• Emmsen

Vad tänka på för nykastrerad honkatt?

Om några veckor så har jag fått tid för att kastrera min honkatt på ett år. Jag har varit med om eftervård på kastrerade hankatter men aldrig med honkatter. Därför tänkte jag fråga om vad jag skall tänka på när hon kommer hem från veterinären. Hur för jag så att hon har det så bra som möjligt? Och hämtar sig bra. Hon skall även öronmärkas (har haft henne i bara några veckor). Jag har en hankatt (redan kastrerad och öronmärkt) och en hund. Hur länge bör jag hålla henne ifrån dem? Kommer väl säkert få tips och råd från vet men tänkte om man kunde få lite tips och råd redan nu så man kan förbereda innan så det blir så bra som möjligt för henne :) hankatten kommer åka med in (hon flyttade hit för hon blir deppig utan honom) så resan dit blir lugnare och så skall de vaccineras samtidigt. Alla tips motages tacksamt :) Blev säkert lite rörigt skriver men skriver på telefonen så svårt att se hur det bli..

• Svar på tråden Vad tänka på för nykastrerad honkatt?
  • Emmsen

Oj försökte få styckesindelning men det gick inte med telefonen :/

• nemo1

Tänk på att ta bort maten på kvällen, ej vattnet. Be veterinären sy med självupplösande stygn (dom flesta använder endast såna redan) så slipper du återbesök och förhoppningsvis den hemska tratten som gör alla katter deprimerade.

Se även till så att katten fått en uppvakningsspruta innan hemfärd. Lägg henne på en filt på golvet i ett mörkt tyst rum när ni kommer hem.Låt inte hanen var där inne då det ibland kan bli lite morr  då den kastrerade katten luktar "konstigt"
    Sedan är det lite olika hur lång tid det tar för katten att repa sig. Du bör vara hemma dagen efter så att du har koll på hur hon mår. Testa att ha henne utan tratt, en del bryr sig inte om såret alls men det gör inget om dom slickar lite på det. Men ha koll på henne om hon är på såret hela tiden så får du tyvärr sätta på tratten.
    .
    Bjussa inte på mat förrän hon är helt klar och vaken.

• Emmsen

Tack för tipsen.
    Jag tänkte mer att hankatten inte skulle störa henne så hon kanske försöker komma på benen tidigare än om hon är helt själv, tror knappast att han kommer morra åt henne då han aldrig gjort det mot någon överhuvudtaget (tyvärr därför han lätt blir en hackkyckling för han säger aldrig ifrån) men vågar man släppa in honom till henne om hon verkar orolig? Han är hennes trygghet och hon blir verkligen stressad utan honom, det kan räcka att hon inte hittar vart han sover så börjar hon ropa förtvivlat på honom.

Kommer vara hemma hela den veckan med undantag av rastning av hunden men då är mamma kvar inne de första två dagarna så hon kommer att vara själv först på tredje dagen och då i max två timmar. Är förmodligen ganska nojig av mig...

• nemo1

Prova att släppa in hanen, börjar han morra så får du ta ut honom. Även den snällaste katten kan reagera på lukten av den nykastrerade kattkompisen.

Svar på tråden Vad tänka på för nykastrerad honkatt?