• MrsLondon

Min katt anföll mig =,(

Jag har en katt som jag har haft i sju år. Han kom till mig då han var ett år.  En helt underbar katt som jag älskar över allt annat!  Vi leker kurragömma  (han gömmer sig bakom duschdraperiet), vi dansar (han kramas och gillar att sitta högt upp på axeln) och jag älskar verkligen min katt.  En helt underbar katt.

Sen igår kväll så satt han med mig och sambon i soffan då vi kolla på film. Han tvätta sig och vi myste om vartannat.   Sen helt plötsligt börja han bita i mina fingrar.  Jag tog bort fingrarna och då satte han sig upp, blev helt svart i ögonen och gjorde redo för attack. Han liksom tar sats, ungefär som när han ska fånga en råtta.

Och helt plötsligt så tokstirrar han på min arm, tar sats och hugger tag i armen och börjar klösa och bita.  Det har aldrig någonsin hänt under våra sju år tillsammans.  Jag får ner han på golvet och han springer iväg.  Då han har ont nånstans har han kunna börja morra och typ säga till, men inte mer än så.

Jag är jätteledsen över detta =(

Har detta hänt andra gravida?   Kan han ha känt av något pga min graviditet?

Mvh// London

• Svar på tråden Min katt anföll mig =,(
  • niagara

Min förra katt började kissa i våra sängar när jag var nygravid. En dosa feliway löste det. När den var tom köpte jag ingen ny o det gick bra.

Annars är plötslig aggressivitet oftast ett tecken på att katten har ont.

• MrsLondon
    niagara skrev 2011-10-08 15:44:23 följande:
    Min förra katt började kissa i våra sängar när jag var nygravid. En dosa feliway löste det. När den var tom köpte jag ingen ny o det gick bra.

Annars är plötslig aggressivitet oftast ett tecken på att katten har ont.
    Får kolla hos en vetrinär om han har ont någontans kanske. =(    Vore ju tråkigt om han började anfalla bebisen sedan.
  • MrsLondon
    tompatiger skrev 2011-10-08 16:10:59 följande:
    Avliva kattskrället - katten är oberäklig
    Ja, tyvärr lutar det åt det.  Kan ju inte ha en katt som anfaller då vi sen får en bebis  =( Känns tungt, men kanske det enda rätta i slutändan.
  • SilverLadyG

Min katt har alltid varit den anfallande typen. När han inte gillar något eller får det han vill ha anfaller han. Oftast när man klappar honom då han inte vill, tar han sats för anfall och låter som en orm. När han inte får mat då han vill hoppar han och hänger på benet, liksom "titta jag är här". Han spinner då han vill, då får vi klappa honom men aldrig vid svansen, bakdelen, bara vid nacken, huvudet och vid öronen. Han anfaller då vi rör andra områden, saken är det att han alltid har varit en sån bortskämd.
    Det som är viktigast är att man aldrig blir rädd, liksom höjer rösten direkt och visar tydligt vem som bestämmer. Min katt springer iväg så fort han anfaller, han förstår väl själv att så får man inte göra. Visa dina gränser direkt, du kommer att lära dig det då katten anfaller, att innan han hoppar på dig, stoppa honom.
    En sak måste jag säga att katten håller sig på avstånd nu när jag är gravid, är i v 35, han har hållit borta nästan hela graviditeten. Lite får jag klappa honom men inte mycket, mest går han till andra för att spinna. Härom dagen ville jag bara klappa honom en liten stund och nej det fick jag inte, han ville riva min hand och gick sin väg.
    Katten är 11 år.
    Avliva tycker jag är onödigt än, se hur katten blir när bebisen har kommit. Låt katten inte komma i rummet där bebisen är i början, för att se hur katten reagerar först.

• elinvv

Sök veterinär! Katten kanske mår dåligt eller har ont!

• tompatiger

QladyG - låter din katt verkligen förstår att han gör fel, speciellt när han anfaller gång på gång! NOT!

• Modgun
    MrsLondon skrev 2011-10-08 16:26:31 följande:
    Ja, tyvärr lutar det åt det.  Kan ju inte ha en katt som anfaller då vi sen får en bebis  =( Känns tungt, men kanske det enda rätta i slutändan.
    Men allvarligt? Ska ni inte ens ge kattstackarn chans hos veterinären först? Då är det nog ika bra att du avlivar den. En död katt lider inte.
  • SilverLadyG
    tompatiger skrev 2011-10-08 22:49:45 följande:
    QladyG - låter din katt verkligen förstår att han gör fel, speciellt när han anfaller gång på gång! NOT!
    och ska jag avliva honom för det? NOOOOOOOT. Han har varit likadan hela livet... Och hur vet du att han inte gör det av hans instinkter som han sedan ångrar? Har du talat med en katt och fått svar? Känner du min katt? Kan du läsa kattens tankar? Har du själv varit en katt? Vilka smartass vissa försöker att vara...
    Vissa tycker alltid att enklast är avlivning...fy
  • Modgun
    SilverLadyG skrev 2011-10-08 22:58:39 följande:
    och ska jag avliva honom för det? NOOOOOOOT. Han har varit likadan hela livet... Och hur vet du att han inte gör det av hans instinkter som han sedan ångrar? Har du talat med en katt och fått svar? Känner du min katt? Kan du läsa kattens tankar? Har du själv varit en katt? Vilka smartass vissa försöker att vara...
    Vissa tycker alltid att enklast är avlivning...fy
    Ja, är man lat och inte bryr sig om djuret i fråga så gör man väl så.
  • Modgun
    tompatiger skrev 2011-10-08 23:02:43 följande:
    Kattmänniskor är fanken värre än kattskrällen...

