• Norrtjejjen

höga järnhalter i egen brunn??

tänkte inte på det tidigare men nu har jag fått veta att det kanske inte är så bra dricka vatten ur egen brunn. Mina svärföräldrar ingår i en byaförening där alla delar på vad jag tror är en borrad brunn, men de säger att de har höga järnvärden och en del mangan. Jag blev såklart orolig ifall halterna är för höga och undrar om någon vet mer om gränsena går. de säger att det inte är någon fara för byn att dricka vettnet men för en som är gravid då??? då måste väl gränserna annorlunda?
    jag har ju inte vart där varje dan, men nångång då och då har man druckigt vattnet. nu är jag jätteorolig..

• Svar på tråden höga järnhalter i egen brunn??
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

0,2mg/l har jag bestämt för mig att det var för några år sedan när vi bytte till kommunalt vatten (några år sedan = 6-7 år).

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ingen aning, men det bör det rimligtvis vara om det uppnår tillräckligt höga nivåer. Vilka de är vet jag inte men gränsvärden är nog inte så svåra att ta reda på.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • SilverLadyG
    Norrtjejjen skrev 2011-10-07 14:53:36 följande:
    Tack!!
    är det skillnad på värdegränserna som gravid och icke gravid?
    Jag tror inte det, allt beror på hur höga värden är om du använder vattnet själv men ge aldrig ditt barn varken i välling eller dricka en sån vatten. För säkerhets skull rekommenderar jag dig att inte dricka vattnet från brunnen, hämta från någon annanstans men allt beror på hur höga värden vattnet har. Ring till din kommun, och rådfråga angående vattnet eller så ring direkt till socialstyrelsen och fråga.
  • Norrtjejjen

jag ska avstå från deras vatten, men nu blir vi bjudna på middag imorgon med soppa=vatten..
    de tycker jag är jättenojjig men jag vill inte ta några mer risker. Jag har ju druckigt vid flera tillfällen både som kokt och okokt vatten innan jag ens hörde de hade höga järnhalter. fast de sa igår att det ändå låg under gränsvärdena. jag får väl smaka pyttelite soppa som är förrätten.
    vattenet annars luktarn inte konstigt eller ser konstigt ut, men smaken är lite annorlunda. Ibland känner man rentav järnsmaken.

• SilverLadyG
    Norrtjejjen skrev 2011-10-07 15:13:31 följande:
    jag ska avstå från deras vatten, men nu blir vi bjudna på middag imorgon med soppa=vatten..
    de tycker jag är jättenojjig men jag vill inte ta några mer risker. Jag har ju druckigt vid flera tillfällen både som kokt och okokt vatten innan jag ens hörde de hade höga järnhalter. fast de sa igår att det ändå låg under gränsvärdena. jag får väl smaka pyttelite soppa som är förrätten.
    vattenet annars luktarn inte konstigt eller ser konstigt ut, men smaken är lite annorlunda. Ibland känner man rentav järnsmaken.
    om de säger att värdena är under gränsvärden, då borde det vara grönt. Tänk positivt, du får ingen järnbrist som gravidSkrattande i så fall. Om alla gränsvärden följs då är det ok och vattnet luktar inte eller lämnar spår. Då har de inte höga järn halter om de ligger under gränsvärdet, då kan de ha lite högre men vattnet klassas som tjänligt i.a.f. Ha en fin middagSkrattande
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Norrtjejjen skrev 2011-10-07 15:13:31 följande:
    Det gör man redan vid ganska låga koncentrationer. Intag av järn är inte i sig farligt (om det inte handlar om mycket stora mängder eller under lång tid). Jag kan faktiskt inte alls se att det skulle vara någon fara att äta så mycket soppa som du vill. Om vi säger att det ligger runt gränsvärdena så handlar det om att du måste sätta i dig fem liter för att få i dig ett milligram järn. RDI ligger på 15 mg.

Även om jag inte är expert på området så ser jag faktiskt ingen anledning att oroa dig, inte för järnets skull i alla fall.
  • Norrtjejjen

det enda de märker av vattnet är att porslinet får brun beläggning så även i diskmaskinen, men min kille säger att det är för att det blir nån kemisk reaktion. nåja, inget jag kan göra t med vattnet iallafall. jag får nog ta det lilla lugna nu =)

Svar på tråden höga järnhalter i egen brunn??