• emoni23

Fastnar i näsan

JAg har en liten prematurtjej, som nu är i vecka 37 o räknas som fullgången men hon måste tillmatas för att gå upp i vikt o så, men nu när hon får mer mat så somnar hon direkt efter och efter ca 2 timmar ser jag hur hon får panik, hon kan inte andas typ och efter 10 sek skriker hon och det kommer massa mjölk från näsan och detta händer några gånger och det blir lite stopp i näsan sedan är det bra men kan man göra något åt detta?

Är så orolig att hon kommer sluta andas på natten av detta :( 

• Svar på tråden Fastnar i näsan
  • AboynamedSue

Kan inte ge några råd alls ang din fråga, men om du är orolig att hon ska sluta andas, köp ett andningslarm. Det har jag och det är sååå skönt.

• emoni23

jag beställde ett men det kommer nog inte förrän m¨ndag. mennom hon skulle sluta andas hur gör man då? på en liten bebis alltså

• Lumo

Tippar att hon kräks lite. Prata med BM vetja.

NäsFrida är perfekt för att suga ut ett stopp. Ett måste för alla föräldrar. Finns på apotek eller typ Barnens hus/babyproffsen. Näsdroppar med vanligt destvatten kan åxå lösa upp ett en täppa. Köp på apoteket.

Lycka till! :)

• emoni23

Jo men det är ju att hon kräks problemet är att hon får sån panik varje gång och varför kommer det inte genom munnen istället? Eftersom hon andas med näsan så tappar hon ju andan och skriker hysteriskt mellan "kräkningarna" det ser så otäckt ut... finns det något man kan göra? 

Det har börjat sedan vi var tvungen att börja mata med flaska och det är aldrig efter maten direkt utan 2 timmar efter och hon kan visa att hon är hungrig direkt efter också, konstigt men jag blir lite rädd att ge henne mycket mat när hon håller på såhär och eftersom hon e prematur behöver hon massor med mat o viktuppgång...

och ja det händer även när hon rapat.... 

• emoni23

och det händer nästan efter varje gång hon ätit 1-2 timmar efter det är jätteotäckt önskar det finns något att göra.

• Lumo

Sover hon på rygg eller sida? På sida borde ju kräkan rinna ut bättre. Ni kanske kan stötta upp henne så hon ligger mer på sida. Hon kräks genom näsan eftersom hon andas med näsan.

Har du pratat med bm?

• 3 barns mor

höj upp huvud ändan lite på sängen

• emoni23

Jo hon ligger oftast på sidan men jag tar ju upp henne får hon skriker ju hysteriskt eftersom hon inte får åt sig luft först kippar hon och får panik sedan när de släpper alltså kräket kommer genom näsan så gallskriker hon såklart hon blir ju rädd det är så jobbigt att se henne få panik varje gång hon borde kunna kräkas som en vanlig bebis bara utan den paniken det är egentligen den som gör mig orolig.

Det har bara hänt en gång förra veckan och så sedan i fredags då vi börjat tillmata henne med flaska flr hon går inte upp som hon ska med bara amning om detta beror på den ökade maten eller att hon är ovan med flaska o sväljer konstigt vet jag inte men det kommer ofta 1-2 timmar efter maten det borde ju komma direkt, det är inga egentliga mängden utan mest slem med mjölk i men detä r ju paniken som gör mig orolig, hon kan vilja ha mat direkt efter det inträffade och det gör mig lite fundersam när man kräks brukar man ju inte vilja äta mer för det borde vara fullt redan?

Jag ska prata med bm på måndag eftersom detta startade sedan fredag och har pågått flera tillfällen under helgen men pratade med neo avd som vi bodde på dom sa att det är vanligt att bebbar kräks genom näsan....  

• Lumo

Vad har ni för flaskor o nappar? Har nappen luftutsläpp (en liten "ventil" i ena hörnet av gummit)? Kanske sväljer hon mycket luft?

