Anonym (längtan) skrev 2011-10-07 12:33:18 följande:
Det värsta är att jag är så rädd att han ska träffa någon annan....
Jag är så rädd att förlora honom - och nu vet han inte alls hur han vill ha det...jag är mao knäckt
Jag kan tänka mig att särbo skulle kunna vara en lösning om man har en relation som inte funkar praktiskt med ansvar i hemmet etc. Kanske är man väldigt olika med olika behov av ordning, kanske har man väldigt olika dygnsrytm och kan inte sova/somna etc. pga. partnerns vanor mm.
Skulle dock tro att det är ganska ovanligt att man flyttar isär av denna anledning. Gissningsvis är det oftare så att den ena (eller båda) tvekar runt sina känslor, man kanske behöver mer frihet och "egentid". Kanske känner man sig störd och pressad av sin partner på olika sätt.
Om detta är grundorsaken till att man vill testa att bo isär så får man nog dessvärre
räkna med att det kan vara ett steg mot fullständig separation/skilsmässa. Tror det är fullständigt rimligt att man som "undanskuffad" (dvs. den som "tvingas" till ett särboskap, mer eller mindre mot sin vilja) känner sig oälskad.
Hur skulle man annars tolka det (i normalläget)...?
"Jo, jag älskar dig och vill kanske leva resten av mitt liv med dig - men jag vill bara inte ha dig här under samma tak, jag vill ha min frihet och fundera på hur min framtid ska se ut..."
- Alla som verkligen skulle känna sig älskade inför ett sånt "kärlekstal" räcker upp en hand...
Det kan fortfarande vara helt rätt att flytta isär på prov, att känna efter och se hur det blir. MEN då måste man också vara helt införstådd med att sannolikheten är överhängande att man avslutar sitt liv tillsammans. Man hittar säkerligen en och annan som lyckades hitta tillbaka - men enligt vår familjeterapeut så slutar det nästan alltid med att man fullföljer separation/skilsmässa om man flyttar isär på prov.
Du behöver vara fullständigt inställd på att din partner kommer att söka bekräftelse på andra håll, sannolikt träffa någon och eventuellt tröttna på att vänta. Bara du är beredd på detta så är det nog inga problem men om du tror att han ska stå med mössan i hand och vänta så är risken stor att du blir besviken.
Tror det är klokt att verkligen tänka igenom varför man vill genomföra isärflytten först och prata med varandra (samt kanske rådgivare). Kanske är det verkligen rätt för er (båda två)? Kanske är ni på väg att verkligen skiljas? Eller också är ni i den sällsynta situation att ni båda (och relationen) mår bättre av att ni inte bor under samma tak. Logiken säger dock att detta gäller för väldigt få relationer (med barn) särskilt på lång sikt..