Vad har ni på ert JULBORD?
Hej, jag undrar vad gemene man har på sitt julbord...
Familjen ska ha ett knytis iår och jag har som uppgift att göra en lista och vill gärna ha lite tips på vad man har på sitt julbord...
Kom med era förslag :)
Hej, jag undrar vad gemene man har på sitt julbord...
Familjen ska ha ett knytis iår och jag har som uppgift att göra en lista och vill gärna ha lite tips på vad man har på sitt julbord...
Kom med era förslag :)
Vi blandar. Då jag är svensk och min sambo chilenare så blandar vi maten :)
Den svenska: julskinka (självklart), köttbullar, prinskorv, janssons, potatis,rödbetssallad.
Och sen från "mannens": supergott stoppat kött, kyckling, ris, chilimarinerad potatis, pebre, sallad..
Nu fick jag hjärnsläpp så har säkert glömt något haha
Vi har skinka, jansson, köttbullar, prinskorv, sill, potatis, räkomelett ( tradition hos mannen ), kålrotslåda, morotslåda, rödbetssallad, lax och sillsallad.
Tror det är ungefär det.
När vi haft knytis har vi haft :
potatis
julskinka
prinskorv
köttbullar
dopp i grytan
rödkål
brunkål
rödbetssallad
min egna julsallad, mums!
julkorv/köttkorv
sill
julbröd
diverse ostar
Jansson
Vanlig potatisgratäng
Hm, har säkert glömt någonting. :P
På kvällen har vi sedan ätit typ egenmarinderade revbensspjäl el. nåt liknande.
Jullunch: sill, lax, ägghalvor med majonnäs och räkor, dopp i grytan, kalvsylta, leverkorv, ost, vikabröd.
Julmiddag: skinka, tjockskurna revben, köttbullar, prinskorv, kålrotslåda, potatis, rödkål, brunkål, rödbestsallad.
Och så säkert något mer som jag har glömt...
Vi har kyckling/kalkon med tranbärssås. Det är riktigt gott.
Skinka
Ägghalvor, men tar ur äggulorna efter att vi kokat äggen och mosar med tabasco, salt och lite senap och lägger tillbaka i halvorna.
Jansson
rödbetssallad
kokt potatis
pepper pot
köttbullar
havrekex'
och lite annat :)
Vad som finns på själva julbordet är ovidkommande så länge det blir ris à la Malta till efterrätt. Om nom nom.
Närå. Vi har alltid en vanlig jansson samt en utan anjovis (alltså potatisgratäng med stavar) för de som inte gillar eller kan äta jansson. Kavring är ett måste för mig, med gräddost på.
Vi har väl det mesta rent traditionellt men ALDRIG prinskorv och köttbullar. Det är vardagsmat - och tveksamt att vi äter det till vardags ens......
Mycket sillinläggningar som glasmästarsill mm, olika laxvarianter och ål. Rökt lammfiol är ett måste. Rödkål är gott.
- Julskinka
- Köttbullar
- Lax (rökt
Sill, lax, ål, ägg, skinka, prinskorv, potatis, köttbullar, och lite vilt,
skinka
köttbullar
jansson
potatis
prinskorv
varmrökt lax
gravad lax
kyckling