• Anonym

Extrem ägglossningssmärta...?

Enligt ägglossningskalenderna som cirkulerar på internet skulle jag haft min ägglossning igår.

Hur som. Har alltid känt av min ägglossning, men inget mer med det. Har en son på 3 år. Blev varken bättre/sämre efter förlossningen med honom.

Gjorde dock en abort för 3 månader sedan (en komplicerad sådan) och efter den så har jag haft extrema smärtor kring ägglossningstid. Förra månaden ordentligt, men den här gången extremt.

Började i onsdags med ordentliga hugg på högra sidan. Likadant under torsdagen. Men igår... Jag kunde inte ens stå upp!! Låg jag ner kändes det bättre, men så fort jag ställde mig upp krampade det på högra sidan fram och i ryggen. Har verkligen aldrig varit med om något liknande. Höll på i ca 8 timmar. Tog två alvedon innan jag la mig och när jag vaknade så var all värk som bortblåst. 
    Brukar ha ganska mycket mensvärk, men den ligger i lä med ägglossningsvärken just nu.

Kan det vara något annat än ägglossning? Eller kan man få så här ont kring den tiden bara så där? Är det efter att ägget har släppt eller när det släpper när man får så här ont?

Vet inte om jag ska vara orolig för något annat så jag tänkte bara höra om det fanns någon annan som varit med om samma sak eller om någon har en teori?      

Oerhört tacksam för svar! 

• Svar på tråden Extrem ägglossningssmärta...?
  • Anonym (hm)

kan tyvärr inte ge dig något svar, men är du orolig så ring kvinnokliniken&gyn och hör??

jag brukar själv emellanåt få så ont att jag inte öht kan ta djupa andetag, kan inte sitta, stå, ligga eller gå..
    det krampar som ett band runt ryggen fram på magen och ner mot äggstockarna då.. en pulserande krampande kramande smärta.. men har alltid fått förklaringen "det är heeelt normalt".. suck
    har haft så sedan jag var 13..! är 28 idag... 

men eftersom det blivit såhär för dig först efter aborten så låter det ju inte riktigt bra, faktiskt.
    tycker absolut att du ska vända dig till din gyn för en undersökning.

• Lumo

Det är säkert ingen fara... Men rent tekniskt skulle det kunna vara en follikelcysta (googla på det) som gör ont. Får du mens som vanligt? Har du ont fler dagar än runt äl? Tar 2-3 mån för en cysta att försvinna o innan det är det som ett blåmärke i äggstocken. Inget farligt oftast, men kan göra riktigt ont.

En cysta av detta slag är helt enkelt en äggblåsa (den säck som ägget bildas i) som inte spruckit när den ska (dvs vid ägglossningen). Den kan istället växa lite o göra ont. Tillslut spricker den eller återbildas, o det är detta som tar 2-3 mån.

Tycker du ska kontakta gyn, göra ett ul o titta efter. Såna akuta smärtor är ju inte normalt!

• Anonym

Tack för era svar.

Har mens som vanligt, dvs. 26 dagar mellan. Bara kring ägglossning jag haft mer ont än normalt.

Förra gången två dagar, denna gång 3. Men idag känns det bra!

Jag tänkte också någon slags cysta... Men innebär det då att jag inte haft ägglossning denna månad?

Ska ringa gyn på måndag, men ville bara få skriva av mig tills dess och höra om någon annan varit med om samma sak. Som sagt, det är ju ingen panik nu när smärtan släppt.            

• Anonym

Hej igen. Måste få ventilera mig med någon...

Ringde gyn nu på morgonen. Hon sa att det inte har med aborten att göra och hon var väldigt snäsig.
    Fick en tid - om två veckor hos en distriktläkare (?)
    Så enligt henne verkar det ju inte vara något allvarligt när jag inte ens får träffa en gyn.

Förklarade att jag hade så ont ena dagen att jag inte kunde stå på benen och även att det har blött efter sex (dock bara en gång, förra månaden, men ändå..)

Cysta eller ej, men kan man få extrem ägglossningssmärtor bara så där? Eller är det något som alltid följer med? Tänkte, min mensvärk blev ju 1000 gånger värre efter jag fick barn.

• Anonym

Jag har precis som dig varje månad. Hugger i ena sidan det varierar mellan höger och vänster. Blir öm i hela livmodern och totalt omöjligt att ha sex den dagen. gör så ont att jag knappt kan röra mig. Jag har haft mycket mens värk i mina dagar men detta slår alla rekord. Jag har dock inte kollat upp det om det kan vara nått fel utan bara tagit för givet att det blir värre med åren. Det har ju kommit efter mina 2 barn och hållt på i allafall i 4 år nu.. 

