Varför är pannkakor så illa?
Jag spinner vidare på mattemat som varit här i trådarna de senaste dagarna, och har ofta sett att pannkakor räknas som rätt dålig mat. Ja helst ska det väl kallas efterrätt också?
VAD är det dåliga, egentligen? Ägg innehåller ju allt man behöver utom C-vitamin, gott om protein. Mjölk innehåller även det massa nyttigheter. Mjöl är väl mest bukfylla, men om man vill kan man ju använda en grövre variant...
När jag steker pannkakor till barnen har jag heller inget socker i smeten, bara en liten nypa salt så det får lite smak.... Jag använder alltid röd mjök, och mycket ägg, steker i ritkigt smör och en riktigt bra gjutjärnspanna som avger lite extra järn i maten.
Ska jag vara ärlig är jag dålig på att servera grönsaker till alla måltider på dagen, men det är ju heller inte så svårt att slänga fram nåt.
Dessutom - barnen ÄTER! Oftast äter min son pannkakorna som dom är, eller med lite smör på. Ibland blir det förstås sylt och grädde också.
Så... Upplys mig, varför är pannkakor så illa?
Lägger inte socker heller i smeten, men lite salt. Man kan äta pannkakor med sylt som oftast görs här hemma men ibland äter jag med skinka eller leverpastej, jammmiiii. Ingen smör lägger jag till det räcker med smör från pannan