• Anonym

Gravid med mindre blödningar och färgade flytningar

Är gravid i v8+0 och när jag var i v5+1 så kom satt jag mig på toa och det rann ut mörkbrunt vattnigt som i slutet av en mens. Efter det hade jag bruna flytningar i 4 dagar. Sen var det lugnt helt i 4 dagar. Sen kom det ganska mycket (ca 0.5dl) mörkt tjockt blod (nästan svart) i toaletten och dagen efter brun/rosa flytning. Sen lugnt en hel vecka och i förrgår kom brun flytning igen (bara på papperet när jag torkar mig) och igår när jag gick på toa kom det (ca en matsked) mörkt tjockt igen. Jätte mörkbrunt närtintill svart. Idag bruna/ljusrosa-orange flytningar och kommer nån droppe i toan.. Varför är det såhär??

Både bmm och gyn säger att jag inte behöver oroa mig men jag tycker gravid och färgade flytningar/mörka blödningar rimmar dåligt..

Min senaste mens kom 4 dagar tidigare än beräknat och höll i sig 6 dagar som vanligt. Efter avslutad mens fick jag rosa flytning(en vecka senare alltså) det har jag aldrig fått förut. Och två veckorefter det pos test.

• Svar på tråden Gravid med mindre blödningar och färgade flytningar
  • Anonym

Ska tillägga också att det vid ett par tillfällen när jag går på toa känns ömt i livmodertappen och typ hugger till/ilar lite svagt..

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Färgade flytningar är relativt vanligt uppemot 30% av alla kvinnor har blödning under graviditet utan att det påverkar graviditeten. Jag tycker inte att du ska oroa dig. Graviditetshorminerna gör slemhinnorna sköra och av att dömma på färgen på din flytning är det gammal blod.

lycka till

• Anonym

Hej!
    Ville bara säga att jag var i v8+0 när jag skrev detta och i v8+3 alltså i måndags (10/10-11) så började jag blöda massor med färskt blod mer än mens och hade små små hugg i livmodern och ilningar ner i livmodertappen... Detta höll i sig några timmar från morgonen till eftermiddagen. Under dagen ringde jag barnmorskemottagningen och gyn här i min kommun som sa att allt lät normalt och att jag inte skulle komma på koll. Jag avvaktade och detta höll i sig och jag ringde 1177 som sa att det låter helt normalt och  som ett vanligt graviditetssymtom och att det berodde på hormonella förändringar. Förvånad som jag blev över svaret så la jag mig och vilade då som dom sa och sen ringde jag gyn i Falun som ligger ca 1 timme från där jag bor och där ville dom absolut att jag skulle komma in på koll så jag fick en tid på onsdagen 2 dagar senare, alltså nu i onsdags (12/10-11)..... efter ett par timmar kom ALLA dessa STORA klumpar ner-plumsandes i toaletten och jag fattade att det var missfallet som skedde.. (kom ca 15 st superstora klumpar, minst som persikor i storlek).. detta höll i sig ca 2-3 timmar och jag var livrädd för att gå på toa för blodet kom som om jag hade vridit på en stråle på en vattenkran... det bara rann....  så jag ringde 1177 igen och fick prata med en annan som sa att det lät som missfall och att det var bra om allt kom ut och bra att jag hade fått en tid på gyn 2 dagar senare..

Jag kom iaf till Falun i onsdags kl 10 och fick komma in direkt.. DOm var två stycken, den ena satte in en mängd olika instrumet och den andre förde in ett instrument för att dra ut gamla hinnor.  Efter det så gjordes VUL där man såg att fostret låg kvar i magen men utan hjärtaktivitet. Så då skulle jag få ta tabletter som skulle hjä'lpa till att stöta ut fostret. Efter de första två tabletterna så kom det ett par klumpar och blod... fick en till dos och då kom inge blod alls. Så dom gjorde om denna undersökningen igen och ett till VUL och fostret låg fortfarande kvar i magen så det blev skrapning samma kväll och jag valde lokalbedövning för att få vara vaken...

