• Trollkärringen

Boendeförälder - umgängesförälder - gemensam vårdnad

Har barn på 6 månader som vi har gemensam vårdnad om, trots att vi separerat. Oenigheten är djup. Vad har jag som boendeförälder för rätt att bestämma om mat o sovtider mm
    Samma sak gäller umgänget med den andra parten.   

Kommunens familjerätt är inte mycket till hjälp, de bara blir värre. Just nu har boendeföräldern umgängesbidrag o måste skicka med mat, kläder, ja allt då barnet ska till umgängesföräldern några timmar.

Hjälp mig med konkret fakta, mitt ex vill vara med o bestämma ALLT o framförallt kontrollera oss. Detta påstår ex att det är en rättighet han har att få veta o vara med o bestämma för att vi har gemnesam vårdnad.   

• Svar på tråden Boendeförälder - umgängesförälder - gemensam vårdnad
  • Marnet

Boende eller umgänges förälder spelar ingen roll varken du eller han kan ju bestämma vad barnet ska äta eller hur de ska sova när de e hos den ena eller andra... Vad menar du med umgängesbidrag?

• Trollkärringen

Underhållsstöd menade jag. Vardagen består ju av en viss struktur o samma rutiner när det gääller mat o sovtider. Sen kan man självklart inte följa de till punkt o pricka. Men måltiderna är ju bra att ha välling, gröt o middag på ungefär samma tider osv. Även läggtid för natten i möljigaste mån.

• MattssonE

Ja, han har helt rätt. Han ska vara med och bestämma lika mycket som du, det är vad gemensam vårdnad innebär. Däremot ska du inte behöva skicka med mat, men kläder ska du skicka med om det är så att barnet inte bor hos pappan så ofta. Han ska se till att ha blöjor och mat.

• Trollkärringen

Missförstå mig rätt, självklart ska man besluta i frågor runt barnen tillsammans då man har gemensam vårdnad i vissa fall. Men kanske inte ens ex ska besluta sånt som hur min o barnets dag ska se ut, vilken tid vi ska äta, sova och går ut. Hans kontrollbehov får ju inte styra min vardag för att vi har gemensam vårdnad.

Vad det gäller mat osv måste jag skicka med ALLT då barnet är hos honom, o i bästa fall kommer kläder o nappflaskor tillbaka.  

Famijerätten tycker att detta ska skickas med eftersom jag får underhållet. Hela tiden ska jag ta hänsyn till hans ekonomi, arbetstider, vilja, fritid osv

Nyfiken hur "Alla andra" löser det!

• Marnet

Du har ingen skyldighet att skicka med något alls dit egentligen... O absolut inte mat har dom verkligen sagt de på fr?? 

• Trollkärringen

Ja det är det som är sååå konstigt. Jag kan köpa kläder o så men inte mat. Pappan ska fundera på om han VILL stå för mat o blöjor o våtservetter till nästa möte. Jag har tom varit tvungen att skicka med kokt vatten i nappflaskor tidigare. FR går helt på ex vilja o kontroll.

• MattssonE
    Trollkärringen skrev 2011-10-06 15:51:03 följande:

Missförstå mig rätt, självklart ska man besluta i frågor runt barnen tillsammans då man har gemensam vårdnad i vissa fall. Men kanske inte ens ex ska besluta sånt som hur min o barnets dag ska se ut, vilken tid vi ska äta, sova och går ut. Hans kontrollbehov får ju inte styra min vardag för att vi har gemensam vårdnad.

Vad det gäller mat osv måste jag skicka med ALLT då barnet är hos honom, o i bästa fall kommer kläder o nappflaskor tillbaka.  

Famijerätten tycker att detta ska skickas med eftersom jag får underhållet. Hela tiden ska jag ta hänsyn till hans ekonomi, arbetstider, vilja, fritid osv

Nyfiken hur "Alla andra" löser det!

Verkar vara en lustig familjerätt du går till...

Jag är faktiskt också i en liten tvist när det gäller mig och min dotters pappa, har haft det i ungefär ett år. Vet inte vart jag ska ta vägen då han tvärvägrar att gå på samtal med familjerätten (de är vettiga här!)
  • Marnet
    Trollkärringen skrev 2011-10-06 16:14:12 följande:
    Ja det är det som är sååå konstigt. Jag kan köpa kläder o så men inte mat. Pappan ska fundera på om han VILL stå för mat o blöjor o våtservetter till nästa möte. Jag har tom varit tvungen att skicka med kokt vatten i nappflaskor tidigare. FR går helt på ex vilja o kontroll.

Spelar ingen roll va fr säger så behöver du inte skicka med något av de där...
  • Trollkärringen

Tack för era råd. Kan ni hänvisa till någon källa om att jag inte behöver skicka med mat osv. Tycker själv att allt är befängt men för fridens skull vågar jag inget annat än att godta FR 

Någon som vet vad som händer om jag väljer avsluta den kontakten? Vi föräldrar klarar inte ens av hämtningen o lämningen utan konflikter om jag inte låter ex styra över allt

• MattssonE
    Trollkärringen skrev 2011-10-06 16:25:46 följande:
    Tack för era råd. Kan ni hänvisa till någon källa om att jag inte behöver skicka med mat osv. Tycker själv att allt är befängt men för fridens skull vågar jag inget annat än att godta FR 

Någon som vet vad som händer om jag väljer avsluta den kontakten? Vi föräldrar klarar inte ens av hämtningen o lämningen utan konflikter om jag inte låter ex styra över allt
    läs föräldrabalken, googla det så kan du läsa olika stycken som handlar om det.
  • FIame
    Marnet skrev 2011-10-06 16:17:29 följande:
    Spelar ingen roll va fr säger så behöver du inte skicka med något av de där...
    Du har fel. Ett barn har schablonmässigt 1278+1278+1050 kr att klara sig på dvs lite dryg 3500kr. Det räcker gott och väl till både kläder, mat, mjölkflaskor och annat strunt. Det är solklart att pappan ska skicka med barnets ägodelar när barnet är hos TS om TS betalar detta underhåll. Skulle det finnas krav på att TS ska betala mer skulle ju underhållet vara högre. 
Svar på tråden Boendeförälder - umgängesförälder - gemensam vårdnad