• Wimzan

Hur länge blödde du efter missfall?

I torsdags fick jag beskedet att jag hade fått ett missfall i vecka 8.
    Idag har jag haft blödningar i 6 dagar, men har hört att man kan blöda upp till två veckor efter missfall.

Hur länge blödde du eller har du hört att man kan blöda? Är det okej att börja försöka bli gravid igen efter missfall? Har hört att det finns delade meningar även där.

• Svar på tråden Hur länge blödde du efter missfall?
  • Anonym (gravidmamma)

Ja fick MA i vecka 10, och blödde (inte säker på exakt dagar) men det var över 2 veckor
    Sen tog det 4 månader till innan mensen behaga titta fram igen

• Betty Boop

Jag blödde riktigt ordentligt det dygnet det hände och jag blev inlagd över natten. Allt forsade bara ut. Sen var det som normal mens i ca en vecka.

• Betty Boop
    Betty Boop skrev 2011-10-08 16:54:53 följande:
    Jag blödde riktigt ordentligt det dygnet det hände och jag blev inlagd över natten. Allt forsade bara ut. Sen var det som normal mens i ca en vecka.
    Jag var i v 12
  • Anonym (gravidmamma)

glömde skriva att efter första mensen var vi gravida igen=)
    Så vi gav oss på´t igen direkt efter

• Wimzan
    Anonym (gravidmamma) skrev 2011-10-08 16:59:17 följande:
    glömde skriva att efter första mensen var vi gravida igen=)
    Så vi gav oss på´t igen direkt efter
    Ååå grattis! =)
    Vi tänkte börja försöka på nytt igen direkt blödningen har försvunnit. Jag hoppas verkligen att jag blir gravid direkt och att det går bra den gången.
  • Anonym (gravidmamma)
    Wimzan skrev 2011-10-08 17:02:35 följande:
    Ååå grattis! =)
    Vi tänkte börja försöka på nytt igen direkt blödningen har försvunnit. Jag hoppas verkligen att jag blir gravid direkt och att det går bra den gången.
    Tack=) vecka 35 nu så det går ju framåt iaf

Jag tycker ni gör det som känns bäst för er, en del rekommenderar att vänta 1 mens, andra inte, vet inte riktigt vad man ska tro. Jag hade INTE kunnat vänta längre än vad vi gjorde. Eftersom det tog 4 månader för mensen att dyka upp tyckte vi att vi hade väntat klart så att säga.

Och det hade tagit 5 år att få till den första graviditeten så man ville inte "vänta" längre i onödan

Det kommer säkert att gå bra för er=) ja håller tummarna
  • Lufsan

jag blödde i 7-10 dagar alla gångerna, har fått missfall i vecka 6 4 gånger och i vecka 8 en gång. 

En dag i sänder.
  • Wimzan

Idag blöder jag sedan 7 dagar tillbaka, men än så länge verkar det inte som att blödningen är på väg att sluta. Jag ar i alla fall inte ont i magen längre så det känns som ett steg i rätt riktning.

Tror ni att det är dumt att försöka bli gravid igen direkt efter missfallet utan att invänta en mens emellan?

• Donum

Jag har blött ungefär som vanlig mens alla tre gånger. Ca en vecka. 

När jag har pratat med läkaren om detta att invänta mens innan man försöker igen så har jag fått beskedet att den rekommendationen gav man förr när man inte hade andra verktyg att räkna ut hur långt gången man är om man inte har en mens att räkna ifrån. Nu spelar det ingen som helst roll. Blir man gravid så är kroppen redo för det, helt enkelt.

Vi försökte direkt efter första missfallet och fick en son tack vare det.  

• Wimzan
    Donum skrev 2011-10-09 12:17:58 följande:
    Jag har blött ungefär som vanlig mens alla tre gånger. Ca en vecka. 

