• Elvira

Röda kinder - allergi/överkänslighet?

Hej, min 17 månaders tjej får blossande röda kinder ibland. Någon som har ett barn med liknande symptom och som fått ngn allergidiagnos? Hon mår bra för övrigt och det är inte relaterat till mjölk!

Tack på förhand!

/Katarina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-29 23:14:18:
    Har lagt en bild i mitt bildgalleri.

• Svar på tråden Röda kinder - allergi/överkänslighet?
  • bisou

Min dotter hade röda kinder så fort det blev kallt och vår läkare sa att det var köldallergi som växer bort med tiden... och mkt riktigt, denna vinter har det inte dykt upp för första gången sedan hon föddes. Min dotter blir snart fyra.

• Elvira

Hej, kinderna blir inte röda efter vistelse utomhus utan det kan komma lite närsom.

• Mammatilltretroll

Min Meja 9 månader har precis samma röda kinder då och då..

Vi har gissat på allt från Rosacea som jag själv lider av..
    Örtallergi..
    Köldallergi..
    Värmeutslag..

Men ingen vet ännu..

Kliar det på din dotter?
    Är hon torr?

• mia1968

så har våran son börjat få, jag ringde till bvc för i dessa röda områden kan det se ut som det är en blåsa eller liknande... så försvinner de.... sen kan de uppkomma på andra kinden eller runt munnen.... på bvc sa de att de trodde att det kunde vara nässelutslag. Dessa kan uppkomma om barnet har något virus i kroppen eller om man är överkänslig över något. Sonen har varit lite dålig i magen så jag väntar lite och ser om det går över

• Chaia

Allergi mot ägg, fisk, tomat, citrus.......??

Äggallergi är vanligt hos små barn. Vår dotter var röd och knottrig på kinderna (till en början, sedan eksem över hela kroppen). Det var allergi mot mjölk och ägg. Sedan tillkom allergi mot fisk och nötter.

Röda frukter, tomat, citrus, choklad m.m. är vanliga orsaker till överkänslighet.

• Elvira

Tror inte det kliar för hon verkar inte ha besvär av det. Hon är dock lite torr. Skall börja kolla vad hon ätit när hon blir röd. Kanske kan det vara färsk tomat. Lagad tomat funkar i alla fall bra. Har tidigare trott att det berott på värme för jag har för mig att det uppstår efter lite ansträngning. Har inte tidigare varit minsta orolig eller kopplat ihop det med allergi, men har blivit tipsad om att så kan vara fallet.

/Katarina

• honyponken

min dotter får likadant ibland pch vi har kommit på att det är efter att hon ätit banan..så det var allergi mot bananen. kanske du ska skriva upp vad hon äter och sen när det röda kommer. så kan du se vad det är som är orsaken

• Stjärnstoft

Vår lilla tjej har samma problem - ikväll är hon tokröd och dessutom vansinnesröd i stjärten vilket vi inte haft problem med på flera månader - kan inte låta bli att koppla ihop symtomen även om det kanske är långsökt.
    Vi har under längre tid uteslutit citrus, tomat, paprika och fisk ur kosten eftersom hon varit jätteprickig periodvis och hon har även torr hud.
    Nu när hon varit symtomfri en längre tid har vi försiktigt introducerat en sak i taget för att se vad som kan vara orsaken. Citrus har hon smakat varje dag i 4 dagar och det verkade gå bra. Idag fick hon lite paprika och kanske är det därför hon är så röd nu - min sambo som varit hemma var osäker om hon var röd innan eller efter maten.
    Trist att våra knattar ska reagera på föda

• Tilda

Vår som får sådär röda kinder när han bli trött. Jag blir också sån och jag har aldrig kopplat det till födoallergi utan helt enkelt till trötthet. Han är dessutom väldigt torr och knottrig i huden.

• Stjärnstoft

tilda
    Men, jag glömde nämna att hon är prickig på magen igen också och det verkar ha kommit samtidigt...

Svar på tråden Röda kinder - allergi/överkänslighet?