• Svar på tråden varning för baby wise
  • PMO1
    Vet ju att det finns en hel del kritik på nätet. Har du läst boken själv? Vår resa med boken, Babywise, började med att mkt goda vänner rekommenderade boken, varpå vi läste och granskade. Vi började tillämpa det som vi upplevde som sunt förnuft. Vi hade då inte läst den kritik som du refererar till. Våra barn verkade må mycket gott av de rutiner som vi tillsammans hittade. Vi hade hela tiden god öppen kontakt med BVC som verkligen gav sitt bifall till bokens tankar. Vi lät också en svensk barnläkare (barnklinikchef) granska boken om hur den stämde med svensk standard. Han gillade också boken.
    Den sakliga kritiken bemöts av bokens medförfattare här: http://ezzotruth.com/downloads/Bucknam%20AAP%20News.pdf Som du ser i denna länk så är den daterad till 1998. Det var under en tidigare utgåva av boken som kritiken från läkarhåll blossade upp, där budskapet kunde uppfattas (eller snarare feltolkas) som mer "klockstyrd-matning" än "föräldrastyrd-matning" då man lyssnar in barnet mer, för att undvika uttorkning. I den nya utgåvan uppmuntras föräldern att följa barnets blöjbyten för se så barnet kissar och därmed får i sig tillräckligt med vätska. Vilket är viktigt oavsett hur man tänker om matning och bebisar. Babywise har ALDRIG uppmuntrat oss att ignorera vår föräldrainstinkt, eller barnets signaler. Tvärt om! Det är svårt att möta alla olika tankar i den kritik som kan finnas. Vi ser faktiskt inte boken så mycket som en metod som ett skönt livsmönster man kan hitta som familj. Jag skulle uppmuntra dig att läsa boken innan du riktar för skarp kritik!
  • PMO1

(tidigare inlägg syntes inte...)

Vet ju att det finns en hel del kritik på nätet. Har du läst boken själv??  

Vår resa med boken, Babywise, började med att mkt goda vänner rekommenderade boken, varpå vi läste och granskade. Vi började tillämpa det som vi upplevde som sunt förnuft. Våra barn verkade må mycket gott av de rutiner som vi tillsammans hittade. Vi hade hela tiden god öppen kontakt med BVC som verkligen gav sitt bifall till bokens tankar. Vi lät också en svensk barnläkare (barnklinikchef) granska boken om hur den stämde med svensk standard. Han gillade också boken.   

Den sakliga kritiken bemöts av bokens medförfattare här: http://ezzotruth.com/downloads/Bucknam%20AAP%20News.pdf

Som du ser i denna länk så är den daterad till 1998. Det var under en tidigare utgåva av boken som kritiken från läkarhåll blossade upp under 90-talet, där budskapet kunde uppfattas (eller snarare feltolkas) som mer "klockstyrd-matning" än "föräldrastyrd-matning" då man lyssnar in barnet mer, för att undvika uttorkning.

I den nya utgåvan uppmuntras bl.a. föräldern att följa barnets blöjbyten för se så barnet kissar och därmed får i sig tillräckligt med vätska. Vilket är viktigt oavsett hur man tänker om matning och bebisar.

Babywise har ALDRIG uppmuntrat oss att ignorera vår föräldrainstinkt, eller barnets signaler. Tvärt om!

Det är svårt att möta alla olika tankar i den kritik som kan finnas. Vi ser faktiskt inte boken så mycket som en metod som ett skönt livsmönster man kan hitta som familj.

Jag skulle uppmuntra dig att läsa boken innan du riktar så skarp kritik!

• MalinEddie
    JosseJosse skrev 2011-10-08 14:55:33 följande:
    VARNING FÖR BABY WISE!!! En metod som inspirerar föräldrar att totalt strunta i sina barns signaler för att följa ett schema istället. Genom metoden har barn blivit undernärda och måste tillslut matas med slang!! Samt låter barnen ligga och skrika i timmar då de ska sova.

Läs mer på: www.ezzo.info/Aney/tulsakidspart1.pdf

ezzo.info/resources/voices-of-experience
    Det är hjärtskärande att läsa där. Det är tråkigt att boken nu är översatt till svenska. Jag har precis börjat läsa den senaste utgåvan och har inte ändrat uppfattning än så länge.
  • JosseJosse

ok, jag kan ha uttalat mig för fort då jag inte har läst boken. Kan erkänna att jag nu inte vet vad jag ska tro.
    Men det är väldigt hjärtskärande att läsa om föräldrar som vanvårdar sina barn i tro att de gör det som är rätt.
    Det är väldigt konstigt om nu bokens budskap säger något annat. Hur kan så många kan ha missförstått budskapet i boken?

MalinEddie, låt mig veta vad som står i boken egentligen och vad du kommer fram till.

• vittra
    JosseJosse skrev 2011-10-10 10:12:44 följande:
    ok, jag kan ha uttalat mig för fort då jag inte har läst boken. Kan erkänna att jag nu inte vet vad jag ska tro.
    Men det är väldigt hjärtskärande att läsa om föräldrar som vanvårdar sina barn i tro att de gör det som är rätt.
    Det är väldigt konstigt om nu bokens budskap säger något annat. Hur kan så många kan ha missförstått budskapet i boken?

MalinEddie, låt mig veta vad som står i boken egentligen och vad du kommer fram till.
    Jag har inte heller läst boken men utifrån den massiva kritik både från föräldrar och från professionellt håll samt föräldrarnas egna erfarenheter av boken och rådgivningen utifrån den (liknar ju mycket Anna Wahlgren-sekten på så sätt) så håller jag fullkomligt med dig.

Men jag hör gärna från MalinEddie om hon ändrar uppfattning om boken nu när hon läser den? Vill ha fortlöpande information!

Jag har beställt den också men inte hunnit få den än. Ska bli väldigt intressant. Om det nu är så att den nya (och svenska) utgåvan inte alls handlar om CIO så är det naturligtvis kanonbra, men jag är mycket tveksam till att de helt gått ifrån själva grunden till Babywise som ju trots allt är CIO.

Dessutom tycker jag absolut att man bör betänka att boken är skriven ur ett religiöst perspektiv och att författaren är sektledare och helt ärligt verkar han ha något allvarligt fel i huvudet. Sektledare har väl sällan något vettigt att komma med, eller hur?

Men det är som jag alltid skrivit i liknande diskussioner, visst man kan plocka enstaka russin ur kakan och det finns säkert goda poänger med denna bok precis som med AW eller Eckerberg eller vad som helst. Men det må väl ändå vara bättre att hitta en hel kaka som lämpar sig för hantering av spädbarn istället för att plocka enstaka korn ur en helhet som bygger på vanvård!
  • Wolfclaw
    JosseJosse skrev 2011-10-10 10:12:44 följande:
    ok, jag kan ha uttalat mig för fort då jag inte har läst boken. 
    Tyvärr är detta ganska vanligt när människor bildar sig en uppfattning om "hur det är".
Svar på tråden varning för baby wise