När jag har pratat med läkaren om detta att invänta mens innan man försöker igen så har jag fått beskedet att den rekommendationen gav man förr när man inte hade andra verktyg att räkna ut hur långt gången man är om man inte har en mens att räkna ifrån. Nu spelar det ingen som helst roll. Blir man gravid så är kroppen redo för det, helt enkelt.

Vi försökte direkt efter första missfallet och fick en son tack vare det.  
    Ååå tack! Det var precis det jag ville höra. Hehe.
    Vi har köpt ÄL-test för att kunna veta när jag har ÄL. Då borde det ju inte vara några problem att räkna ut hur långt gången jag är heller =)

Jag tror att kroppen är klokare än vi tror och själv kan känna av när den är redo att bli gravid igen efter ett missfall. Sen borde det ju spela in hur långt gången man är och om kroppen klarat av att stöta ut allt själv. Det borde ju vara mer påfrestande för kroppen rent fysiskt att få ett missfall i exemelvis v. 14 än i vecka 6.

I dagsläget känns det inte som att vi kommer att kunna hålla oss utan kommer att gå "all in" direkt =)
  • Donum
    Wimzan skrev 2011-10-09 12:35:04 följande:
    Ååå tack! Det var precis det jag ville höra. Hehe.
    Vi har köpt ÄL-test för att kunna veta när jag har ÄL. Då borde det ju inte vara några problem att räkna ut hur långt gången jag är heller =)

Jag tror att kroppen är klokare än vi tror och själv kan känna av när den är redo att bli gravid igen efter ett missfall. Sen borde det ju spela in hur långt gången man är och om kroppen klarat av att stöta ut allt själv. Det borde ju vara mer påfrestande för kroppen rent fysiskt att få ett missfall i exemelvis v. 14 än i vecka 6.

I dagsläget känns det inte som att vi kommer att kunna hålla oss utan kommer att gå "all in" direkt =)
    Och så finns det ultraljud. Flört
    Fysiskt finns det ingen begränsning i att försöka med en gång igen. Så som läkaren beskrev det var det framför allt för sjukvårdens skull som man rekommenderade kvinnor att låta bli. Det blir ju merjobb att tidsbestämma graviditeten, särskilt då om de "första" graviditetshormonerna inte gått ur kroppen innan man blir gravid igen. När började graviditeten då?
    Inga konstigheter att bestämma det numera, men tidigare så blev det genast mycket mer komplicerat.

Kör på! Det gör vi. Glad 
  • Anonym (Ofelia)

Jag fick MA förra veckan i v 19 (fostret tros ha dött v 13) och barnmorskan rekommenderade att det skulle gå tre menscykler innan vi försöker igen. Men mina cykler är 6 veckor och det känns ju jättelänge att vänta 18 veckor, det är ju 4 månader :O. Någon som vet om det är olika beroende på hur sent missfallet var? Mitt var ju en sk missed abortion som upptäcktes v 19 men fostret tros ha dött v 13 men jag fick ju genomgå en förlossning samt skrapning efteråt. Kan tillägga att jag är 33, inga barn har sedan tidigare och verkligen inte vill vänta mer på barn nu.

• Anonym
    Donum skrev 2011-10-09 12:59:43 följande:
    Och så finns det ultraljud. Flört
    Fysiskt finns det ingen begränsning i att försöka med en gång igen. Så som läkaren beskrev det var det framför allt för sjukvårdens skull som man rekommenderade kvinnor att låta bli. Det blir ju merjobb att tidsbestämma graviditeten, särskilt då om de "första" graviditetshormonerna inte gått ur kroppen innan man blir gravid igen. När började graviditeten då?
    Inga konstigheter att bestämma det numera, men tidigare så blev det genast mycket mer komplicerat.

Kör på! Det gör vi. Glad 
    MIn läkare på Kvinnokliniken sa dels det skälet som ni nämner men också att om man inte skrapas så kan det finnas rester av missfallet som ska ut med första mensen efteråt och att det är bättre att försöka när det garanterat är ute...
Svar på tråden Hur länge blödde du efter missfall?