• bettanxxx

Kryssning till Riga/Helsingfors/? rekommendationer?

Vi funderar på att åka på en kryssning men har aldrig testat det tidigare, inte innan vi fick barn heller. Är lite sugna på Riga el Helsingfors men vill gärna ha tips eller tankar från någon som testat det. Jag blir ganska lätt sjösjuk (ingen bra start för en kryssning ) men har hört att det inte brukar gunga så mycket på de stora båtarna, stämmer det? Vilken årstid brukar vara lugnast när det kommer till "gung". Vad för hytt är bäst att boka, skiljer det mycket i storlek och comfort (och pris)? Vad sjutton gär man på en båt i en massa timmar, blir det tråkigt eller fungerar det med barn? Barnen är 2 och 3.

• Svar på tråden Kryssning till Riga/Helsingfors/? rekommendationer?
  • Cizzie

Har åkt med silja line till Helsingfors och de hade ett stort lekland som vi var väldigt mycket. MIn son var 5 år vid turen men det fanns mycket att göra även för mindre barn. Mummin var på besök de hade barn show mm. Köpte myckt fina kläder till sonen på båten till halva priset mot vad det kostar på land. Bra märkes kläder.

Personligen är jag mer förtjust i cinderella (viking line) som vi brukar åka med (åker aldrig fredag eller lördag) Särskilt på sommaren när de gör om hela konferens anläggningen till ett enda stort barnområde.

Vill du åka när det gungar minst ska du åka på sommaren. Höst och vinterstormar är inte alltid så roliga. Speciellt om du funderar på Helsingfors och Riga. Då är det mycket resa på öppet hav. Till Åland (Cindirella) är det bara några timmar. Övrig tid är i skärgården.

Oavsett vilken båt vi brukar åka så vill vi ha fönster.

• bettanxxx

Tack för tipsen! Ska kolla upp Åland, kanske kan vara bra att mjukstarta med Är det fler båtar än Cinderella som åker dit eller är det den man har att välja på sas?

Svar på tråden Kryssning till Riga/Helsingfors/? rekommendationer?