• Krupskaja

Vill inte behöva sova med bh varje natt!

Jag har alltid älskat den där stunden på kvällen när man klär av sig och äntligen får ta av sig sin bh. Även om den passar bra så sitter den åt och känns instängd, ungefär som när man har ett skärp runt midjan hela dagen.

Nu är jag gravid i v 31 och mina bröst har börjat läcka så pass mycket att jag måste ha amningsinlägg i bh:n för att inte få fläckar på kläderna. Det är okej på dagarna (särskilt nu när jag beställt tyginlägg, som inte känns lika instängda som de vanliga pappersinläggen (med pappersinläggen är det nästan så jag oroat mig för att brösten skulle mögla Glad)) men på nätterna vill jag kunna dra av mig alla mina kläder och bara ha ett löst nattlinne, som jag brukar. Jag vet inte om jag kommer att stå ut med att sova med en tight bh eller sporttop varenda natt, men samtidigt kan jag ju inte ligga och läcka över hela sängen.

Är det ingen på det allvetande Familjeliv som har något förslag på en lösning som kan fungera?

• Svar på tråden Vill inte behöva sova med bh varje natt!
  • Lena

Jag läckte över hela sängen. När jag sen ammade blev det fontäner ibland tom

• Toddes mamma

Men det finns ju såå mjuka bhar att köpa, tror att du skulle bli överraskad faktiskt!

Jag läckte massor plus att jag har "GROSSE" tuttar..Flört

Köpte mjuka bh-linnen från apoteket, och minimundus.se.   de var jättebra.

• Krupskaja

Aha, det ska jag nog prova. Jag har köpt ett par amningsbh:ar från Twilfit som är mjukare (och större) än mina vanliga bh:ar, för de vanliga har inte alls gått att ha nu när brösten blivit större och känsligare.
    Minimundus var det som jag beställde tyginläggen från, de verkar vara bra.
    Tackar, Toddes mamma!

• norrlandsflicka

Brukar sova på ett badlakan som jag har lagt ut i brösthöjd. Funkar iaf när det inte läker så jättemkt. Det läkte mest i början av amningen. Första månaderna så var jag tvungen sova med BH och dubbla inlägg.

• Krupskaja
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-08 20:32:53 följande:
    www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn...
    Denna är lite skönare att sova i. Finns även på andra ställen än apoteket. Det finns även en som går att öppna framtill med kardborre men det var lite svårt när man skulle ha ordning på amningsinlägg och sånt, iaf efter barnet  var fött.
    Åh, den var ju billig också! Det är synd att det är så svårt att hitta ett riktigt Apotek nuförtiden, men jag ska nog leta reda på ett och köpa en sån.
  • Gossow

finns ju även amningslinnen på h&m där det finns som en liten inbygd bh eller vad man ska säga, nu är du ju fortfarande gravid men du kanske kan ha en större storlek? de sitter ju inte åt som en bh utan är mer som dubbelt tyg i linnet och med ett litet gummiband under brösten, där sitter även inläggen stilla :).

annars så är ju ett tipps att gå på lindex, jag körde stenhårt med en bikini jag hade sista tiden när jag väntade första barnet. som en bh i tunnt tyg fast utan axelband som man bara sätter över brösten där man också kan få in amningsinlägg. dessa "bhar" har jag sett på lindex som sagt tror det är under avdelningen ta tre betala för två.

hoppas det löser sig för dig!!

• enny signatur

Jag sov utan men det vart ju en blöt säng. Badlakan är nog enbra ide.. jag körde på tshirt men den var ju dränkt sist (när barnet kommit). Nu är jag gravid men läcker inte så mycket och hoppas slippa det sen med. Jag räknar med att det tar någon vecka innan det stabiliseras och drömmer mardrömmar om att behöva använda bh på dagarna, på nätterna... ja då skulle jag få spader

• vargaa

Tips nr 1: Skaffa ett madrassskydd på IKEA som är vattentätt. Vi har ett sånt (man drar det över hela dubbellsängen) och det är riktigt bra. Inte ens när katten kissade i sängen gick det igen och ändå är det inte som att sova med plastad froté. Skyddet andas jättebra och funkar tom på tempursängär som behöver luft för att fungera.

Tips nr 2: Sov naken med handduk. Jag avskyr också att sova med bh och när dottern var född gav jag upp och tog med mig en handduk i sängen som jag la in under ena armen, över brösten och in under andra armen. Det var mycket skönare att sova med och jag kunde flytta runt en efter behov och hur jag låg i sängen. Men man ska ju helst inte ha nattlinne över för då blir det knöligt. La den sen under oss när jag nattammade så att det inte rann ner mjölk i sängen om dottern släppte eller kräktes. Efter några månader slutade jag läcka och kunde sova utan handduken också.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

Lägger till att jag vek handduken ett antal ggr för bästa uppsugningsförmåga. Har man bara ett lager går det igenom. Jag vek eller rullade den innan jag satte den över brösten.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Krupskaja
    vargaa skrev 2011-10-10 16:08:37 följande:
    Tips nr 1: Skaffa ett madrassskydd på IKEA som är vattentätt. Vi har ett sånt (man drar det över hela dubbellsängen) och det är riktigt bra. Inte ens när katten kissade i sängen gick det igen och ändå är det inte som att sova med plastad froté. Skyddet andas jättebra och funkar tom på tempursängär som behöver luft för att fungera.

Tips nr 2: Sov naken med handduk. Jag avskyr också att sova med bh och när dottern var född gav jag upp och tog med mig en handduk i sängen som jag la in under ena armen, över brösten och in under andra armen. Det var mycket skönare att sova med och jag kunde flytta runt en efter behov och hur jag låg i sängen. Men man ska ju helst inte ha nattlinne över för då blir det knöligt. La den sen under oss när jag nattammade så att det inte rann ner mjölk i sängen om dottern släppte eller kräktes. Efter några månader slutade jag läcka och kunde sova utan handduken också.
    Åh vad bra det låter det där med handduken, det ska jag prova!

Ett badlakan över hela överdelen av sängen blir nog svårt att få min man att gå med på, och förmodligen ett madrassskydd också. Jag har köpt en bh från Apoteket nu som jag också ska prova.

Tack så jättemycket allesammans för alla tips, något av dem ska nog kunna funka för mig också!
Svar på tråden Vill inte behöva sova med bh varje natt!