• Lovely f

Laminat eller parkett golv i hall? Skillnaden?

Jag undrar var det är för skillnad på laminat och parkett golv?

Vi behöver byta golv i hallen. Den delen just när man kommer in genom dörren och där man hänger av sig är äkta klinkers. Sen är det parkett längre in som vi måste byta. Vi har inte mycket pengar och vi hyr detta hus så vi vill inte lägga ner allt för mycket pengar på det.
    Funkar det att ha laminat i hallen? Eller blir det förstört av kylan som tränger in när man öppnar ytterdörren? (Vi har ganska så kall större delen av året där jag bor)

• Svar på tråden Laminat eller parkett golv i hall? Skillnaden?
  • ninagirrl

Hej, vi har riktigt trä, klinker och laminat hos oss.
    Vi gillar  laminat och de är relativt  billigt,( finns olika prisklasser. )
    Ni kanske inte behöver ta det dyraste om ni hyr, för det är nästan osannolikt att ni får tillbaka pengarna.  

• Lovely f

Nä jag hade velat ta laminat för det är billigt, men samtidigt att byta ut deras parkett golv mot laminat golv är kanske inte helt rättvist.
    Hur är laminatet att hålla rent? Kan du vaska det eller torkar du bara av det  med torr trasa för att inte få fuktskador?

• TEDDEN

Laminat tål allt. Billigt, hållbart. Parkett är mycket dyrare och mycket känsligare. 

• Lovely f
    TEDDEN skrev 2011-10-07 20:51:52 följande:
    Laminat tål allt. Billigt, hållbart. Parkett är mycket dyrare och mycket känsligare. 
    Tack! Det ska jag visa åt min sambo som vill köpa parkett =P
  • TEDDEN
    Lovely f skrev 2011-10-07 20:56:27 följande:
    Tack! Det ska jag visa åt min sambo som vill köpa parkett =P
    Din sambo kommer gladeligen välja laminat när han ser parkettpriserna, jag lovar!  
  • Lykkorus

Laminat känns kallt och plastigt. Parkett känner man är äkta, det är varmt och mjukt. Jag skulle aldrig köpa laminat, det är så värt extra-pengarna!

• Lovely f

Jag vet inte om vi får byta ut det mot laminat, men ägaren är inte alltför brydd verkar det som.
    Om inte annat var min tanke att vi sätter laminat nu medans vi bor här. Har flera barn och hund så risken är ju stor att det inte är alltför fint sen när vi väl ska flytta någon gång iaf. Och då kan vi köpa ett parkett golv åt ågaren så han bli nöjd, om han nu mot förmodan skulle misstycka att vi satt laminat. Själva är vi inte dom som behöver det bästa och är inte så kräsna. Bara det inte blir fuktskador eller något sånt på själva huset, väggar osv pga att man drar in snö i hallen. Och just nu har vi inte så mycket pengar heller så... =/

• Konvaljen

Jag menar bara att ni sänker ju värdet på huset om ni byter trägolv mot laminat.

• Lovely f

Jo, fast under tiden som vi bor här så gör det ju inget. Vi får väl byta ut det sen när vi flyttar. För vi lär säkert ändå byta ut det en gång till om vi sätter parkettgolv nu. (om det är som ni skriver, att parketten är känsligare mot fukt.)
    Golvet lutar himla mycket och all fukt vill till att samlas på ett ställe =(

• SVejsan
    Lykkorus skrev 2011-10-08 15:55:17 följande:
    Laminat känns kallt och plastigt. Parkett känner man är äkta, det är varmt och mjukt. Jag skulle aldrig köpa laminat, det är så värt extra-pengarna!
    Har faktiskt laminat i en del rum där parketten skulle ta onödigt mycket stryk, däribland kök (skulle vi byta golv i hall skulle det även där bli laminat, gruskorn under ett par skor och det skulle bli perforerat när man springer för långt in...). Det finns även olika kvalite av laminat och även hur de är uppbyggda. I köket så har hantverkare just påpekat att det var snygg parkett och frågat efter fabrikat. Att det blev laminat berodde på att klinkers skulle bli för bullrigt och plastmatta hatar vi . Laminat finns även i "kökskvalite", med tätare fogar tex.

