JosseJosse skrev 2011-10-10 10:12:44 följande:
ok, jag kan ha uttalat mig för fort då jag inte har läst boken. Kan erkänna att jag nu inte vet vad jag ska tro.
Men det är väldigt hjärtskärande att läsa om föräldrar som vanvårdar sina barn i tro att de gör det som är rätt.
Det är väldigt konstigt om nu bokens budskap säger något annat. Hur kan så många kan ha missförstått budskapet i boken?
MalinEddie, låt mig veta vad som står i boken egentligen och vad du kommer fram till.
Jag har inte heller läst boken men utifrån den
massiva kritik både från föräldrar och från professionellt håll samt föräldrarnas egna erfarenheter av boken och rådgivningen utifrån den (liknar ju mycket Anna Wahlgren-sekten på så sätt) så håller jag fullkomligt med dig.
Men jag hör gärna från MalinEddie om hon ändrar uppfattning om boken nu när hon läser den? Vill ha fortlöpande information!
Jag har beställt den också men inte hunnit få den än. Ska bli väldigt intressant.
Om det nu är så att den nya (och svenska) utgåvan inte alls handlar om CIO så är det naturligtvis kanonbra, men jag är mycket tveksam till att de helt gått ifrån själva grunden till Babywise som ju trots allt
är CIO.
Dessutom tycker jag absolut att man bör betänka att boken är skriven ur ett religiöst perspektiv och att författaren är
sektledare och helt ärligt verkar han ha något allvarligt fel i huvudet. Sektledare har väl sällan något vettigt att komma med, eller hur?
Men det är som jag alltid skrivit i liknande diskussioner, visst man kan plocka enstaka russin ur kakan och det finns säkert goda poänger med denna bok precis som med AW eller Eckerberg eller vad som helst. Men det må väl ändå vara bättre att hitta en
hel kaka som lämpar sig för hantering av spädbarn istället för att plocka enstaka korn ur en helhet som bygger på vanvård!