• maybe2501

Enkel bärsjal???

Jag letar efter en bärsjal som är enkel att sätta på, dvs som man inte måste knyta flera varv och är flera meter lång, utan mer som man tar på sig som en färdig sele, men ändå av sjaltyg (tycker vanlig bärsele är obekväm). Ska funka från nyfödd och till minst ett år.Ngn som har bra tips?

• Svar på tråden Enkel bärsjal???
  • maybe2501

Ja, ngt åt det hållet, men har även hört att det ska finnas typ färdigknutna sjalar. Hur enkel är den att sätta på? Funkar det att bära nyfödd och amma med en sån?

• knisse

Ah kanske nagot i stil med
    www.easyhug.se/

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • vargaa

Tänkte bara berätta att en vanlig trikåsjal är lika lätt att ta på som en sele när man gjort det några gånger. Så om du inte hittar någon sjal som är bättre föreslår jag en sån. Ringsjalen tror jag inte att ett nyfött barn ligger lika "säkert" i efter som att den inte är lindad så mycket, men jag kan ha fel för jag har inte haft någon själv. :) Såg en mamma på vårdcentralen som hade bar tvillingar i varsin ringsjal så i lite större ålder tror jag att det är smidigare än tex trikåsjal om man vill bära på höften. Men de var så stora att de hade egen balans.

Om du ska ha sjalen till ett nyfött barn så är trikåsjalen väldigt bra för i den har barnet stöd för hela kroppen hur du än vrider och vänder dig. Som sagt, knytningen är verkligen busenkel och går jättesnabbt när man lärt sig. :) Jag knyter min på några sekunder och behöver inte ens vara nogrann för att få den perfekt.

sjalbarn.se finns det beskrivet vilka sjalar som passar vilka åldrar och knytningar.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • skogsmor

Gillade oxå trikåsjalen med sonen, kommer använda den från början med bebis som kommer när som. Men min make gillade inte det där med att knyta sjal, så nu har vi köpt en ergo baby sele med spädbarnainlägg som jag tror han kommer gilla att bära i och även jag kommer använda den lite för att det blir lite luftigare, sen kan ju storebror bäras i den eftersom vi inte har köpt syskonvagn. Har en hemsydd mei-tai som användes en del kring sonen var 1år. Tror att jag kommer använda trikåsjalen hemma men ha ergo selen med att ta till när man i ute och far.

• maybe2501
    vargaa skrev 2011-10-06 13:50:49 följande:

Tänkte bara berätta att en vanlig trikåsjal är lika lätt att ta på som en sele när man gjort det några gånger. Så om du inte hittar någon sjal som är bättre föreslår jag en sån. Ringsjalen tror jag inte att ett nyfött barn ligger lika "säkert" i efter som att den inte är lindad så mycket, men jag kan ha fel för jag har inte haft någon själv. :) Såg en mamma på vårdcentralen som hade bar tvillingar i varsin ringsjal så i lite större ålder tror jag att det är smidigare än tex trikåsjal om man vill bära på höften. Men de var så stora att de hade egen balans.

Om du ska ha sjalen till ett nyfött barn så är trikåsjalen väldigt bra för i den har barnet stöd för hela kroppen hur du än vrider och vänder dig. Som sagt, knytningen är verkligen busenkel och går jättesnabbt när man lärt sig. :) Jag knyter min på några sekunder och behöver inte ens vara nogrann för att få den perfekt.

sjalbarn.se finns det beskrivet vilka sjalar som passar vilka åldrar och knytningar.

Tror säkert att man lär sig en riktig bärsjal, men vad jag behöver inledningsvis är ngt som jag kan lyfta barnet ur vagnen när stora flickan ska på förskolan och ta den lilla med mig in och lämna och sedan lätt ta av när jag lagt tillbaka i vagnen och vi ska gå hem. Den ska alltså gå mkt snabbt och få på och av eftersom jag samtidigt ska hålla koll på en tvååring.
  • knisse

synd att du inte gillar sele jag vet inte vad jag skulle göra utan min becco buterfly.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Renstjärna

Gå in på www.sjalbarn.se och titta. Där kan du läsa om alla typer av ergonomiska bärredskap. Det låter lite som att du är ute efter en MeiTai (kvadratisk bärsjal). Har du testat ergonomisk bärsele eller är det BB´s du har provat? Ergonomisk funkar på mig, men jag får ont av BB´s.

Nedan måste jag också slå ett slag för elastisk sjal. När du väl knutit den (vilket tar max 20 sekunder efter lite träning) så kan du ha den på och plocka i och ur bebben. Eftersom den är så pass smidig kan man springa runt med den nästan hela dagen (under jackor funkar också) och bara behöva spänna den någon gång. Har faktiskt svårt att tänka mig något som är smidigare utifrån det du tänkte ha sjalen till.

Svar på tråden Enkel bärsjal???