• luspudel

Varför är pannkakor så illa?

Jag spinner vidare på mattemat som varit här i trådarna de senaste dagarna, och har ofta sett att pannkakor räknas som rätt dålig mat. Ja helst ska det väl kallas efterrätt också?

VAD är det dåliga, egentligen? Ägg innehåller ju allt man behöver utom C-vitamin, gott om protein. Mjölk innehåller även det massa nyttigheter. Mjöl är väl mest bukfylla, men om man vill kan man ju använda en grövre variant... 

När jag steker pannkakor till barnen har jag heller inget socker i smeten, bara en liten nypa salt så det får lite smak.... Jag använder alltid röd mjök, och mycket ägg, steker i ritkigt smör och en riktigt bra gjutjärnspanna som avger lite extra järn i maten.
    Ska jag vara ärlig är jag dålig på att servera grönsaker till alla måltider på dagen, men det är ju heller inte så svårt att slänga fram nåt.
    Dessutom - barnen ÄTER! Oftast äter min son pannkakorna som dom är, eller med lite smör på. Ibland blir det förstås sylt och grädde också.

Så... Upplys mig, varför är pannkakor så illa?

• Svar på tråden Varför är pannkakor så illa?
  • Bellalella

Pannkakor är gott! och jag ser inget fel i att äta det till middag ibland.. Pannkakor eller ungspannkaka..gott!

• Makka Pakka

När jag äter pannkakor så ska det vara sylt och vispgrädde - annars äter jag dom inte.. Så för MIG har det alltid varit en efterätt..

Min man däremot äter dom gärna med t.ex keso eller fetaoströra och nån pålägg i. Då blir det som en lättare lunch.. men han håller sig inte mätt så länge!  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Anna60

Har aldrig fattat att det är något fel med pannkakor!! Har varit mina ungars favoriträtt! Ibland åt de pannkaka tre gånger på en vecka. Idag är de vuxna och friska och starka. Motionerar och är slanka och spänstiga. LEVE PANNKAKAN

• MattssonE

Tycker pannkakor är bra mat, alltså det är väl inte sämre än något annat. Dessutom kan man ju göra crepes, alltså lägga i lite köttfärs och rulla ihop. Det är ju så enkelt att göra, man kanske inte har ork att göra en dundermiddag när man jobbat 9 timmar. Då är pannkakor/crepes ett väldigt smidigt, gott och bra alternativ!

På dagis får min dotter pannkakor eller plättar en gång i veckan, på torsdagar, efter att de ätit soppa :)

• SilverLadyG

Jag vet inte. Vi har ofta pannkakor som lyx frukost på helgerSkrattande Lägger inte socker heller i smeten, men lite salt. Man kan äta pannkakor med sylt som oftast görs här hemma men ibland äter jag med skinka eller leverpastej, jammmiiii. Ingen smör lägger jag till det räcker med smör från pannan Skrattande Vill man ha "nyttigare" pannkakor kan man jo tillsätta lite vetekli i smeten.
    Det negativa enligt mig med pannkakor är det att om man endast äter med sylt och mjölk till, blir man hungrig ganska så snabbt, hur mätt än man är i början annars älskar vi här hemma pannkakorSkrattande Själv är jag uppväxt med pannkakor gjorda på filmjölk och åt det varje söndag som liten, det var veckans höjdpunkt Skrattande

• 86TiAn82

Vi äter pannkakor kanske en gång i månaden till middag, då med bär (tinade frysta bär) keso, äppelbitar och ibland även sallad till! Och jag gör smeten på 50/50 vetemjöl och något grövre mjöl så det blir både nyttigare och godare, för pannkaka på bara vetemjöl är inte så gott tycker jag!

Bara när pappan i familjen är hemma äts det med grädde och sylt!

• luspudel

Nej, kanske håller man sig inte så mätt så länge Och sylt och grädde är ju förstås godast...  Å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll om man äter middag kl 16 och sedan ändå lite kvällsfika innan läggdags.

Vi brukar äta det åtminstone två gånger i veckan, oftast gör jag det som en snabb vardagslunch eftersom jag då är ensam med två småttingar  

• Femmor

Jag gör pannkakor på malna fiberhavregryn, filmjölk och ägg, blandar alltid i någon form av grönsak eller frukt i smeten (morot, majs, hallon tex), steker i smör och serverar som de är med ett glas mjölk. Ingen perfekt måltid, men helt OK då och då tycker jag.

• Angel 87

Det är så löjligt att folk tycker det ska vara efterrätt. Varför?
    Som du själv skriver, barnen äter ju !! Och dessutom är det ju mycket gott och populärt hos både barn och vuxna.
    Så länge barn äter tycker jag man kan ge det någon gång i veckan.
    Men det finns ju tyvärr dom som alltid måste klaga...

Mer pannkakor till folket !!!!

http://blogg.mama.nu/angel/ 

Svar på tråden Varför är pannkakor så illa?