• Anonym

Någon tandläkare eller kunnig,käkledsinflammation?

Såhär är det, mina käkar knakar jämt och ständigt, varit så sedan tonåren och tandläkaren har sagt det inte är något farligt och har jag inga besvär så behöver jag inte göra något åt det. Har inga direkta besvär men ibland när jag trycker mot käkbenet precis efter sista tanden så ömmar den något fruktansvärt, jag trodde först jag fått en tandköttsinflammation då det blöder lite när jag borstar och gör ont men det gör ju ont ända upp i käkbenet liksom. Är det ett tecken på inflammation där eller hur känns det?

• Svar på tråden Någon tandläkare eller kunnig,käkledsinflammation?
  • Pineapple

Jag fick en inflammation vid min sista visdomstand som inte är helt uppe så det blir som en liten ficka över den. Det gjorde ont från örat fram till mitten av käken...

• Anonym

Jag har haft såna inflamationer i käken ett par gånger. Det börjar med ett inflammerat tandkött, och sedan sprider inflamationen sig. På mig kommer det pga visdomständerna. När inflammationen bara är i tandköttet så kan man ju vända det ganska enkelt genom att rengöra extra noga och använda munskölj, men har inflammationen gått in i käken så är det inte alltid det räcker.

• Anonym

Ja jag har haft liknande tidigare ibland. Vad jag vet har jag inga visdomständer på g där. Men jag rengör extra noga och sköljer med corsodyl också. 

• EnSvårOchJobbigGrej

Det finns en kraftig tuggmuskel vid käkbenet där bak också, det är inte den som är öm då? Om man biter ihop under dagarna eller gnisslar/pressar tänder på nätterna kan man bli öm i musklerna.
    Har du däremot en kraftig inflammation i tandkött och runt visdomstand kanske du ska höra av dig till din tandläkare.

• Anonym

Jag känner att musklerna är ansträngda där i käken, har tuggat mycket senaste dagarna och eftersom jag knakar så mycket tänkte jag att jag fått en inflammation eller nått. Har somsagt ingen visdomstand vad jag vet. 

• Lady without tattoo

Vad säger din tandis..

Yrke: Leg pratkvarn
  • zygoma girl

Om du fått en inflammation i käkleden gör det ont att gapa och tugga. "Knak" och knäppningar är inte ovanligt och har man inga besvär av det finns det heller inget att göra åt saken - problemet är att käkledsdisken ligger fel och den ligger så att säga där den ligger.

Det är omöjligt att säga vad som är problemet här. Börja med att göra noga rend med tandborste och -tråd och skälj gärna med Corsodyl/Hexident under en vecka. Är det en inlammation blir det då bättre.

Om du har överansträngda muskler kan du börja med att försöka slappna av i käkarna. Tänderna ska aldrig ha kontakt med varandra såvida du inte tuggar mat (tuggummi ska du inte använda alls) och du ska altid ha några mm mellanrum mellan över- och underkäkens framtänder. Det finns också "käkträningsprogram" på nätet som är väldigt bra.

Om du har en inflammation i käkleden (dvs artrit) ömmar det om du trycker framför hörselgången, inte vid tänderna.

Har det inte blivit bättre inom en vecka-tio dagar sådär så kontakta din tandläkare för kontroll.

• Anonym

Ja jag ska kontakta tandläkaren på måndag om det inte blivit bättre, blev livrädd nu när jag googlade om dessa besvär att det kan sprida sig och man kan få problem att andas och liknande. Fy vilken ångest. Men har haft så här tidigare och det har gått om. 

• Anonym

Men jag är öm också när jag trycker på käkbenet nedanför örat liksom....

• zygoma girl
    Anonym skrev 2011-10-07 20:02:37 följande:
    Ja jag ska kontakta tandläkaren på måndag om det inte blivit bättre, blev livrädd nu när jag googlade om dessa besvär att det kan sprida sig och man kan få problem att andas och liknande. Fy vilken ångest. Men har haft så här tidigare och det har gått om. 
    Hoj hoj hoj! INFEKTIONER kan sprida sig och orsaka andningshinder men är det verkligen det du har? Det låter inte så alls på din beskrivning.
Svar på tråden Någon tandläkare eller kunnig,käkledsinflammation?