• JosJos

Måste mitt pass vara giltigt i 6 mån vid resa till Gran Canaria?

Ja, som rubriken lyder ... ska till Kanarieöarna i nov och har ett pass som går ut i feb 2012. Spanien tillhör väl de länder (Schengen) som ej kräver att passet är giltigt minst 6 mån efter inresa? Så vitt jag kan få fram är det så, men vill gärna dubbelkolla här bland er kunniga människor:)

• Svar på tråden Måste mitt pass vara giltigt i 6 mån vid resa till Gran Canaria?
  • Lena

Man behöver inte pass alls till schengenländerna.

• JPT
    Lena skrev 2011-10-08 22:24:33 följande:
    Man behöver inte pass alls till schengenländerna.
    Pass eller nationellt ID-kort är ett måste om man ska kunna styrka medborgarskap. 
    Sedan ska det inte vara några gränskontroller inom Schengen, men det är en annan femma. 
  • firewoman

Instämmer med ovanstående. Du kan lugnt åka till Kanarieöarna med ditt pass. Om det däremot skulle uppstå nåt oväntat, tex att planet pga tekniska problem, sjukdom ombord eller annat oförutsett och piloten tex väljer att landa i Nordafrika aftersom det är närmaste flygplatsen i vissa  lägen, då kan du få stora problem om du inte har ett gällande pass som dessutom är giltigt i minst 6 månader efter hemkomst. Om jag vore du skulle jag inte våga chansa utan skaffa ett nytt pass.

• JosJos

Tack alla (även om firewomans råd var minst sagt tvetydigt, haha:) Ska jag vara lugn eller ska jag inte chansa?)

• JPT

Du behöver inte förnya ditt pass :)
    Om du fortfarande kan du alltid ringa Polisen på telefonnummer 11414.  

• JPT

Om du fortfarande är osäker kan du alltid ringa Polisen på telefonnummer 11414, skulle det stå Glad

• firewoman
    JosJos skrev 2011-10-12 19:27:24 följande:
    Tack alla (även om firewomans råd var minst sagt tvetydigt, haha:) Ska jag vara lugn eller ska jag inte chansa?)

Du hinner fortfarande skaffa ett nytt pass, så varför chansa?
    Du måste ju andå skaffa ett nytt inom några månader när det gamla går ut.

Jag har åkt mycket till Kanarieöarna och hittills aldrig råkat ut för några konstigheter, men bekantas bekanta hamnade i Västafrika nånstans för ett antal år sedan när något hände i luften (kommer inte ihåg vad). Jag kan tänka mig att det inte är det roligaste att stå i passkontrollen där och försöka förklara varför man inte har ett pass med tillräcklig giltighets tid. De allra flesta länder kräver minst 6 månader kvar.

• vis69

Var i samma situation i våras när vi skulle till GC. Vet inte var, men nånstans hittade jag att det behövde vara minst 6 månaders giltighetstid kvar av passet, så jag fixade ett nytt. Ska googla och se om jag hittar det.

Svar på tråden Måste mitt pass vara giltigt i 6 mån vid resa till Gran Canaria?