• vårankärlek

matvägrande hund, Periodare

Har en treårig blandis. Papillon/Cavalier.
    Ända sedan jag omhändertog henne när hon var 6 månader och redan då började problemet.
    Hon åt inte dom första dagarna men då tänkte vi att det var omställningen.
    Sen åt hon lite men vägrade igen.
    Byte foder då åt hon i 2-3 veckor men sen vägrades det igen.
    Började med att bara låta maten stå framme i 10 min och åt hon inte så blev det inte.
    Problemet var då att hon vart så himla mager, eller hon har alltid varit det,
    Hon åt ju bara kanske 1 av 5 gånger.
    Byte ut torrfodret mot doggy i gele det var himla smaskens för det åt hon i några månader innan hon började vågra igen.

Började sen med färskfoder som hon har varit duktig på att äta men även där i perioder matvägrat.
    Men nu har jag inte byt foder.
    Jag har snålat med tuggben dom dagar hon inte äter osv.
    Hon står bara och kollar rätt ner i maten för att sen gå där ifrån lite halväcklad.

Vet inte vad man ska göra då man testat allt genom årens lopp och känns så tråkigt när hon nu under året som gått haft bra med hull men nu blivit spinkig som bara den igen pga matvägran.

Hon har epilepsi så vi var hos veterinär för kontroll för inte alls länge sedan.

• Svar på tråden matvägrande hund, Periodare
  • Bambinoinarrivo

Jag har också haft en matvägrare som var periodare. 
    Jag har aldrig trugat med maten. Äts den inte upp inom 15 minuter plockas den bort, och den har serverats 2-3 ggr om dagen. Nordic färskfoder har jag serverat, och visst har hon blivit spinkig ibland då hon matvägrat men då har jag tillsatt extra fett i maten. Tex laxolja, och hon har snabbt återhämtat sig och fått upp hullet.
    En hund svälter inte sig själv till döds och kan utan problem gå på tom mage i flera dagar om den inte arbetas hårt.  

• Kinya

Jag tror på att man ska visa hunden att det är mat i skålen. Ställa ner skålen. Går inte hunden fram till skålen ska den tas bort direkt. Om hunden går fram till skålen och sen lämnar den ska skålen tas bort direkt. Är du konsekvent och din hund frisk så kommer den lära sig att man äter när tillfälle ges. En frisk hund svälter inte sig själv. Har du bett en veterinär kolla tänderna och annat som kan störa vid ätandet?

• MammaTillDomFinaste

aktiveras hunden? motion och mental stimulans? 
    Vet många hundar som "äter så dåligt" och sen visar de sej att de ända som händer i hundens liv är typ rastningar runt kvarteret. ligga å vänta på att ägarna slutar jobba och om dom har tur, även en biltur ibland (där dom antingen sitter i bilen under besöket eller blir uppbundna utanför) Tycker inte de är så konstigt att dom inte äter, dom är ju uttråkade av att inte ha nåt liv. 

• vårankärlek
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-07 11:10:16 följande:
    aktiveras hunden? motion och mental stimulans? 
    Vet många hundar som "äter så dåligt" och sen visar de sej att de ända som händer i hundens liv är typ rastningar runt kvarteret. ligga å vänta på att ägarna slutar jobba och om dom har tur, även en biltur ibland (där dom antingen sitter i bilen under besöket eller blir uppbundna utanför) Tycker inte de är så konstigt att dom inte äter, dom är ju uttråkade av att inte ha nåt liv. 

Har två hundar varav en jack russel så promenadmässigt får dom ca 1,5-2 timmar om dagen.
    Sen får dom tuggben, märgben, tränar vid säsong agility och sen spårar jag en del osv.
    Så aktiveringen är inte problemet, nästan så hon får för mycket motion kan jag tycka eftersom hon inte äter och jag inte vill att hon ska bränna för mycket.

Får helt enkelt bli mer konsekvent då och när hon visar minsta tendens till att inte vilja äta, ta bort maten.
    Kan helt ärtligt säga att jag nog vart lite daddig när hon inte äter och jag står och säger "varsågod och ät" kanske 10 gånger inna jag ger upp..
    My mistake.
  • Äggfis

Lite blodpulver på maten brukar sätta igång de flesta matvägrare.

• vårankärlek

Hon äter redan färskfoder och det ligger ju i blod efter att det tinnat. Så vet inte om det skulle göra någon skillnad?

• Bambinoinarrivo

Om det tar emot att "svälta" hunden kan du alltid prova om hon vill jobba lite för maten.
    Det brukar få upp aptiten hos de flesta.
    Prova att valla upp en ruta utomhus där du gömmer flera mathögar och låter hunden leta upp. Det brukar bli roligare för de flesta hundar när de får använda lite av sin hjärnkapacitet i samband med måltider. 
    Om din hund är en aktiv typ som mer än gärna tränar och håller igång kan det också fungera att använda mat som extern belöning i vissa moment.  

• vårankärlek

Det var ett bra tips, tack!

• Tant Herta

Hundar är inte skapta för att äta varje dag, de är skapta för att äta massor ett par dagar i veckan och sedan svälta!

Prova att servera maten varannan eller var tredje dag bara!

Sluta genast med att servera olika mat, hunden är oftast när den är hungrig å då spelar det ingen roll vad det är för mat!

Svar på tråden matvägrande hund, Periodare