• gosmamman

har du/har haft en basset hound?

Jag har läst och läst och läst om rasen både på klubbhemsidor och uppfödare men nu vill jag höra pivatpersoner.

Jag är alltså INTE intresserad av andra basset varianter utan just basset HOUND!

ÄR dem så snälla, mjuka, harmoniska som rasstandarden uppger.

Jag jagar inte men kommer köra viltspår för att den ska få aktivera delar av sitt ursprung.

Det står att de är ypperliga sällskapshundar och jag har tidigare haft en Grand Danois och jag saknar det mjuka, SNÄLLA och lite flamsiga och fåniga sinnelaget men jag tycker GD är för stora.
    Basset Hound verkar dela vissa av dessa mentala egenskaper som jag söker och att de är spårsugna ser jag inte som en nackdel.

Jag har en liten vallhund nu och vill ha en till hund som inte är så het på gröten, ivrig, utan en hund med mer harmoni i som kompletterar vår "flock".

Är BH skälliga?
    Jag undrar eftersom de har jakten i sig, är de rymmare som många hundar med jakt har tendens till?

Vallisen jag har är ju alltid där jag är och det kommer ju inte en BH vara och det gör inget. Min grandis hade ett väldigt stort rörelse område när vi var ute men han rymde aldrig, och det är helt ok.

Jag är väl medveten om att hundarna blir vad man gör dem till, men de har ju definitivt olika anlag och grunder att stå på.

Tacksam för svar, MVH/Sofia

• Svar på tråden har du/har haft en basset hound?
  • MammaTillDomFinaste

Hej!
    har en bekant från skolan som hade en basset hound då. Tok mysig hund! Dom är ju envisa som synden om dom är på det humöret, kan gå åt ett håll om de är det dom har lust med, men annars var det en väldigt trevlig hund. sjukligt söt men de vet du ju, haha, trevlig, lekte med andra hundarna så gått de gick med små benen men gav aldrig upp, skälig kommer jag faktiskt inte ihåg men då jag vet att dom nu bor i lägenhet centralt med en basset, en dalmatiner och nu snart en liten valp till så antar jag att de inte är nå problem med henne på det sättet. inte vad jag hört iaf, och vi har ju lite hundsnack i mellanåt över nätet.

en trevlig lugn gosig hund tycker jag! (och d var de ju ändå en valp och senare unghund jag umgicks med) 

• slutatsnusa

var hundvakt åt en basset hound när jag gick på högstadiet. envis, svår att få rumsren, han var ranghög hans ägare hade problem med honom där  och fick så småningom lämna tillbaks honom till kenneln. gosig var han o jättemysig. jag tyckte det var jobbigt med de långa öronen som han innan han vuxit färdigt ständigt trampade och snavade på. de blev såriga och skitiga förstås. ingen hund jag skulle skaffa själv. vad har du för vallare?

• gosmamman

Tack för era svar!

Det där med ranghög tror jag handlar om brister i ledarskap snarare än dålig hund/ras. Men självklart finns undantag där också.

Det där med sen rumsrenhet har jag läst, men det var den grabben jag har nu också. Jag har en Lancashire Heeler och de blir rumsrena mellan 5 och 9 mån. När han var 6 mån så började man kunna ana att han var rumsren, men självklart blev de ff missar. Efter 7 mån tyckte jag han var helt rumsren.

Det där med öronen som blir skitiga gör inte så mycket, det är lätt att torka av, hundar med skägg blir ju skitiga där, långhåriga hundar i pälsen osv. De är ju ändå släthåriga.

Det där med egen vilja har jag förstått att det har, och det har ju även Grand Danois, det sägs ju att man alltid ska ha en påse köttbullar med sig när man är ute med sin grandis. De gör saker i sin takt och om motivationen är tillräckligt stor. Så det känner jag ju igen sen tidigare.

Jag ska iaf försöka besöka några olika kennlar till våren så får vi se hur jag känner efter det.

• MammaTillDomFinaste
    gosmamman skrev 2011-10-14 11:24:54 följande:
    Tack för era svar!

Det där med ranghög tror jag handlar om brister i ledarskap snarare än dålig hund/ras. Men självklart finns undantag där också.

Det där med sen rumsrenhet har jag läst, men det var den grabben jag har nu också. Jag har en Lancashire Heeler och de blir rumsrena mellan 5 och 9 mån. När han var 6 mån så började man kunna ana att han var rumsren, men självklart blev de ff missar. Efter 7 mån tyckte jag han var helt rumsren.

Det där med öronen som blir skitiga gör inte så mycket, det är lätt att torka av, hundar med skägg blir ju skitiga där, långhåriga hundar i pälsen osv. De är ju ändå släthåriga.

Det där med egen vilja har jag förstått att det har, och det har ju även Grand Danois, det sägs ju att man alltid ska ha en påse köttbullar med sig när man är ute med sin grandis. De gör saker i sin takt och om motivationen är tillräckligt stor. Så det känner jag ju igen sen tidigare.

