• skånegås

Extrajobb hos annan arbetsgivare under fl?

Jag jobbar normalt rak vecka ca 7.30-16, har ej möjlighet till kvälls och helgjobb. Maken kommer hem från sitt jobb kring 15.20. Skulle jag kunna arbeta extra hos en annan arbetsgivare kvällar och helg då jag är 100% föräldraledig från mitt ordinarie arbete? Eller måste man prata med nuvarande arbetsgivaren om det?

• Svar på tråden Extrajobb hos annan arbetsgivare under fl?
  • Nokiz

Kollade upp det innan jag gick på min FL o fick svaret att det kunde man inte. Då du e ledig ifrån ditt ord.jobb under FL.Och den ses som en form utav ledighet. Vid extra jobb kan arb.givare neka dig o ta det om det e en konkurrerande verksamhet. Som arbetstagare har man en skyldighet o tala om att man har ett extra vid sidan om. Sen om man gör det eller inte......

• skånegås

Men om det inte är en konkurrerande verksamhet?? Man tycker att de inte borde kunna neka mig att jobba utanför min ordinarie arbetstid eller?

• CeeJay

Du kan inte ta hel FP en dag och sen jobba, det funkar inte så. Tar du ut hel FP måndag till fredag kan du däremot jobba hur många timmar du vill lördag och söndag.

• Billabong
    skånegås skrev 2011-10-07 19:33:07 följande:
    Men om det inte är en konkurrerande verksamhet?? Man tycker att de inte borde kunna neka mig att jobba utanför min ordinarie arbetstid eller?
    Spelar ingen roll vilken slags verksamhet det är. Du måste alltid ha din arbetsgivarens tillåtelse för att jobba någon annanstans, oavsett om det är extrajobb samtidigt som du är i tjänst eller medan du är föräldraledig. 
  • skånegås
    Billabong skrev 2011-10-07 21:01:37 följande:
    Spelar ingen roll vilken slags verksamhet det är. Du måste alltid ha din arbetsgivarens tillåtelse för att jobba någon annanstans, oavsett om det är extrajobb samtidigt som du är i tjänst eller medan du är föräldraledig. 
    Ok. Då får jag väl prata med dem i så fall...
    CeeJay skrev 2011-10-07 20:41:21 följande:
    Du kan inte ta hel FP en dag och sen jobba, det funkar inte så. Tar du ut hel FP måndag till fredag kan du däremot jobba hur många timmar du vill lördag och söndag.
    Nej jag tänkte mest för att slippa ta ut så mycket föräldrapenning utan kunna jobba lite i stället. Har kompisar som i normala fall jobbar helger och kvällar ibland som tar några pass då och då och tycker det verkar kul och bra... men i mitt fall måste ju då maken vara hemma för att jag ska kunna jobba och jag är inte placerad någonstans utan i en vikariepool och har ett yrke jag måste arbeta regelbundet för att det ska fungera (minst en dag i veckan) och får då troligen väldigt lång resväg...
  • MrsTM

Hur funkar det om man startar eget under föräldraledigheten? (Ej konkurrerande verksamhet.)

• Fiabus

Hej, är FL fr mitt ord arbete (mån-fre.)
    Jobbar xtra på helgerna hos en annan arbetgivare. OK fr min ord arbetsgivare så länge jag inte jobbar mån-fre då jag är FL fr dem då!

• Pemberly

Du måste prata med din arbetsgivare och det är inte säkert att du får jobba någonannanstans. Men vill du jobba litegrann (bra lösning tycker jag personligen eftersom jag gjort det sedan sonen var ett par månader gammal) så kan du ju tex vara föräldraledig 80% och jobba en dag i veckan och din man då vara föräldraledig den dag du jobbar. Att maken då måste vara föräldraledig är väl ingen nackdel utan bara en fördel eftersom han och barnet får en mycket bättre relation. Lång resväg kan ju däremot vara en nackdel håller jag med om särskilt om barnet fortfarande är väldigt litet och du ammar så kan det ju bli jobbigt. Men har du slutat amma så är det ju mer en fråga om när i tiden du vill ta den långa restiden. Antingen vara hemma heltid x antal månader nu och sedan börja jobba och ha lång restid, eller vara ledig mindre än 100% och ha lång restid tex en dag i veckan men å andra sidan kunna ha en längre period totalt med ledighet.

Svar på tråden Extrajobb hos annan arbetsgivare under fl?