• Mrs Tercan

hus försäkring..

jag har funderingar på att byta hem försäökring och vill ha tips på vilket bolag ni rekomenderar i havet av försäkringar...

vi har nyligen köpt vårt hus och det är ett kedjehus som ligger i ett hörn men fristående garage och förråd, huset är 160 kvm fördelade på 1 1/2 plan

försäkringen måste täcka allt eftersom vi är nya som husägare o kan inget om hus o underhåll o så egentligen,

sen e jag rädd för att missa något viktigt när jag tecknar den.

har en bekant som fick vattenskada i garaget o dem fick inte nån ersättning alls för dem hade inte rätt försäkring..

alla tips e välökomna=))

tack för hjälpen

• Svar på tråden hus försäkring..
  • Tonårsmamman1

Jag tror inte det finns en försäkring som täcker allt. Man får helt enkelt välja vad man tycker är viktigast. 

• Ripper500

Vanlig villaförsäkring med ca 100.000 kr per rum i lösöre. DVS 500.000 kr för 5 rum.
    Lägg till allrisk försäkring också! DVS en slags drulle.

Jag jämförde alla bolag och fick billigast hos länsföräkringar!

• johandra

Vattenskador i garaget ingår inte i vår försäkring heller. Det är bostadshuset som får ersättning om det skulle hända något, i garaget finns inget vatten/avlopp indraget så därför gäller inte försäkringen om det händer något där. 

hur som helst, vi har alla försäkringar hos trygg hansa. det funkar bra och dom har varit bra att ha att göra med när det hänt något 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • SVejsan

Blir för dig att läs villkor för att  bilda dig en uppfattning vilka delar som betyder mest för dig.
    Vi har Länsförsäkringar Uppsala som vi är nöjd med.
    Extra viktigt är ju att hålla sig uppdaterad vad som förväntas av dig för ersättningarna också (såsom lås, hur man förvarar värdesaker, om man får högre ersättning om man märker saker samt hur man skall utforma kök/badrum med alltifrån fuktspärr till diskamskins/kyl/frys-"baljor")

En djungel!

• MajaVira

Försäkringar gäller ju generellt för "plötsliga och oväntade händelser". Att man får fuktskador pga att man inte dränerat om trots att det var 40 år sedan huset byggdes, att värmepumpen/oljepannan som är 20 år gamla går sönder, att taket läcker in etc etc är orsakade av bristande underhåll och ersätts inte av försäkringar.

• mamma smurfen

Vi valde Tre Kronor som försäkringsbolag för huset, iom att vi har lånet hos swedbank.

När jag ringde runt till de olika bolagen för att kolla upp med dem vad som ingår i deras villa/hem försäkring, och årskostnaden för den,

och sa att vi funderade på att försäkra via tre kronor, så fick jag till svar av både länsförsäkringar och folksam, att kan ni få DEN försäkringen så ta den...de la sig platt helt enkelt.

Så kolla upp tre kronor om ni har möjlighet att ta den.

• SVejsan
    mamma smurfen skrev 2011-10-18 08:33:17 följande:

Vi valde Tre Kronor som försäkringsbolag för huset, iom att vi har lånet hos swedbank.

När jag ringde runt till de olika bolagen för att kolla upp med dem vad som ingår i deras villa/hem försäkring, och årskostnaden för den,

och sa att vi funderade på att försäkra via tre kronor, så fick jag till svar av både länsförsäkringar och folksam, att kan ni få DEN försäkringen så ta den...de la sig platt helt enkelt.

Så kolla upp tre kronor om ni har möjlighet att ta den.

Länsförsäkringar är lite speciella, där kan det bero på lokalbolaget eftersom de är indelade i områden så det kan variera från område till område (Uppsala har tex historiskt varit bättre att ha i än Stockholm eftersom svindlerieroch skador är mer vanliga i Stockholm), till skillnad på en del andra bolag så kan man få "återbäring" beroende på att de fått färre skador under ett år. (Vi hade samma grej när moderna försäkringar försökte värva oss, de gav upp när de fick reda på det bolaget vi redan hade..)¨

Så att generellt säga att någon är "Bäst"/mest prisvärd går nog inte om man inte vet område och hur objekten är. Man bör väl också se om det kan ge fördelar att samla olika försäkringar hos ett bolag för att få ett bättre pris på dom.
  • mamma smurfen
    SVejsan skrev 2011-10-18 08:46:56 följande:
    Länsförsäkringar är lite speciella, där kan det bero på lokalbolaget eftersom de är indelade i områden så det kan variera från område till område (Uppsala har tex historiskt varit bättre att ha i än Stockholm eftersom svindlerieroch skador är mer vanliga i Stockholm), till skillnad på en del andra bolag så kan man få "återbäring" beroende på att de fått färre skador under ett år. (Vi hade samma grej när moderna försäkringar försökte värva oss, de gav upp när de fick reda på det bolaget vi redan hade..)¨

Så att generellt säga att någon är "Bäst"/mest prisvärd går nog inte om man inte vet område och hur objekten är. Man bör väl också se om det kan ge fördelar att samla olika försäkringar hos ett bolag för att få ett bättre pris på dom.
    Du har helt rätt, därav att jag ringde runt till de olika bolagen här i Gbg, och fick det svaret jag fick.

Skrev inte heller till Ts att de VAR bäst, utan att de var värda att koll upp, när de flesta tänker villa försäkring tänker man på iförsta å de flesta fallen på de bolagen man ser mest, dvs, länsförsäkringar, trygg hansa, mfl.

Personligen hade jag aldrig hört talas om just Tre kronor, så ville tipsa Ts om dom.

• mamma smurfen

Får även tillägga att försäkringen vi valde inte var den billigaste, men den VI ansåg som mest prisvärd

• Masmamma

Bara att kolla runt på olika bolag och jämföra villkor och priser.

Vi har Moderna Trygghetsförsäkringar ( f.d. Vesta ) och vi är mycket nöjda med dem. Har inte behövt utnyttja försäkringen mycket, tack och lov, men luftvärmepumpen gick sönder tre veckor efter att vi hade köpt huset och vi fick en ny pump betald, samt installationen, och det enda vi behövde stå för själva var självrisken.

Kolla runt lite med nära och kära vilka försäkringar de har, om de behövt utnyttja den, vilket bemötande de fått vid en ev skada osv.

Svar på tråden hus försäkring..