Jag ska iaf försöka besöka några olika kennlar till våren så får vi se hur jag känner efter det.
    tycker jag låter toppen jag tycker de är härliga hundar! heelern är härlig också, konstigt att den inte är populärare!
  • gosmamman
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-14 13:38:42 följande:
    tycker jag låter toppen jag tycker de är härliga hundar! heelern är härlig också, konstigt att den inte är populärare!
    Jag skulle faktiskt inte rekommendera den till barnfamiljer, de är inga förstagångs hundar.
    Av schäfer, cocker, granddanois, spets (som är de raser jag haft under mitt hittils hundaktiva liv) så är det den mest lättlärda men också svåraste och mest komplicerade hunden av alla.
  • MammaTillDomFinaste
    gosmamman skrev 2011-10-15 19:55:51 följande:
    Jag skulle faktiskt inte rekommendera den till barnfamiljer, de är inga förstagångs hundar.
    Av schäfer, cocker, granddanois, spets (som är de raser jag haft under mitt hittils hundaktiva liv) så är det den mest lättlärda men också svåraste och mest komplicerade hunden av alla.
    menar du heelern nu eller?upplever den absolut inte så.
  • MammaTillDomFinaste
    gosmamman skrev 2011-10-16 18:08:26 följande:
    Har du haft en eller bara umgåtts dem?
    har ingen, men umgåtts nästan dagligen under 3 år med 3 olika personer som haft, och den enas mamma födde upp.
  • MammaTillDomFinaste

alltså, dom är ju speciella, men jag menade mer på att folk skaffar jack russel terriers å liknande, och då skulle man ju hellre skaffa en heeler om man vill ha liten hund med mycket motor, så jag menade med att de är konstigt dom inte är populärare.

• amia01

Har läst TS att hon enbart vill ha svar ang BH, men vill ändå hoppa in och berätta om mina erfarenheter av basset i övrigt, har själv haft basset artesien och har nu en fauve, och har träffat många petit också. Gemensamt för dom alla tycker jag är det typiska "basset-temperamentet", och vad jag härt ska det gälla även hound.
    Jag brukar kalla som för "små fransoser" - lite heta och nerviga, men samtidigt känsliga och väldigt sociala. Har funkat jätebra som familjehundar och trivs med mycket folk, barn och andra hundar runt sig. Är rädda för att smutsa ner sig, går inte gärna i vattenpölar och har en tendens att vara lite envisa - den tecknade serien om laban säger väl allt om hur en basset är?
    Spår tycker jag låter som en jättebra aktivitet. Annars tycker jag inte basset är den hund vi haft som varit mest aktivitetskrävande. Trivs rätt bra med att bara få vara med familjen.
    Jagar med våra hundar, men har inte haft något problem med att lära dom att inte lämna gården. Går ofta lösa runt huset, och trivs bra med det.
    Artesien som vi hade skällde rätt mycket i hundgården, men det berodde nog mest på situationen runt omkring, och inte så mycket på honom egentligen. Var alltid folk och rörelse runt hundgården, och då ville han ju få vara med
    Nu bor vi mer isolerat, och har inget problem med att fauven skäller.
    Artesien fick vi ta bort när han var 8 år pga diskbråck, vilket är rätt vanligt för basset.
    Lungödem hade han också, vilket också är rätt vanligt.
    Tycker Basset är en jättetrevlig och relativt "lätt" familjehund, och kommer difinitivt att skaffa en till av något slag när vår Tyko blir äldre (lutar åt Artesien för att slippa rycka pälsen...)

• Fridahelgesson

Jag har en basset hound, heeeelt underbar! Jag är inte jakt intresserad och den har inte visat en tendens till det. Jag har två barn 4 år och 1 År som alltid gosar och går med den inga problem alls.. Helt underbar kan jag bara säga. Sen dd klart finns det olika beroende från hund till hund men de e ju så med alla raser!

• basset

Vi har haft två bassethounds och flera basset griffons. De är underbara hundar och fantastiska personligheter.
    BH är glada, lugna, lata, roliga och envisa. De älskar barn. Öronen är mjuka som sammet. Tyvärr dreglar de! Våra bassethundar stack alltid. Inget kunde hålla dem inne på tomten. BH ylar gärna och har ett mycket djupt skall. De skrämmer bort alla ev. inbrottstjuvar!
    Som spårhundar är de helt otroliga! Det är roligt att tävla med spår och basseten älskar det.
    Konstig nog är det en ras där hundarna kan bli väldigt gamla. Vi träffade flera 15-åringar i bassetklubben.
    Våra hundar hade inte några sjukdomar. De var friska fram till sin död. Om man ska köpa BH ska man köpa en som inte har för tunga och skinniga föräldrar. Huden ska inte släpa i marken.
    BH är en fantastisk hund för en speciell ägare.
    Nu är vi gamla och har skaffat en liten hundras med samma oerhört fantastiska personlighet som BH, nämligen en mops.
    Lycka till!

Svar på tråden har du/har haft en basset hound?