• Anonym (malou)

Familjehems mamma motarbetar!

Finns det fler familjehems mammor som vägrar inse att fosterbarnet är på väg till bio?

• Svar på tråden Familjehems mamma motarbetar!
  • Anonym (elin)

På vilket sätt motarberar hon?

Gäller det ditt/dina placerade barn så tycker jag du omedelbart ska ta upp problemet med din socialsekreterare!

Det är vidrigt med familjehem som gör på det viset - dessa människor borde aldrig blivit godkända från början och dem ska ALDRIG någonsin få barn placerade igen!
    Där kan man verkligen prata om att inte arbeta för barnens bästa!

• Anonym

Det är klart,

När det handlar om övergång till bioföräldrar så måste båda parter visa respekt för varandra.
    Bio mamman måste förstå det känslosamma att lämna tillbaka ett barn som du älskar och tagit hand om en längre tid. Samtidigt som familjehems mamman måste visa bio mamman respekt att hon självklart varit med om samma sak tidigare och vill ha sitt barn tillbaka. Man måste förstå att det är en känslosam tid för alla. Inkl. Barnet som ofta glöms bort. H'n har ju också känslor så väl för mamma som familjehemmet. Att förklara att båda älskar fortfarande och att det inte är ett farväl för alltid. Låta barnet avgöra hur banden ska klippas eller ej.  

• Anonym (malou)
    Anonym skrev 2011-10-06 09:52:25 följande:
    Det är klart,

När det handlar om övergång till bioföräldrar så måste båda parter visa respekt för varandra.
    Bio mamman måste förstå det känslosamma att lämna tillbaka ett barn som du älskar och tagit hand om en längre tid. Samtidigt som familjehems mamman måste visa bio mamman respekt att hon självklart varit med om samma sak tidigare och vill ha sitt barn tillbaka. Man måste förstå att det är en känslosam tid för alla. Inkl. Barnet som ofta glöms bort. H'n har ju också känslor så väl för mamma som familjehemmet. Att förklara att båda älskar fortfarande och att det inte är ett farväl för alltid. Låta barnet avgöra hur banden ska klippas eller ej.  
    Håller med! men svårt när det är "ensidigt".
  • Anonym

Kanske kan du försöka prata med familjehemmet om hur du upplever och förklara att du vet hur dem känner och att det är ok att känna så. Dem kanske till och med får vara en del i ditt barns liv?!

• Anonym (malou)
    Anonym skrev 2011-10-06 11:29:21 följande:
    Kanske kan du försöka prata med familjehemmet om hur du upplever och förklara att du vet hur dem känner och att det är ok att känna så. Dem kanske till och med får vara en del i ditt barns liv?!
    det är såpass "infekterat". Litar inte på denna familjehem nån mer. "mamman" beskriver på andra sidor (nätet) hur hemska vissa kommuner är..(min kommun) Familjehemmet har problem med handläggarna...men jag vet inte förstås vad för slags problem.
  • Anonym (elin)
    Anonym (malou) skrev 2011-10-06 11:35:08 följande:
    det är såpass "infekterat". Litar inte på denna familjehem nån mer. "mamman" beskriver på andra sidor (nätet) hur hemska vissa kommuner är..(min kommun) Familjehemmet har problem med handläggarna...men jag vet inte förstås vad för slags problem.
    Gäller detta en SOL placering så tycker jag du ska hämta hem ditt barn på en gång!
  • Anonym (malou)
    Anonym (elin) skrev 2011-10-06 15:28:32 följande:
    Gäller detta en SOL placering så tycker jag du ska hämta hem ditt barn på en gång!
    Lvu men barnet är på väg hem sakteligen
  • Anonym
    Anonym (malou) skrev 2011-10-07 09:19:41 följande:
    Lvu men barnet är på väg hem sakteligen
    HUr gammalt är barnet och hur länge har det bott i familjehemmet?
  • Anonym (malou)
    Anonym skrev 2011-10-07 23:29:18 följande:
    HUr gammalt är barnet och hur länge har det bott i familjehemmet?
    Typ 2.5  år. Ska se hur fostermamman reagerar efter deras soc möte.
  • Anonym (hur)

Hur är det familjehemmet motarbetar? Och vad är det i hennes beteende som gör att du tolkar det som att hon inte inser att barnet är på väg hem till dig?

Svar på tråden Familjehems mamma motarbetar!