• linusni

Hur mycket mat ger ni era 6-månaders?

Jag har en bebis på lite mer än sex månader. Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mycket han ska äta och hur ofta. Jag vill ju inte ge för mycket, men han måste ju ändå bli mätt såklart. Han är 67,5 cm och väger 8,5 kg.

När han var 4 månader sa BVC att en portion mat var ungefär som en liten barnmatsburk, allstå ca 130 g. Burkarna för 6 mån är ju ca 195 g, är det då ungefär motsvarande en portion för en 6 månaders? Köpeburkarna känns dessutom vattnigare än när jag gör maten själv. Så när jag ger den hemgjorda maten så ska man minska mängden då?

Så här brukar en dags matinnehåll se ut:
    08.00 Ersättning, ca 200 ml
    ca 11.00-12.00 Lunch, puréer, försöker hitta fram till rätt mängd + fruktpuré
    ca 15.00-16.00, Ersättning, ca 200 ml
    ca 18.00-19.00, Smakportion gröt & ersättning, ca 120-150 ml

Har även provat att bara ge gröt vid sextiden för att senare ge lite ersättning precis innan han somnar.

Hur ser era dagar ut med mat för de små? Hur mycket brukar ni ge och hur ofta?

Jag förstår såklart att alla bebisar äter olika, men det vore kul att höra hur ni andra gör och kanske få någon riktlinje :)

• Svar på tråden Hur mycket mat ger ni era 6-månaders?
  • SophiaI

Min bebis är 7 månader och senaste veckan har sett ut ungefär så här:

0800: Gröt, ca 1/2-3/4 portion + ersättning NAN

1100: Ersättning Infatrini (kaloriberikad ersättning)

1200: Lite brödbitar med osaltat smör och majskrokar när jag äter lunch

1330: Ersättning NAN

1530-1600: 1/4-1/2 stor barnmatsburk, lite fruktpuré samt ersättning Infatrini

1800: Ersättning NAN

2000: Ersättning Infatrini

Hon får lite kaloriberikad ersättning eftersom hon föddes väldigt liten och med hjärtfel och hade svårt att gå upp i vikt, nu är dock hjärtfelet korrigerat och vi ska bara göra slut på Infatrinin sen blir det bara NAN. Hon väger ca 6,5 kg och var 64 cm vid sex månader.

Ang din bebis, äter den bara fyra gånger per dygn? Låter lite lite tycker jag, eller ammar du mellan målen?

• linusni

Snopan:

Tack för ditt svar! Vad skönt att din lilla tjej mår bra nu!

Ja, det blir ungefär bara 4 ggr/dag som han får mat, tror det blivit så för att vi följt rekommendationen med mängd och antal mål som står på NAN:s paket. Han äter ju var tredje till fjärde timme under dagen, och på natten äter han inte. Men det kanske är för få gånger per dag. Man kanske ska ge mindre ersättning fast oftare? Eller lägga in ngt annat mellanmål. Jag ammar inget längre.

Hur mycket ersättning ger du vid varje mål?

• cicci85

Vid 6 månader började vi med smakiskar så han åt bara ett par teskedar om dagen och ammade resten. Behövs inte mer.

• två på en gång

Hej!

Tycker också det är svårt att veta hur mycket som är lagom när man ska gå över till mat...mina grabbar är 6,5 mån.

Min dag ser ut så här:

06.00 Amning
    10.00 Amning
    12.00 Mat, antingen egen eller burk, då delar de på ca två 130 g burkar, mat och fruktpuré. Lite banan efter.
    15.00 Amning + NAN 2 ca 100 ml var
    18.00 Välling blandat med NAN 2 (försöker gå över till vällning enbart) eller gröt och frukt.
    20.00 Amning och välling blandat med NAN 2.

Försöker fasa ut amningen helt till de blir 8 månader, får se hur det går :)

• Angelica8912

Jag tycker de är skitsvårt med mat! Såhär ser de ut hos oss. Känns väldigt lite men hon är nöjd, så de borde vara okej?

Hon är 6,5 månad ca

08.00 - Välling, 200 ml.
    10.30. - Babysmörgås med leverpastej. En skiva. Plus en tredjedels fruktpure burk, stor.
    13.00 - En halv burk mat. Plus lite frukt! Nästan alltid päron som håller bra igång magen.
    16.00 - en portion gröt.
    19.00 - Välling 200 ml

Ibland lite mat på natten med. Kanske 100-150 ml.

• skånegås

Fri amning råder här, vilket betyder 4-8 på dagen och 2-8ggr på natten.

Han får äta vid alla våra måltider om han är vaken. Frukost vid 7.30, lunch 11-12, mellis 15.20 kvällsmat 17-18.
    Han äter så mycket han vill. Allt ifrån att suga på en rå morot och inte få i sig särskillt till att äta kanske en halv banan. En hel 6 mån burk skulle han ALDRIG orka vid en måltid. Köpte faktiskt en då vi var borta och den räckte till 4-5 måltider...

