• felisa

Rå kyckling

Var bortbjuden på middag ikväll och blev serverad kycklingcurrygryta.. När jag delade en av kycklingbitarna så var den rödrosa inuti (inte hela men bitar av den). Jag petade bort den biten och åt resten (alla andra kycklingbitar var välstekta). Nu efteråt så har jag ångest över detta, är så rädd för att smittas av listeria Hur orolig bör jag vara?

• Svar på tråden Rå kyckling
  • SilverLadyG

listeria? Jag skulle nog oroa mig om salmonella men chansen är ändå ganska så minimal. Om du börjar få diaree och feber,som inte går över på 2-3 dagar, sök vård.

• La Lola

Jag skulle nog oxå tänka salmonella i första hand men det är ju inte fosterskadande....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Isalel

Är du säker på att den var rå om resten var färdigt? Ibland kan det vara små typ blodkärl i köttet men att det är färdigt ändå?

• felisa

Salmonella är jag inte orolig för, jag  struntar fullständigt i om jag själv blir sjuk så länge inte barnet blir det. Att det alltid ska vara något att oroa sig för, otroligt ångestskapande. Hoppas jag får igenom en igångsättning om ett par veckor, för snart orkar jag inte mer. Det var ju konstigt att just den kycklingbiten var röd, med tanke på att alla andra bitar var välstekta. Får väl hoppas på att det rörde sig om någon nerv eller nåt.

Föresten, detta med listeria. Man har ju hört att det ska vara få som insjuknar i denna sjukdom. Men borde det inte finnas ett stort mörkeltal? Alltså gravida som har fått listeria, men inte märkt det alls (och där barnet alltså föds friskt)? 

Svar på tråden Rå kyckling