vargaa skrev 2011-10-06 13:50:49 följande:
Tänkte bara berätta att en vanlig trikåsjal är lika lätt att ta på som en sele när man gjort det några gånger. Så om du inte hittar någon sjal som är bättre föreslår jag en sån. Ringsjalen tror jag inte att ett nyfött barn ligger lika "säkert" i efter som att den inte är lindad så mycket, men jag kan ha fel för jag har inte haft någon själv. :) Såg en mamma på vårdcentralen som hade bar tvillingar i varsin ringsjal så i lite större ålder tror jag att det är smidigare än tex trikåsjal om man vill bära på höften. Men de var så stora att de hade egen balans.
Om du ska ha sjalen till ett nyfött barn så är trikåsjalen väldigt bra för i den har barnet stöd för hela kroppen hur du än vrider och vänder dig. Som sagt, knytningen är verkligen busenkel och går jättesnabbt när man lärt sig. :) Jag knyter min på några sekunder och behöver inte ens vara nogrann för att få den perfekt.
på sjalbarn.se finns det beskrivet vilka sjalar som passar vilka åldrar och knytningar.
Tror säkert att man lär sig en riktig bärsjal, men vad jag behöver inledningsvis är ngt som jag kan lyfta barnet ur vagnen när stora flickan ska på förskolan och ta den lilla med mig in och lämna och sedan lätt ta av när jag lagt tillbaka i vagnen och vi ska gå hem. Den ska alltså gå mkt snabbt och få på och av eftersom jag samtidigt ska hålla koll på en tvååring.