• Anonym (ONT)

Gallsten!

Fick mina första gallstensanfall aug 09 och då var jag gravid. Fick en dos medicin och sen mådde jag bra.

Idag fick jag åka in akut med gallstensanfall igen... Gör så jävla ont! Proverna tyder på gallsten, så nu väntar jag på en remiss till ultraljud och därefter bestäms det om det blir operation eller inte.

Finns det nån här inne som har gjort en sån operation eller hur blev ni bättre?         

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-06 21:58
    Kan tillägga att jag ej är överviktig, äter bra, röker inte och motionerar regelbundet...

• Svar på tråden Gallsten!
  • Anonym

Min man opererades i somras. Han hade haft problem i flera år.
    Operationen gjordes på förmiddagen, titthål. Dem gick in på tre ställen i buken och tog bort gallan och stenarna i gallgångarna.
    Han fick åka hem till kvällen och har mått hur bra som helst efter det och blivit mycket piggare och trevligare att ha och göra med! Förstår att det måste göra helvetiskt ont och hoppas att du snart får en operation!

• Anonym (ONT)
    jamila2000 skrev 2011-10-06 22:24:21 följande:
    Titthålsoperation April 2010 var sjukskriven 1 vecka efter det.

Upplevde du att det var nån speciell mat som triggade igång dina anfall.

Jag kan koppla ihop mina med ägg, gröna äpplen och morötter. Vad jag förstår så är det vanliga livsmedel att reagera på?  
  • Anonym (ONT)
    Anonym skrev 2011-10-06 22:22:37 följande:
    Min man opererades i somras. Han hade haft problem i flera år.
    Operationen gjordes på förmiddagen, titthål. Dem gick in på tre ställen i buken och tog bort gallan och stenarna i gallgångarna.
    Han fick åka hem till kvällen och har mått hur bra som helst efter det och blivit mycket piggare och trevligare att ha och göra med! Förstår att det måste göra helvetiskt ont och hoppas att du snart får en operation!

Vad skönt att han mår bättre nu!
  • krillelkpg

Min sambo opereades förra året efter att ha haft det i 2 år, hon förstod inte vad det var först. Hon hade små anfall efteråt första tiden men inga som gjorde så jäkla ont. Nu har hon inte känt nåt på snart 1år

• Pilla70

jag är nyopererad, tog bort gallblåsan för 3 veckor sen. Hade 3 täta anfall i somras och när jag åkte in för tredje gången akut som blev jag inlagd för smärtan gav sig inte. hade rejält med stora stenar och blev då opererad. innan så triggades det igång av fet mat, ägg eller mat med äggula i, paprika bla.
    vill du veta mer så fråga på.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Anonym (ONT)
    Pilla70 skrev 2011-10-06 22:39:50 följande:
    jag är nyopererad, tog bort gallblåsan för 3 veckor sen. Hade 3 täta anfall i somras och när jag åkte in för tredje gången akut som blev jag inlagd för smärtan gav sig inte. hade rejält med stora stenar och blev då opererad. innan så triggades det igång av fet mat, ägg eller mat med äggula i, paprika bla.
    vill du veta mer så fråga på.

Jag hade 4 anfall på 4 dagar i augusti 09 och nu har jag haft 3 anfall på 3 dagar så idag gav jag liksom upp och åkte in. Fick en superbra läkare som hjälpte mig. Hoppas nästan på en operation så jag får bort gallan. Bara en massa problem med den Tungan ute

Känns bara så orättvist, sköter min kropp och är hälsosam, är bara 24 år men ändå så får jag anfall...

Sövs man ner under operationen eller blir man lokalbedövad? Mår du som vanligt nu eller har du ont efter operationen?
  • Anonym (hanna)

Jag gjorde en nu i mars, genom en titthållsop 4 små hål på magen. I vissa fall måste de öppna hela buken men i dom flesta fallen funkar det med titthåll. Man blir nedsövd o efteråt känner man sig som att man har blivit överkörd av ett tåg men gick över på några dagar. Fick anfall av i stort sett allt och sista tiden blev jag även uttorkad vilket det gjorde det svårt för ssk att sätta en pvk( infart/nål) Nu efteråt kan jag äta allt förutom gröna äpplen , dock går det bra om jag skalar den. Det finns tab som egazill och voltaren som hjälper vid anfall. Här hjälpte de ett tag sen fick jag ont vad jag än åt. Med det man bör undvika är fet mat, stark mat, gurka, äpple, paprika, ägg, typ det men testa dig fram ja just det även alkohol. Hoppas du får en op snart

• jamila2000

Såg inget samband med om jag åt nåt speciellt .
    Hade bara anfall på natten.
    Operation på morgonen åkte hem på em har mått hur bar som helst efter op.

• Anonym (gallan)

har haft anfall i flera år, sökt sjukvård men de hittade inte vad som var på tok! 
    då var jag bara 20 någonting......!

under min andra graviditet så fick jag flera anfall, men visste inte heller då att det rörde sig om gallan.
    när min 2a son var 1mån gammal så fick vi för oss att göra egna chips i ugnen med alldeles för mkt olja på...
    jag åt dessa på kvällen och vaknade på natten och trodde jag skulle dö.. var sååå RÄDD...
    tog till slut en halv alvedon och somnade sedan sittandes upp i soffan i några timmar..

när alvedonen slutade verka så fick jag återigen ont och det kändes verkligen som om något trängde igenom..
    jag stod och skrek av smärta.. då ringde min man 1177, som pratade med mig, tror inte de hörde så mkt av vad jag sa för jag grät som en stucken gris av smärtan..

vi åkte in akut och jag satt upp på britsen i flera timmar, ömsom vaken ömsom halvsovande (tenderar att somna om det gör för ont!) det togs en massa prover och det visade på förhöjda levervärden..
    jag var stensäker på att det var preeklampsi för det kan ju uppkomma ett tag efter förlossningen också...

men till slut sa läkaren att det var min galla, och de var rädda att den var inflammerad.
    läkaren skulle känna på magen, o jag låg o skrek "sluta sluta sluuuuuuuta"...
    30min senare hade smärtan släppt helt! jag var endast öm... antagligen tryckte läkaren ut den sten som antagligen satt fast i gallgången..

jag fick åka hem för att komma tbx dagen därpå, de gjorde ul och sa att gallblåsan var inflammerad och måste bort direkt.
    så jag blev inlagd och på kvällen tog de bort gallblåsan.
    men jag hade rejäla anfall efter det ändå, och fick helt sjuka diarrér av minsta fet mat!

nu får jag det väldigt sällan och i regel enbart i samband med mens! (trots att jag äter ppiller!!!)...
    ostbågar är något jag inte riktigt tål (satt med världens gallstensanfall på nyårsaftonsnatten.. parkerade mig i duschen med 2 panodil i magen,...)

så var beredd på att det kan hålla på ett bra tag efteråt, och undvik sådan mat som du vet att du inte tål..
    i mitt fall fick jag endast ont av fet mat, särskilt friterad mat...

önskar dig lycka till o hoppas de tar bort den omgående!

Svar på tråden Gallsten!