har du/har haft en basset hound?
Jag har läst och läst och läst om rasen både på klubbhemsidor och uppfödare men nu vill jag höra pivatpersoner.
Jag är alltså INTE intresserad av andra basset varianter utan just basset HOUND!
ÄR dem så snälla, mjuka, harmoniska som rasstandarden uppger.
Jag jagar inte men kommer köra viltspår för att den ska få aktivera delar av sitt ursprung.
Det står att de är ypperliga sällskapshundar och jag har tidigare haft en Grand Danois och jag saknar det mjuka, SNÄLLA och lite flamsiga och fåniga sinnelaget men jag tycker GD är för stora.
Basset Hound verkar dela vissa av dessa mentala egenskaper som jag söker och att de är spårsugna ser jag inte som en nackdel.
Jag har en liten vallhund nu och vill ha en till hund som inte är så het på gröten, ivrig, utan en hund med mer harmoni i som kompletterar vår "flock".
Är BH skälliga?
Jag undrar eftersom de har jakten i sig, är de rymmare som många hundar med jakt har tendens till?
Vallisen jag har är ju alltid där jag är och det kommer ju inte en BH vara och det gör inget. Min grandis hade ett väldigt stort rörelse område när vi var ute men han rymde aldrig, och det är helt ok.
Jag är väl medveten om att hundarna blir vad man gör dem till, men de har ju definitivt olika anlag och grunder att stå på.
Tacksam för svar, MVH/Sofia