• Anonym (Hyresgäst)

Behöver hjälp ang. visning av hyreslägenhet

Hej,

Jag behöver lite hjälp. Jag har sagt upp min hyreslägenhet och min hyresvärd vill visa den för nya hyresgäster. 

Kan hyresvärden få gå in med huvudnyckel mot min vilja?

Vad är det som gäller?

Måste lägenheten visas på "kontorstid"? 

Har inte jag något att säga till om tider då lägenheten ska visas? 

Jag vill alltså vara hemma när den visas, känns mycket olustigt att ha folk här när jag inte är hemma. Är mitt hem fortfarande, mina saker... 

Behöver verkligen er hjälp!!!

Tack på förhand!! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Behöver hjälp ang. visning av hyreslägenhet
  • Hallonmumsan

Här jag bor så får man numret till nuvarande hyresgäst och kommer överens med denne när det passar. Bor personen inte kvar så Visar husvärden lägenheten. Prata med hyresvärden och säg att du vill vara hemma under visning. Det är ju fortfarande din lägenhet.

• Anonym

Ja, hyresvärden kan gå in mot din vilja, du har ju sagt upp den!

Klart den visas på kontorstid....

Nej, du har inget att säga till om ang tider den visas...

Varför ska du vara hemma?? Det är ju hyresvärden som är ansvarig för dina saker när andra vistats i den....

Tagga ned, hyresvärden måste ju få visa den såklart...!

• Anonym (Hyresgäst)
    Hallonmumsan skrev 2011-10-06 07:05:10 följande:
    Här jag bor så får man numret till nuvarande hyresgäst och kommer överens med denne när det passar. Bor personen inte kvar så Visar husvärden lägenheten. Prata med hyresvärden och säg att du vill vara hemma under visning. Det är ju fortfarande din lägenhet.
    Jo så har det varit för mig med när jag bott på andra ställen, men nu måste vaktmästaren vara med under visningen så han kan "lära känna" nya hyresgästen. 
  • nuharjagbytt

Jag vet inte om hyresvärden kan gå in utan din vilja men har en känsla av att han har rätt till att visa lägenheten... Vad jag ville säga är att det inte är kul att vara med vid visning av lägenhet. De som tittar kommenterar minsta skavank tapeter osv de kommer att klanka ner på ditt hem även om de gillar lägenheten.

• Anonym (Hyresgäst)
    Anonym skrev 2011-10-06 07:06:47 följande:
    Ja, hyresvärden kan gå in mot din vilja, du har ju sagt upp den!

Klart den visas på kontorstid....

Nej, du har inget att säga till om ang tider den visas...

Varför ska du vara hemma?? Det är ju hyresvärden som är ansvarig för dina saker när andra vistats i den....

Tagga ned, hyresvärden måste ju få visa den såklart...!
    Är ju inte det att jag inte vill visa den, det gör jag gärna. Men jag vill ju vara hemma, gillar inte ha folk hemma som öppnar alla skåp osv när jag inte är hemma. Jo jag har sagt upp den men det är ju fortfarande min, ända tills jag flyttar ut..
  • bellsii

Ring och fråga hyresgäst föreningen , tror knappast dom får göra så !

• Anonym (Hyresgäst)
    bellsii skrev 2011-10-06 07:12:19 följande:
    Ring och fråga hyresgäst föreningen , tror knappast dom får göra så !
    Jo ska ringa 8.30 då de öppnar :)
  • Jaylene

Här i Örnsköldsvik var det också så att man själv fick ringa till den som bodde där, så fick den personen visa lägemheten själv.

• MsM84

Hyresvärden får inte lov att gå in i din lägenhet utan tillstånd, det är ett lagbrott. Samtidigt så säger lagen att du måste låta lägenheten visas. Om hyresvärden ska närvara vid visningen är det väl rimligt att det sker på kontorstid. 

Vill du absolut närvara får du ta ledigt när det är visning så du kan vara hemma. Låter du dem inte gå in kan de vända sig till kronofogden som har rätt att öppna upp lägenheten för hyresvärden när skäl finns.

• Anonym (Hyresgäst)
    MsM84 skrev 2011-10-06 07:17:39 följande:
    Hyresvärden får inte lov att gå in i din lägenhet utan tillstånd, det är ett lagbrott. Samtidigt så säger lagen att du måste låta lägenheten visas. Om hyresvärden ska närvara vid visningen är det väl rimligt att det sker på kontorstid. 

Vill du absolut närvara får du ta ledigt när det är visning så du kan vara hemma. Låter du dem inte gå in kan de vända sig till kronofogden som har rätt att öppna upp lägenheten för hyresvärden när skäl finns.
    Men de frågar mig inte ens om tider då jag kan utan skickar ett mail, så som igår läste jag mailet efter jobbet kl 18. och så är visningen imorgon kl 12. Är ju ingen framförhållning...  

Varför kan dom inte bara fråga mig vilka tider jag kan? Och så löser vi det. Jag kan många tider på kontorstid. Men jag kanske bara överdriver.. men det är mitt privathem tycker det känns mycket olustigt att dom är här när jag är på jobbet..
Svar på tråden Behöver hjälp ang. visning av hyreslägenhet