"läsa en katts tankar"
    Jaså? Hur tänker du nu? man ska alltså avliva djur (speciellt katter) till höger och vänster av diverse anledningar UTAN att kolla OM det har en orsak till att ett speciellt beteende uppstår?
  • tompatiger

Nej det menar jag inte!
    Jag tycker inte djur skall avlivas till höger och vänster!
    Men djur som är oberäkneliga, aggressiva etc. skall inte vistas och exponeras för andra, speciellt inte för barn.

• MrsLondon
    SilverLadyG skrev 2011-10-08 16:52:27 följande:
    Min katt har alltid varit den anfallande typen. När han inte gillar något eller får det han vill ha anfaller han. Oftast när man klappar honom då han inte vill, tar han sats för anfall och låter som en orm. När han inte får mat då han vill hoppar han och hänger på benet, liksom "titta jag är här". Han spinner då han vill, då får vi klappa honom men aldrig vid svansen, bakdelen, bara vid nacken, huvudet och vid öronen. Han anfaller då vi rör andra områden, saken är det att han alltid har varit en sån bortskämd.
    Det som är viktigast är att man aldrig blir rädd, liksom höjer rösten direkt och visar tydligt vem som bestämmer. Min katt springer iväg så fort han anfaller, han förstår väl själv att så får man inte göra. Visa dina gränser direkt, du kommer att lära dig det då katten anfaller, att innan han hoppar på dig, stoppa honom.
    En sak måste jag säga att katten håller sig på avstånd nu när jag är gravid, är i v 35, han har hållit borta nästan hela graviditeten. Lite får jag klappa honom men inte mycket, mest går han till andra för att spinna. Härom dagen ville jag bara klappa honom en liten stund och nej det fick jag inte, han ville riva min hand och gick sin väg.
    Katten är 11 år.
    Avliva tycker jag är onödigt än, se hur katten blir när bebisen har kommit. Låt katten inte komma i rummet där bebisen är i början, för att se hur katten reagerar först.
    Vi bor i en etta så isf blir han instängd i köket =/  Tänkte fortsätta bo trångt och spara lite pengar det första året. 
    Tack för dina tips hur din katt är =)
  • MrsLondon
    elinvv skrev 2011-10-08 22:21:08 följande:
    Sök veterinär! Katten kanske mår dåligt eller har ont!
    Ja, han har problem med leder och har haft problem med njurar. Kan ju va nå sånt på G igen.
  • MrsLondon
    Modgun skrev 2011-10-08 22:51:18 följande:
    Men allvarligt? Ska ni inte ens ge kattstackarn chans hos veterinären först? Då är det nog ika bra att du avlivar den. En död katt lider inte.
    Jo, absolut.  Jag kanske uttryckte mig fel.  Vi ska låta en vetrinär kolla på han, typ en hel genom undersökning eller vad det kallas. Men mår han dåligt och visar sig ha nåt riktigt större fel blir det nog tyvärr avlivning.  Min katt har självklart inget pris, jag har redan betalat ca 15.000 i vetrinärkostnader.  Fast han är försäkrad.  Så ja, vi ska ta han till en vetrinär först.
  • MrsLondon

Tack för era svar.   Kommer bli jobbigt om vetrinären hittar nå allvarligt fel (typ hjärnfel eller dylikt) på min älskade katt.  Vi har gått igenom mycket jag och han.

För mig är ett djurs liv lika mycket värt som en människas.

Ta hand om er

///`London

• Marie-anne

hej! snälla tala om hur det gick! jag har två katter, en dag när jag klappade min 10åriga katt, blev han skogstokig och bet mej i handen, antagligen hade jag skrämt han och klappat på nått ställe han hade ont, för sedan spann han som en galning och inte bitit mej igen det var som han ville säga, matte! ge fn i att smyga på mej så där! men hoppas att veterinären kan ge ett bra svar och att kissen inte är sjuk utan ni kan trivas flera år till kram

• MrsLondon
    Marie-anne skrev 2011-10-09 02:08:09 följande:
    hej! snälla tala om hur det gick! jag har två katter, en dag när jag klappade min 10åriga katt, blev han skogstokig och bet mej i handen, antagligen hade jag skrämt han och klappat på nått ställe han hade ont, för sedan spann han som en galning och inte bitit mej igen det var som han ville säga, matte! ge fn i att smyga på mej så där! men hoppas att veterinären kan ge ett bra svar och att kissen inte är sjuk utan ni kan trivas flera år till kram
    Hej hej, det  ska jag göra.  Svårt att få tid här i Luleå, men ska försöka kolla upp det så fort jag kan.    Han har lugnat ner sig mycket nu. Dagen efter händelsen låg han bara på sin plats, men imorse då det var dags för frukost så kom han och strök sig mot mig.   En klar förbättring =)
  • Modgun
    tompatiger skrev 2011-10-08 23:13:42 följande:
    Nej det menar jag inte!
    Jag tycker inte djur skall avlivas till höger och vänster!
    Men djur som är oberäkneliga, aggressiva etc. skall inte vistas och exponeras för andra, speciellt inte för barn.
    Så man ska avliva UTAN att ha kollat om det finns en bakomliggande orsak?
Svar på tråden Min katt anföll mig =,(