• As mamma

Jag har sådan värk (plus under mens) och jag har endometrios, brukar ta jättestarka smärtstillande =/ Men det är ju inte så ovanligt att man känner av det, om det inte har varit så här illa förut så kanske det inte är något. Se om du kan boka tid hos någon gynekolog.

• Anonym

Endometrios?

Jag tänker att när hon verkligen lågprioriterade mig så kanske det inte är så mycket att oroa sig för. Nu har ju det onda gått över, så det är ju bara kring ägglossning. En stor farlig/ofarlig cysta borde väl göra ont hela tiden isf?

Tack för era svar. Jag gillar er :)    

• As mamma
    Anonym skrev 2011-10-10 08:59:20 följande:
    Endometrios?

Jag tänker att när hon verkligen lågprioriterade mig så kanske det inte är så mycket att oroa sig för. Nu har ju det onda gått över, så det är ju bara kring ägglossning. En stor farlig/ofarlig cysta borde väl göra ont hela tiden isf?

Tack för era svar. Jag gillar er :)    
    Ja, endometrios är när delar av livmoderslemhinnan lossnar och fastnar på andra ställen i kroppen.. det kan göra extremt ont, mest under ägglossning och menstruation, och kan leda till att man har väldigt rikliga blödningar bl a. Men som sagt, det var ju första gången du hade så ont, jag har haft samma smärta sen jag var 12, så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du. Cysta tror jag som du, att det borde göra ont hela tiden, i alla fall inte BARA under ägglossningen. Ingen idé att åka in akut, men kan ju vara bra att kontakta en gynekolog. Om inte annat., så kommer du ha det dokumenterat, om det skulle hända igen så ser de i din journal att du hade samma sak det och det datumet.

Hoppas det inte är något i alla fall, och att det inte händer igen :)
  • Anonym
    As mamma skrev 2011-10-10 09:02:43 följande:
    Ja, endometrios är när delar av livmoderslemhinnan lossnar och fastnar på andra ställen i kroppen.. det kan göra extremt ont, mest under ägglossning och menstruation, och kan leda till att man har väldigt rikliga blödningar bl a. Men som sagt, det var ju första gången du hade så ont, jag har haft samma smärta sen jag var 12, så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du. Cysta tror jag som du, att det borde göra ont hela tiden, i alla fall inte BARA under ägglossningen. Ingen idé att åka in akut, men kan ju vara bra att kontakta en gynekolog. Om inte annat., så kommer du ha det dokumenterat, om det skulle hända igen så ser de i din journal att du hade samma sak det och det datumet.

Hoppas det inte är något i alla fall, och att det inte händer igen :)

Ah, okej. Jobbigt för dig :(

Har man svårare för att bli gravid då eller finns det några andra bieffekter förutom smärtan?

Jo, lika bra att jag kollar upp det. Tycker det är märkligt alltså.
    Det som gör saken lite mer oroligt är för att vi planerar syskon. Har bilvit gravid tre gånger, alla gånger oplanerat. Men nu när man då väl VILL bli gravid så blir man ju lite extra orolig att något står ivägen för möjligheterna.     
  • Anonym

Puffar upp tråden och efteryser någon annan som varit med om samma sak..?

• Mimmi O

Jag har mellanåt som dig. Jag har en son på 2.5 och innan jag fick honom hade jag aldrig problem med varken mens eller äl. Men efter att min pojke kom så har jag fått en fruktansvärd mens. Jag blöder så jag tror att jag ska förblöda emellanåt. Men äl-värk fick jag inte då utan för något år sedan.

Vattencystor i äggstockarna har jag haft. Det var något halv årsen och jag trodde att en FÖRLOSSNING satt igång. (utan att jag var gravid). Det kändes precis som om jag hade regelbundna värkar och mådde fruktansvärt. Det höll i sig i ca ett dygn. När det gått över så tog jag ett gravtest för att jag blev så osäker. (använder spiral) men det visade neg. Fick förklarat för mig senare att det var cystor.

Men känns lite oroväckande att du nyss gjort abort.. Jag tycker ändå att du ska höra med sjukrådg. Eller något.

Lycka till! :)

Svar på tråden Extrem ägglossningssmärta...?