svar till TS
    Appropå, lägga in golv i hyresrätt, kolla med hyresvärden... Kan bli en rejäl summa som hyresvärden vill ha om det upptäcks att ni ändrat särskilt om ni brutit upp gammaldags massiv stavperkett som är slipbar. Då kan de kräva att ni ersätter med samma och att ni anlitar hantverkare!  
    Om ni skall återställa till det skick ni hade när ni flyttade in så är det bättre att lägga klick-lamimatgolv ovanpå som går att ta bort.
  • ninan

Är parketten så dålig att den måste bytas? Annars kan man ju slipa parkett, man kan göra det själv med en speciell slipmaskin som man hyr eller låta en firma göra det.

• Lovely f

Det har blivit fuktskador i parketten, allt vatten har runnit till ett och samma ställe och sugits upp direkt utan att vi hunnit torka. Så det syns till och med på trät, det är helt missfärgat. Är orolig vad som finns under som man ev. måste byta också.

• Adamama
    Lovely f skrev 2011-10-10 11:13:22 följande:
    Det har blivit fuktskador i parketten, allt vatten har runnit till ett och samma ställe och sugits upp direkt utan att vi hunnit torka. Så det syns till och med på trät, det är helt missfärgat. Är orolig vad som finns under som man ev. måste byta också.
    Men då känns det ju som om det är hyresvärden som ska byta. Man får räkna med att det blir smutsigt och blött i en hall. Om all fukt samlas på samma ställe är ju golvet ojämt lagt och inget som ni borde behöva bekosta. Och risken är som andra säger att ni blir ersättningsskyldiga för ganska mycket pengar om ni ersätter parkett mot laminat.

Det känns som om det neklaste att göra är att lämna spekulationerna i denna tråd och ringa hyresvärden och fråga hur han ställer sig.
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • ango07

Vi har parkett i köket och det blev genast små hack och repor i det. I en hall skulle jag välja ett tåligt laminatgolv. Det finns ngt dyrare varianter som tål vatten. Om man tex kommer in med blöta skor. 

• Lykkorus
    SVejsan skrev 2011-10-10 09:12:41 följande:
    Har faktiskt laminat i en del rum där parketten skulle ta onödigt mycket stryk, däribland kök (skulle vi byta golv i hall skulle det även där bli laminat, gruskorn under ett par skor och det skulle bli perforerat när man springer för långt in...). Det finns även olika kvalite av laminat och även hur de är uppbyggda. I köket så har hantverkare just påpekat att det var snygg parkett och frågat efter fabrikat. Att det blev laminat berodde på att klinkers skulle bli för bullrigt och plastmatta hatar vi . Laminat finns även i "kökskvalite", med tätare fogar tex.

svar till TS
    Appropå, lägga in golv i hyresrätt, kolla med hyresvärden... Kan bli en rejäl summa som hyresvärden vill ha om det upptäcks att ni ändrat särskilt om ni brutit upp gammaldags massiv stavperkett som är slipbar. Då kan de kräva att ni ersätter med samma och att ni anlitar hantverkare!  
    Om ni skall återställa till det skick ni hade när ni flyttade in så är det bättre att lägga klick-lamimatgolv ovanpå som går att ta bort.
    Ja, vi har parkett i köket, funkar alldeles utmärkt. Men visst blir det slitet, speciellt i hall när man springer med skor och vid köksstolarna när man drar in och ut dom flera gånger per dag. Men jag känner att det är det som är charmen med trägolv. Och parkett går att slipa, inte behöver man byta ut hela golvet?

Nä, alla tycker väl olika men jag tycker laminat känns väldigt B och skulle hellre sitta med ett slitet parketgolv än ett kallt laminatgolv :)
Svar på tråden Laminat eller parkett golv i hall? Skillnaden?