Men jag blir så jävla förbannad på vårdpersonal som säger att det är helt normalt att blöda mer än mens och ha hugg i livmodern och att det bara är hormonella förändringar... Dom hade väl kunnat säga att det kunde vara nåt på gång iaf..
    Jag trodde allt var över efter missfallet i måndags men  fick sån fruktansvärd chock över att fostret låg kvar i magen och att jag skulle ta tabletter för att stöta bort det. Men slutade ju med skrapning... jag har aldrig i hela mitt liv varit så rädd, nervös, chockad, panikslagen och ledsen som då och jag är fortfarande helt förstörd...

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Beklagar verkligen er förlust. Vi inom vården får gå efter statistik när man svarar på frågor per telefon el via nätet. Vid blödning mer än mens är det i regel ett föregående missfall.  Men färgade flytningar och en blödning på  0,5dl behöver inte betyda missfall. Behöver du någon att prata med tycker jag att du ska kontakts din mvc och få trääfa en kurator.

• Anonym

Jag förstår att det är svårt men när jag ringde runt kunde väl nån ha sagt att det kunde vara på gång iaf när jag blödde mer än mens under hela dagen.... fick gå på toa 2ggr/timme... men det är ju tydligen normalt... eller nåt... ja kanske det, man kanske inte mår så bra när man får springa in på tåa flera gånger om dagen och gråta och kan heller inte äta och vill knappt gå utanför dörren... har gråten i halsen hela dagarna... Jag hade kunnat acceptera ett missfall som kroppen själv tagit hand om men det som tog så hårt på mig är att jag fick se fostret ligga där i magen utan hjärtaktivitet och sen få veta att jag själv ska ta tabletter för att stöta bort det från min egen kropp, och när det inte funka så ska man suga och skrapa bort det... nej usch detta är det absolut värsta jag någonsin varit med om!

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Att blöda mer än mens är inte normalt, jag tycker att du ska ringa dem du pratade med och berätta hur du känner. Kan de inte erbjuda dig att få ta tabletterna på sjukhuset som en abort. Det erbjuder min arbetsplats, så att du kan få stöttning och smärtlindring och slippa vara hemma.

Lycka till

• Anonym

Jag fick tabletterna på plats men dom funkade inte så det blev skrapning på kvällen..
    Jag tycker bara bemötandet var så dåligt förutom i Falun... tur jag fick komma dit iaf, annars hade jag fortfarande gått med fostret i magen utan hjärtaktivitet och kanske fått infektioner snart... Jag hade kunnat acceptera ett missfall som kroppen skött själv, och jag trodde ju det va så i måndags, men att komma till gyn i onsdags och få se att fostret ligger kvar men inte levet blev jag oerhört chockad över! har aldrig mått så dåligt över nåt... blir bättre för varje dag men det kommer ta tid att läka detta...

• Aleksandra Barnmorska

det är viktigt att det får ta den tid det behöver. Jag tycker att du ska kontakta den via telefon el mail så man kanske ska se över sina rutiner och på så sätt förhindra att fler kvinnor mår såhär. jag tycker att det är viktigt att du får bearbeta detta, en kurator hade kanske inte skadat.

kram från mig

• Anonym

Tack för svar! Ja precis, ska kolla upp om 1177 har nån mailadress så ska jag absolut skriva precis hur jag känner och vad som hände... fy vad detta är jobbigt, tog så jäkla hårt mpå mig, hade aldrig kunnat föreställa mig hur tungt detta kunde vara :S

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Ett missfall är en stor förlust och något man som kvinna alltid kommer att bära med sig. Sorgen kommer inte alltid försvinna men man får lära sig leva med den.

lycka till

Svar på tråden Gravid med mindre blödningar och färgade flytningar