bra. Tror dessutom att det är kliniskt bevisat nu.

• Filippinan

Ja det är det faktiskt Tingelsvansen. Det som jag skrev under punkt 2 är det som numer är kliniskt bevisat. Tycker att det börjar märkas i hyllorna också att folk har fattat - det är ont om tranbärsjuice nu för tiden!

• turia

citron i vattnet funkar oxå bra..

• Filippinan

Ja det funkar för punkt 1 ovan men inte punkt 2. Därför är tranbär faktiskt bättre än citron.

• estrell

Se till att tömma blåsan ordentligt varje gång du kissar, och luta dig lite frammåt när du sitter där(för att lättare få ut allt urin), så minska risken att det ligger kvar bakterier i urinröret, - står det i min bok jag fick av BM på inskrivningen.

• Glad och Gravid

kissa efter du haft sex!!!!

Svar på tråden Tips för att undvika urinvägsinfektion (UVI)