• N4L

Om man söker ett nytt jobb kan dem ringa till min nuvarande arbetsgivare utan att prata med mig?

Arbetar för tillfället på ett ställe som redovisningskonsult men funderar på att söka ett annat. I cvt står ju såklart min nuvarande arbetsgivare med.

Tror ni att det finns någon risk att det stället där jag söker jobb ringer till min nuvarande arbetsgivare och frågar om mig?

På referenser har jag skrivit "lämnas gärna vid förfrågan". Behöver jag upplysa dem i det personliga brevet att inte ringa min nuvarande arbetsgivare eller är det en underförståd regel innan man varit på intervju och så?

Jag vill ju såklart att inte att min arbetsgivare får reda på att jag söker andra jobb...

• Svar på tråden Om man söker ett nytt jobb kan dem ringa till min nuvarande arbetsgivare utan att prata med mig?
  • missable

Nä de ska de i regel inte göra, och begär de referenser från ditt nuvarande så förklarar du läget bara! 

• Gladskit

Jag har haft med nuvarande arbetsgivare i cv't men de har inte blivit uppringda. En rekryterare ska ju bara ringa de referenser man anger, annars skulle jag bli jättearg. Det är ju inte säkert man har berättat att man söker nytt jobb heller..

• EvvvvE

Nej, dem brukar inte ringa upp om det är inte så att dem är intresserade av att anställa dig och då ber dem om några personer + telnr från dig (de ringer aldrig upp och försöker luska fram något utan din tillåtelse) :)

Men får man fråga vart du jobbar? Detta eftersom jag söker liknande arbete och jag belönar tips som leder till anställning med 3 000 kr :) 

• N4L

Arbetar på en Revisionsbyrå i Danderyd då de även har en redovisningsavdelning. Vill som du säkert förstår inte skriva ut namnet på företaget än så länge då jag inte ens fått in min ansökan till det andra jobbet. Men om jag får det andra arbetet så kan jag ju inboxa företagsnamnet. 

• EvvvvE

Jag förstår :) Ja, hör av dig om du får det andra jobbet N4L, vilket jag förmodar kommer gå jättebra :)

• Inversable

Det hände mig en gång att de ringde upp mitt nuvarande jobb och tog referenser utan att ha frågat mig. Men nu gjorde det inte så mycket eftersom jag var öppen med att jag sökte andra jobb. Tror det är ovanligt men frågade en rekryterare jag känner och hon sa att det händer ibland. Särskilt om det är företag inom samma bransch och man tycker att man har en bra affärsrelation med dem så är det vanligare sa hon.

• Insatt

Är de proffsiga gör de inte så. Man kan väl räkna ut med röven och en bit krita att det kan vara känsligt så de ska bara ringa de referenser man ger!

• N4L

Borde man skriva i det personliga brevet att man inte vill att de ringer utan att prata med mig först? Hur lägger man upp det på bästa sätt?

• Limus

Har hänt mig, jobbar som lärare. De ringde min gamla arbetsplats utan att jag lämnat dem som referenser. Till råga på allt ringde de även gamla elever och frågade dem hur jag var som lärare. Jag fick jobbet, men tackade vänligt men bestämt. NEJ.

Saga och jag är tuffa brudar i lyxförpackning
  • asta66
    Insatt skrev 2011-10-06 15:43:34 följande:
    Är de proffsiga gör de inte så. Man kan väl räkna ut med röven och en bit krita att det kan vara känsligt så de ska bara ringa de referenser man ger!
    Det får man verkligen hoppas. Söker nya jobb nu och min nuvarande chef kommer inte att få veta nåt.
  • von Brev
    Limus skrev 2011-10-06 22:00:31 följande:
    Har hänt mig, jobbar som lärare. De ringde min gamla arbetsplats utan att jag lämnat dem som referenser. Till råga på allt ringde de även gamla elever och frågade dem hur jag var som lärare. Jag fick jobbet, men tackade vänligt men bestämt. NEJ.
    :o herregud, då ska man verkligen springa åt andra hållet.
  • Limus

Ömine: Jag sprang, men det kändes lite dumt. . Det växer inte tjänster på träd, men vad skulle jag göra?

• von Brev
    Limus skrev 2011-10-17 18:45:11 följande:
    Ömine: Jag sprang, men det kändes lite dumt. . Det växer inte tjänster på träd, men vad skulle jag göra?
    Hur hittade de eleverna annars?
  • Limus
    von Brev skrev 2011-10-17 19:41:09 följande:
    Hur hittade de eleverna annars?
    Hur menar du?
Svar på tråden Om man söker ett nytt jobb kan dem ringa till min nuvarande arbetsgivare utan att prata med mig?