• ansanviol

helammande bebis som är trög i magen.. :(

Min son är 2,5 mån o helammar, han bajsar bara var tredje fjärde dag o nu är det fem dagar sen sist. Han får ont i magen och pruttar riktiga hemska pruttar o jag märker hur det kör runt i magen på honom.. Kan jag göra nåt för att hjälpa honom, jag har masserat magen, retat med termometer och det hjälper inte... jag ser ju att det är jobbigt för honom... 

• Svar på tråden helammande bebis som är trög i magen.. :(
  • ansanviol
    Toppen9 skrev 2011-10-09 08:05:51 följande:
    Har hört att en sån där windi (ventil) kan hjälpa
    Har provat det oxå.. :(
  • rödtopp

Drick te på anis ,fänkål och kummin.
    1 tsk av var i 2 dl varmt vatten låt dra, och drick.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Yavannie

Själva intervallet på bajset är det inte nödvändigtvis något fel på. När min dotter käkade bröstmjölk gick det från flera gånger om dagen vid någon veckas ålder till 4-5 dagar mellan varje gång vid 2-3 mån. Men det är klart att det är jobbigt när de har ont. Massage är bra och det hjälper antagligen så att det skulle varit värre utan :)

Pratade med mammorna i föräldragruppen senast om hur det där magonda i början hade försvunnit utan att man egentligen märkte det... Har han alltid haft ont? Eller har det kommit precis nu? 

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • vittra

Men är bajset hårt då?
    Det är helt normalt att ammade bebisar bajsar mycket sällan, vår andra dotter kunde ha 7-10 dagar mellan sina bajsningar! Oftast var det 3-5 dagar mellan. Men hon var aldrig förstoppad! Det är extremt ovanligt att ammade bebisar blir förstoppade, och är det verkligen förstoppning det rör sig om så bör ni omgående uppsöka vården eftersom det då oftast finns bakomliggande orsaker. Ibland allergi men ibland andra fysiska problem som man bör utreda.

• vittra

Förövrigt kan det hjälpa att amma om man tror att det är bajs som vill komma ut, amningen är "laxerande" bland annat pga den stora mängden laktos, och gör att det sätter fart på magen. Jag ammade alltid när jag märkte att bebisen hade svårt att bajsa, fungerade varje gång

• ansanviol

Han har haft problem med gasig mage för han sväljer massor m luft när han ammar, men bajsandet har kommit de senaste veckorna..
    Det är inte hårt hårt men definitivt tjockt o kan nästan vara lite klumpigt o då menar jag inte de vita flagorna som kan vara när han bajsar..

• Liiina89
    vittra skrev 2011-10-09 09:47:53 följande:
    Men är bajset hårt då?
    Det är helt normalt att ammade bebisar bajsar mycket sällan, vår andra dotter kunde ha 7-10 dagar mellan sina bajsningar! Oftast var det 3-5 dagar mellan. Men hon var aldrig förstoppad! Det är extremt ovanligt att ammade bebisar blir förstoppade, och är det verkligen förstoppning det rör sig om så bör ni omgående uppsöka vården eftersom det då oftast finns bakomliggande orsaker. Ibland allergi men ibland andra fysiska problem som man bör utreda.
  • Liiina89

min dotter är 3månader och bajsar var 3-6 dag. Jag skriver upp ett "bajs schema" så det inte går över 10dagar iaf och det har det aldrig gjort hittils =) precis som vittra skriver så är det extremt ovanligt att helammande bebisar blir förstoppade...tror inte du har något att vara orolig för om bajset är löst när det väl kommer ut.

Här hemma kör vi med magmassage och minifom för att få ut gaserna... Lyfter henne även så man "ska" för att gaserna ska lätta.
    Något annat som funkar på just min dotter är att sätta henna upp och luta henne fram lite, då blir det ett rejält tryck på tarmarna och hon brukar bajsa dagen efter / samma natt =)

Bvc sa också att man kan testa att ta lite vaselin eller glidslem på en termometer och trycka upp lite i baken. Det har vi dock inte testat eftersom det inte varit nödvändigt.

• Collin
    rödtopp skrev 2011-10-09 09:36:22 följande:

Drick te på anis ,fänkål och kummin.
    1 tsk av var i 2 dl varmt vatten låt dra, och drick.

Testa teet, det har hjälpt vår pojke en del. Dock inte när jag drack det, utan när vi började ge honom 3-5 små skedar direkt före amning :)
  • Fridayyy

Jag körde "bajsgreppet" speciellt på kvällen och tycker han fick ut mycket gas och bajsade då varje gång men min kille bajsade då 3-4 ggr per dag ändå. Men men bejsgreppet kom gaserna ut utan större ansträngning.

• ansanviol
    Collin skrev 2011-10-09 18:05:36 följande:
    Testa teet, det har hjälpt vår pojke en del. Dock inte när jag drack det, utan när vi började ge honom 3-5 små skedar direkt före amning :)
    Funderar¨på det.. :)
  • ansanviol
    Fridayyy skrev 2011-10-09 18:09:22 följande:
    Jag körde "bajsgreppet" speciellt på kvällen och tycker han fick ut mycket gas och bajsade då varje gång men min kille bajsade då 3-4 ggr per dag ändå. Men men bejsgreppet kom gaserna ut utan större ansträngning.
    vad är bajsgreppet...
  • vittra
    ansanviol skrev 2011-10-27 08:23:53 följande:
    puffar lite. 3 mån o fortfarande likadan...
    Vad säger läkarna då?
Svar på tråden helammande bebis som är trög i magen.. :(