• Mums70

Hur blir man en universitetsadjunkt?

Dum fråga kanske, vad vet jag Men hur blir man en som föreläser för studenter?

• Svar på tråden Hur blir man en universitetsadjunkt?
  • ninagirrl

Det är olika, min sambo undervisar för studenter och han doktorerar. 
    Men sedan finns det adjunkter, och lektorer på universitetet.'
    Jag är inte helt säker men jag tror att man måste vara doktor i grunden och sedan söker man en tjänst.  
    SÅ är det hos min sambo som doktorerar vid en tekfak utbildning.

Jag går filfak och flera av våra som  undervisade har doktorerat också, och sedan sökt en speciell tjänst. 

• Mums70

Men går du då en högskoleutildning just för att lära dig undervisning?

Jag går på samhällsvetarprogrammet nu med inriktning på kulturgeografi. Läser just nu turismvetenskap och har funnit det som fantastiskt kul Blev hel inspirerad av en äldre lärare som föreläste för oss igår och tänkte att..ja varför inte, varför skulle man inte kunna lära ut? 

• Mums70

Om jag fattar det alltså rätt, så bör jag alltså ta magisterexamen till att börja med i ett huvudämne? Då är jag väl rätt ute, min plan har varit så fast dom flesta skrattar.. Dom tycker det låter så avancerat, men jag tycker det låter bara spännande

• BuoBä

Det finns ingen utbildning för att bli "högskolelärare" utan det är doktorander, professorer och andra knutna till forskningen och arbetet på instutitionerna som undervisar. Det finns säkert (kortare) kurser i hur man undervisar, för doktorander och andra det är aktuellt för, men det är inte flera år av pedagogik som för tex gymnasielärare. Det bästa sättet är alltså att först ta sin magisterexamen, och sedan bli doktorand.

Om du vill prova på undervisning brukar det finnas möjlighet att bli kursassistent. Det är studenter som kommit en bit i sina studier som tex håller i labbar och lektioner för nyare studenter. Det brukar vara några timmar i veckan, så man ska kunna göra det parallellt med att man studerar. Fråga på din instutition om de har några såna tjänster.

Svar på tråden Hur blir man en universitetsadjunkt?