• isisisis

Köpte en "MAX" bok av Barbro Lindgren.

Max napp.Ingen får ta hans napp,inte hunden,katten etc.
    när gåsen tar hans napp så slår han gåsen i huvudet ,så gåsen tappar nappen.(rejält slag)...Max får nappen Haha ....sen slutar boken!?

I min värld slår man inte djur.Det lär jag mina barn iaf...ska slänga boken.
    Grymt besviken.

• Svar på tråden Köpte en "MAX" bok av Barbro Lindgren.
  • Spexig

Javisst är den sjuk! Vi har den kvar, fast läser såhär:
    Och så TAR ankan nappen! Det får man ju inte! Och då SLÅR Max ankan och det får man ju inte heller! Sen tar Max nappen. De var ju inte så snälla mot varandra. Man får ju inte ta saker från varandra. Och man får ju inte slå varandra. 

• isisisis
    Spexig skrev 2011-10-08 12:52:38 följande:
    Javisst är den sjuk! Vi har den kvar, fast läser såhär:
    Och så TAR ankan nappen! Det får man ju inte! Och då SLÅR Max ankan och det får man ju inte heller! Sen tar Max nappen. De var ju inte så snälla mot varandra. Man får ju inte ta saker från varandra. Och man får ju inte slå varandra. 
    Ja,så kanske man kan göra...
  • älskarlivet81

Det är en bok som funnits sen jag var lioten. Tror inte man tar skada av den faktiskt..

Då blir jag mer upprörd över språket som används i Max-böckerna! Det språket är under all kritik!

• isisisis
    älskarlivet81 skrev 2011-10-08 12:53:31 följande:
    Det är en bok som funnits sen jag var lioten. Tror inte man tar skada av den faktiskt..

Då blir jag mer upprörd över språket som används i Max-böckerna! Det språket är under all kritik!
    Tror inte man tar skada? Skulle den vara bättre för att den funnits sen du var liten?
    Jag lär mina barn att absolut inte slå djur,och då vill jag inte heller läsa en sån bok för mina barn.
    Det är ju du som förälder som väljer vad du lär dina barn!

För övrigt så läser jag inte till punkt och pricka exakt vad som står på sidorna.
    Jag formulerar det efter vad som är lämpligt för ålder och vad som är värt att veta.
  • älskarlivet81
    isisisis skrev 2011-10-08 12:56:46 följande:
    Tror inte man tar skada? Skulle den vara bättre för att den funnits sen du var liten?
    Jag lär mina barn att absolut inte slå djur,och då vill jag inte heller läsa en sån bok för mina barn.

För övrigt så läser jag inte till punkt och pricka exakt vad som står på sidorna.
    Jag formulerar det efter vad som är lämpligt för ålder och vad som är värt att veta.
    Jag lär inte heller mina barn att man ska slå.. Men jag läser inte heller några av Max-böckerna för språket är under all kritik!
  • Spexig
    älskarlivet81 skrev 2011-10-08 12:53:31 följande:

Visst är språket jättetöntigt! Men sån himla tur att man kan "läsa" som man vill! =)

Mamma tycker jag är så tramsig som läser "hunden" istället för "vovven". Men vadå? Det heter ju hund! Jag säger inte vovve, varför ska mina barn göra det? 
  • Good Golly Miss Molly
    isisisis skrev 2011-10-08 12:56:46 följande:

Men man måste också lära barn skillnaden mellan fiktion och verklighet - det är minst lika viktigt.
  • Spexig

Men själva böckerna är ju helt underbara (förutom nappboken)! Små vardagshistorier med precis lagom mycket spänning för en ettåring, tycker de är helt suveräna. Fast som sagt med egna ord.

Svar på tråden Köpte en "MAX" bok av Barbro Lindgren.