• MyFanny

Har en tjej som blir 6 månader om en vecka, hon äter såhär:

07:00 200ml NAN
    11:00 180ml MAN
    14:00 Puré + Nan (mängden beror på hur mycket puré som slank ner..
    18:00 gröt, en portion, nästan 1dl
    ca 20: 200 ml NAN

Det funkar bra här och hon ökar stadigt i vikt

• Kilsbergen

Ge honom så mycket han vill. Min son visar tydligt när han är mätt (öppnar ej munnen mer). Nu äter han såhär (6 mån): Kl 7 200 ml ersättning Kl 10 lunch hemlagat + frukt Kl 13 fruktpure ca 1 dl Kl 16 200 ml ersättning Kl 19 middag hemlagat Innan läggdags toppar vi upp med ersättning Kl 02 200 ml ersättning OBS att detta är vad han erbjuds men ofta äter han inte upp allt. Numera har vi även börjat bland välling och ersättning så att han kan gå över till välling mer eller mindre.

• peka

Dotter, 6 månader. Ammas fritt men på ett ungefär så ser matschemat ut så här:

06:00 Ammas
    08:00 Ammas, godmorgon.
    11:00 Lunch: ½ stor barnmatsburk + fruktpuré + ammas
    13:00 Ammas
    15.00 Ammas
    17:00 ½ portion gröt
    19:00 Ammas, godnatt.

Äter inget på nätterna. Äter desto oftare på dagarna =)

• BeautifulPink

Min son åt var tredje-fjärde timme så det blev ca 4 mål om dagen. Först bara ersättning och sen senare blev det även gröt och burkmat när han blev i den åldern. Så jag tycker inte att du ska oroa dig över att det känns lite med fyra mål om dagen. Är ditt barn nöjd med det så ska du inte tvinga i den mer mat...

~*Neo 090516*~ ~*Plutt bf 120209*~
  • Bonanza

Dottern är snart sju månader och äter vår mat med oss. Ofta sover hon över lunchen, så hon äter ungefär ersättning till alla mål förutom middagen och då äter hon så mycket hon vill/får i sig. Hon äter själv, vi matar inte.

Igår till exempel så åt hon lunch - fiskpinnar med broccoli. Sedan var det ersättning under resten av dagen tills kvällen då hon satt och gnagde på ett kycklinglår.

Hon får styra sitt matintag själv, helt enkelt. Och det säger jag trots att hon har tappat tre kurvor i vikt. Stress hjälper ingen.  

• SuzR

8.00 gröt och kanske lite banan
    12.00 lunch, och fruktpuré (men ska nog ta bort det)
    15-15-30 fruktpuré (här har jag försökt att amma men dottern är inte intresserad
    18.00 gröt
    19.30-19-45 ersättning 180 ml

På natten ammar jag men hon vill oftast inte då heller. Hon är snart 6 månader om någon vecka bara.

Ni som ger s.k 'babysmörgås', vad är det för bröd?

• Natulcien

Vid 6 månader så började vi med smakportioner, så det var ca 1 tsk smakis vid lunchtid. För övrigt ammade jag ca varannan timme. Det räcker fint i den åldern.

Och det låt helskumt att ditt BVC säger att en 4-månaders ska äta 130 g mat!? Helt fel!

Du behöver verkligen inte stressa. Smakportioner räcker fint fram till ca 8 månader. Men det låter som om din bebis äter väldigt sällan. Men han får väl ersättning även vid lunch, eller?

• Cloudberry

Jag tycker att det verkar vara på tok för lite ersättning för mat behöver man inte börja med såhär tidigt om det inte är nödvändigt(dvs om barnet stannar eller går ner i vikt och inte vill äta tillräckligt med ersättning eller bröstmjölk)

Min 6 -månaders äter runt 500-600  ml/dygn de dagar han äter 3-3½ dl hemlagad mat+ en banan, vi började med mat för att han stod still i vikt rätt länge. Nu kryper vikten uppåt med 300-450 gram i månaden vilket känns okej.

• The Doctor
    skånegås skrev 2011-10-07 17:34:22 följande:
    Fri amning råder här, vilket betyder 4-8 på dagen och 2-8ggr på natten.

Han får äta vid alla våra måltider om han är vaken. Frukost vid 7.30, lunch 11-12, mellis 15.20 kvällsmat 17-18.
    Han äter så mycket han vill. Allt ifrån att suga på en rå morot och inte få i sig särskillt till att äta kanske en halv banan. En hel 6 mån burk skulle han ALDRIG orka vid en måltid. Köpte faktiskt en då vi var borta och den räckte till 4-5 måltider...
Svar på tråden Hur mycket mat ger ni era 6-månaders?