• Rafael90

Ögoninflammation?

Mina ögon har varit väldigt rödsprängda hela dagen, och ikväll märkte jag att jag har massiva mängder "ögonbajs" som kommer ur högra ögat hela tiden. Det gör inte ont eller kliar, men igår kväll kändes högra ögonlocket ömt och svullet. Var till doktorn igår pga halsont och hosta som aldrig ger med sig, men han sa att det bara var ett virus. Nu fick jag problem med ögonen idag, och undrar om det kanske är samma virus som hamnat i ögonen också? Har aldrig haft ögoninflammation förut, men kan tänka mig att det ger de här symptomen. Borde jag gå till doktorn igen?

• Svar på tråden Ögoninflammation?
  • Serahjay

Ja man kan bli förkyld i ögonen med.
    Antagligen har du blivit det.
    Det liknar ögonfluss, fast ögonfluss kliar och är nog mer av en barnsjukdom tror jag.

Vet dock inte hur man behandlar det. Ring och 1177 och fråga om det går över av sig själv eller om du behöver ögondroppar

• tingi

Badda med rent vatten (kokat eller koksalt) några ggr/dag i övrigt gör ingenting. Försök att röra ögat så lite som möjligt och var noga med handhygien. Går över av sig själv..

• Näckrosen
    tingi skrev 2011-10-07 20:47:06 följande:
    Badda med rent vatten (kokat eller koksalt) några ggr/dag i övrigt gör ingenting. Försök att röra ögat så lite som möjligt och var noga med handhygien. Går över av sig själv..
    Det är viktigt att man tvättar båda ögonen, för det smittar gärna mellan ögonen. Använd olika tussar för varje öga. Tvätta utifrån ögonvrån och in mot näsan.
    Har det inte gått över  på tre dagar, så finns en bra receptfri salva (Noviform). En gul liten tub.
  • Omorfia
    cicci2 skrev 2011-10-07 21:14:26 följande:
    Det är viktigt att man tvättar båda ögonen, för det smittar gärna mellan ögonen. Använd olika tussar för varje öga. Tvätta utifrån ögonvrån och in mot näsan.
    Har det inte gått över  på tre dagar, så finns en bra receptfri salva (Noviform). En gul liten tub.
    Exakt.

Noga med handhygienen och pilla inte i ögonen. Om det inte är bättre om några dagar kan du ringa till vårdcentralen.
Svar på tråden Ögoninflammation?