• Äntligenmamma

    jobbar som förskollärare - skola in barnet på egen avd?

    Är så glad att jag hittat hit och läst om AP. För snart ett år sedan fick vi vår efterlängtade son efter flera års försök. När han väl kom så var han en riktig famnis, älskade att ligga och mysa, amma och sova i famnen vilket jag och min man lät honom göra. Om vi la honom ifrån oss så blev han ledsen och grät. Vi fick ganska fort höra att vi skämmer bort honom och att det inte skadar om barn får skrika lite, något som för mig låter helt vansinnigt. Vi fick också massa bannor för att han sover med oss och för att jag sagt att han får sova med oss så länge som han behöver. Jag kan bli irriterad på alla som tjatar om att jag ska sluta nattamma.. att han inte behöver det längre. Så jag har länge trott att vi är ensamma och annorlunda i vårt sätt att vara med vår pojke ända tills jag hittade er....

    TACK!! vilken glädje jag kände när jag hittade era trådar. Kändes som att jag hittat hem!!

    Nu till min fråga: Jag jobbar som förskollärare och har redan hunnit börja oroa mig för när vår son ska börja förskola. Han ska tidigast börja om ett år så jag vet att jag är tidigt ute i mina funderingar. Jag skulle helst vara hemma längre men det går inte. Jag tycker inte att man ska lämna bort sitt barn innan 3 års ålder och därför gillar jag verkligen inte tanken på att han ska börja förskola. Det känns så jättefel att han ska gå på en annan förskola och att vi ska behöva skiljas åt under dagarna när jag ändå arbetar inom det yrket. Usch, jag vet inte... eller jo jag vet att jag hade velat ha honom på min förskola men jag vet att det finns många som tycker att man inte ska ha sina egna barn på sin förskola. Jag vet att det inte skulle påverka mitt sätt att arbeta, jag skulle ändå ha tid och ork och engagemang för alla barn. 

    Vad tror ni?   

  • Svar på tråden jobbar som förskollärare - skola in barnet på egen avd?
  • chrissandra
    Äntligenmamma skrev 2011-10-07 23:57:38 följande:

    Är så glad att jag hittat hit och läst om AP. För snart ett år sedan fick vi vår efterlängtade son efter flera års försök. När han väl kom så var han en riktig famnis, älskade att ligga och mysa, amma och sova i famnen vilket jag och min man lät honom göra. Om vi la honom ifrån oss så blev han ledsen och grät. Vi fick ganska fort höra att vi skämmer bort honom och att det inte skadar om barn får skrika lite, något som för mig låter helt vansinnigt. Vi fick också massa bannor för att han sover med oss och för att jag sagt att han får sova med oss så länge som han behöver. Jag kan bli irriterad på alla som tjatar om att jag ska sluta nattamma.. att han inte behöver det längre. Så jag har länge trott att vi är ensamma och annorlunda i vårt sätt att vara med vår pojke ända tills jag hittade er....

    TACK!! vilken glädje jag kände när jag hittade era trådar. Kändes som att jag hittat hem!!

    Nu till min fråga: Jag jobbar som förskollärare och har redan hunnit börja oroa mig för när vår son ska börja förskola. Han ska tidigast börja om ett år så jag vet att jag är tidigt ute i mina funderingar. Jag skulle helst vara hemma längre men det går inte. Jag tycker inte att man ska lämna bort sitt barn innan 3 års ålder och därför gillar jag verkligen inte tanken på att han ska börja förskola. Det känns så jättefel att han ska gå på en annan förskola och att vi ska behöva skiljas åt under dagarna när jag ändå arbetar inom det yrket. Usch, jag vet inte... eller jo jag vet att jag hade velat ha honom på min förskola men jag vet att det finns många som tycker att man inte ska ha sina egna barn på sin förskola. Jag vet att det inte skulle påverka mitt sätt att arbeta, jag skulle ändå ha tid och ork och engagemang för alla barn. 

    Vad tror ni?   


    Jag förstår verkligen att det kommer att kännas konstigt, jag har själv funderat på hur det ska vara att jobba på ett dagis och lämna sina barn på ett annat. :(

    Men hur som helst så tror jag nog inte att det kommer vara ok att du skolar in ditt barn på din avdelning.
     
  • likeabaws

    Jag känner en mamma som jobbar på förskola som har sin dotter på ett annat dagis, nån gata ner bara.

    Det funkar super!

    Man borde inte ens få skola in på samma avdelning, måste finnas regler mot det?

    Hur ska du inte kunna favorisera?

    Hur tänkte du?

  • vittra

    Äsch, seriöst. Hur gör alla dagmammor då? Jag tycker det låter kanon att kunna ha sitt eget barn på jobbet! Annars är det väl bara att sadla om till dagmamma istället och ha några barn utöver ditt eget att ta hand om!

    Jag undrar om ovan skrivna öht är AP...

  • vittra

    Ja du får gärna tro det om det får dig att må bättre. Du är ju precis ny här till skillnad från mig som har skrivit i AP-forumet i flera år. Inte så lätt att veta då...

  • vittra

    Lite väl att tro att jag skulle basera hela mitt förhållningssätt på vad du helt plötsligt svarar i en tråd. Eh nej knappast. Men visst, ta gärna åt dig äran. Du kanske inte ser att det finns andra på det här forumet än dig. Och det är inte bara du som har svarat i den här tråden.

  • likeabaws

    Vittra:

    Oj, vad du tjatar om att jag är ny här?
    Har man mer respekt om varit här längre.

    Jag här på studiebesök.
    Du har hjälp mig något enormt att slutföra arbetet.

    Det var meningen att jag skulle få tag på mammamobbarna, trodde det skulle ta längre tid. Men du bara dök upp med dina kompanjoner, så fort man sa att man inte ammat, perfekt!

  • Ziindlaa

    Känner två pojkar som hade sin mamma på förskolan och de har slutat sagt mamma utan använder bara hennes namn, för de gör ju alla andra barn. Kommer du verkligen kunna behandla alla barn lika när ett är ditt eget? Det har iaf jag väldigt svårt att tro att jag skulle klara. ( är lärare)

  • likeabaws

    Om två barn ramlar och slår sig samtidigt:
    Instinktivt skulle jag ju vilja trösta mitt barn och att mitt barn skulle kalla mig Kim istället för mamma - hemska tanke!

  • viseversa

    Nej ts ap eller inte man skolar INTE in sin egna unge på sin avd. det är stor risk för favvorisering och han kommer hänga på dig hela tiden. men du tror fortfarande att du ska ha samma tid med dom andra barnen när du går runt med din unge på höften?

    Jag som förälder hade inte gillat om förskolelärarna hade sina egna små gullungar på samma avd som dom själva jobbar på. Jag hade absolut protesterat för även om du säger att favvorisering inte kommer ske så är det bara ljug. Självklart kommer du låta ditt egna barn behov gå före dom andra barnen.

Svar på tråden jobbar som förskollärare - skola in barnet på egen avd?