Kan tipsa om Tommee Tippee flaskor o nappar samt Dr Brown. Dessutom superpraktiskt att de är breda o lättdiskade. Napparna är även superbra o "anatomiska". Väl värt priset!

• emoni23
    Lumo skrev 2011-10-09 14:16:12 följande:
    Vad har ni för flaskor o nappar? Har nappen luftutsläpp (en liten "ventil" i ena hörnet av gummit)? Kanske sväljer hon mycket luft?

Kan tipsa om Tommee Tippee flaskor o nappar samt Dr Brown. Dessutom superpraktiskt att de är breda o lättdiskade. Napparna är även superbra o "anatomiska". Väl värt priset!
    Jag har philips avent nappar och medela nappar jag tror inte de har en ventil, det kan ju ha med att hon sväljer en del luft jag är noga med att inte ha luft framme när hon äter men det kan ju bli ändå... 

hon rapar ibland när hon har ätit...

ska kolla upp de flaskor o nappar 
  • Lumo

Vadå "inte ha luft framme", hur menar du då?

Dumärker om flaskorna har "ventil" om du testsuger. När du suger blir det ju undertryck i flaskan, o detta ersätts med luft. En gammaldax flaska Sipprar luften in genom sughålet, dvs du måste sluta suga/släppa suget för att luften ska åka in. Flaskan sörplar då till när bubblorna/luften åker in. I en modern flast/napptyp regleras trycket allteftersom du suger o inget baktryck/undertryck bildas. Barnet kan därmed suga obehindrar o tydligen sväljer de då mindre luft.

• emoni23
    Lumo skrev 2011-10-09 17:07:22 följande:
    Vadå "inte ha luft framme", hur menar du då?

Dumärker om flaskorna har "ventil" om du testsuger. När du suger blir det ju undertryck i flaskan, o detta ersätts med luft. En gammaldax flaska Sipprar luften in genom sughålet, dvs du måste sluta suga/släppa suget för att luften ska åka in. Flaskan sörplar då till när bubblorna/luften åker in. I en modern flast/napptyp regleras trycket allteftersom du suger o inget baktryck/undertryck bildas. Barnet kan därmed suga obehindrar o tydligen sväljer de då mindre luft.
    aha jag menar att det inte är luft alls längst fram som det kan bli om man inte håller flaskan högre eftersom mängden minskar. 

jag är inte helt inne på  hur du menar men ska testa det... jag beställde en sån flaska du pratade om kanske funkar detta bättre men tror du dessa panikkräkningarna beror på luft enbart?

• Lumo

Ingen aning. Men det skadar ju inte att utesluta några saker. Alltså, att kräkas är ju inte ovanligt bland småttingar. Vår son kaskadkräktes första 2 månaderna. Lagom länge för att vi hann skaffa extra madrass, säkra extralakan, dubbla täcken o påslakan osv. När vi väl skaffat allt detta slutade han plötsligt. Har fortfarande ouppackade sängkläder. :)

Så du behöver nog inte oroa dig så mycket. Det växer bort! ;)

• emoni23
    Lumo skrev 2011-10-09 19:01:30 följande:
    Ingen aning. Men det skadar ju inte att utesluta några saker. Alltså, att kräkas är ju inte ovanligt bland småttingar. Vår son kaskadkräktes första 2 månaderna. Lagom länge för att vi hann skaffa extra madrass, säkra extralakan, dubbla täcken o påslakan osv. När vi väl skaffat allt detta slutade han plötsligt. Har fortfarande ouppackade sängkläder. :)

Så du behöver nog inte oroa dig så mycket. Det växer bort! ;)
    Nä precis men kräkningarna oroar mig inte ett dugg om det skulle vara vanliga kräkningar men hon tappar andan i några sekunder och får tokpanik och skriker i panik mellan det kommer ur näsan det känns hemskt att se henne så....     

det är det jobbiga inte själva kräkningarna.... 
  • Lumo

Samtidigt tappar man ju andan själv åxå när man kräks. ;)

Svar på tråden Fastnar i näsan