• minnap

    Adopterad pappa osv

    En sak jag har börjat fundera över mycket .
    Min sambo som är adopterad från Sri Lanka som vi har en dotter ihop med.

    Hon är dock över året nu så det är inte aktuellt än men dagen kommer vä och hon börjar ställa frågor om tex sin obiologiska farmor o farfar och så. Hur ska man ta det på bästa sätt ?
    Och särskilt jag som inte har nån erfarenheter inom adoptioner . Eller ska man ta det som det kommer ?

    Tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden Adopterad pappa osv
  • Mr p daddy

    Min sambo är oxå adopterad och vi har pratat om det hela tiden, visat på kartan vart Colombia ligger, visat flaggan och så vidare, vi har helt enkelt gjort det till en del av vår vardag. vår son fyller tre snart.

  • mikroE

    Jag tror inte nödvändigtvis att hon kommer att ifrågasätta det hela tidigt. I hennes erfarenhet är det helt normalt att pappa ser ut som han gör och farmor/farfar ser ut som de gör. Däremot håller jag med om att ni ska berätta från tidigt att pappa är född på Sri Lanka och mamma i Sverige (antar jag) och när frågorna kommer förklara vad adoption är.


  • minnap
    mikroE skrev 2011-10-06 10:33:01 följande:
    Jag tror inte nödvändigtvis att hon kommer att ifrågasätta det hela tidigt. I hennes erfarenhet är det helt normalt att pappa ser ut som han gör och farmor/farfar ser ut som de gör. Däremot håller jag med om att ni ska berätta från tidigt att pappa är född på Sri Lanka och mamma i Sverige (antar jag) och när frågorna kommer förklara vad adoption är.

    Okej :) Det kommer gå bra trots allt :)
Svar på tråden Adopterad pappa osv