• Sophiebysophie

Vid vilken ålder började erat barn prova åka skidor?

Hej!

Vi ska åka till Lindvallen sälen över jul en vecka. Våran son är då 2 år och drygt 8 månader gammal.

Skidskolorna börjar ju inte förrän 3 års ålder, och det tror jag inte heller han är mogen för. Men vad tror ni om att prova på att åka lite skidor? I en sådan där knatte backe för dom allra minsta, som knappt lutar, och så har dom rullband har jag läst.
    Va bara en tanke. Vi har väl först tänkt att han är för liten, men nu har jag börjat fundera om det kanske skulle funka att prova i alla fall. Barnen åker gratis osv under den veckan, o hyr gratis så ingen kostnad heller för oss att bara prova.

Annars har vi tänkt roa oss i pulkabacken och äventyrsbadet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 08:19
    Glömde skriva,
    Vilken ålder började erat barn prova på skidåkning?

• Svar på tråden Vid vilken ålder började erat barn prova åka skidor?
  • La Lola

Menar du enbart slalom nu alltså?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cloudberry79

När han var dryga året och just hade börjat gå fick han sina första längdskidor, han har åkt några gånger varje år. Nu åker de på förskolan också, så det kommer sig rätt naturligt att det är ett normalt inslag i vardagen. Vi bor i fjällen, så det är inget konstigt att barnen har skidor från liten ålder. Jag tror det är bäst att börja med längdskidor, då får man känslan av hur det är att ha skidor fast vid fötterna och kan prova lite nedförslut med lätta skidor.

If you love me - please don't feed me!
  • Sophiebysophie
    cloudberry79 skrev 2011-10-09 08:23:39 följande:
    När han var dryga året och just hade börjat gå fick han sina första längdskidor, han har åkt några gånger varje år. Nu åker de på förskolan också, så det kommer sig rätt naturligt att det är ett normalt inslag i vardagen. Vi bor i fjällen, så det är inget konstigt att barnen har skidor från liten ålder. Jag tror det är bäst att börja med längdskidor, då får man känslan av hur det är att ha skidor fast vid fötterna och kan prova lite nedförslut med lätta skidor.
    Bra tips! Prova längdskidor är inte dumt alls
  • Manjee

Min kille testade slalom när han var 20 mån. Han åkte dock inte själv eftersom han har inte eget stående. Nog att det var jobbigt att hålla upp honom men hans glädje att få åka tillsammans med alla andra barn slår allt. Han verkligen älskade det. Om ditt barn verkar vara nyfiken så låt honom testa:)

• smöla

De började när de var runt 3, men jag har sett riktigt små knattar i backen, en del har som remmar på dom.
    Lär dem hur de ska stanna bara så går det bra. 

• cloudberry79

Det går också alldeles utmärkt att ta kortare längdskidor en bit upp i slalombackarna Här finns en speciell barnlift för de minsta, spelar ingen roll vilka skidor man har, man kan även åka upp med pulkan om man vill. Lutningen är lagom och längden på backen är lagom, bäst att träna balansen och bromsningen först, sen kan man prova lite tyngre skidor (slalomskidorna väger ju mer än längddito, även för miniorerna). Kolla lite om ni kan låna sk miniskidor (breda plastskidor som man spänner fast i vanliga skor), de är superbra att börja prova slalomåkning med!

If you love me - please don't feed me!
  • Anna60

Vill lillgrabben åka så är det väl inget att fundera på. Det är ju inget som är farligt och skadligt om mamma eller pappa är med och håller i. Våran äldsta började inte åka i slalombacke förrän vid fem års ålder men det var för att hon inte ville utan hellre åkte pulka.

• resemamman

2,5 år var vår kille. Han "stod" mest på skidorna och gick omkring. "åkte" i svag lutning där en vuxen släppte och en fångade. Lift var mamma/pappas stav, han var för liten för att klara vanlig lift/rullband. Superkul! Nu är han 5 år och åker alla backar utan problem.

Prova om han vill åka, de brukar säga till bra själva om det inte funkar. Och skippa remmar/sele/koppel som en hel del kör med. Farligt! 

• mia maria

Min lillkille kommer att vara 2 år o 4 månader i vinter när vi ska upp till Sälen, o han kommer att få prova på slalom har jag tänkt!

• pigglet

Sonen var 2:3 när han åkte första gången. Men det kändes för litet tyckte jag, han hade ju ingen koll alls på skidorna utan bara stod och liksom "hängde med".

Han började åka "på riktigt" när han skulle fylla 3 år. Då gick det bättre.

• Sophiebysophie
    mia maria skrev 2011-10-10 18:59:15 följande:
    Min lillkille kommer att vara 2 år o 4 månader i vinter när vi ska upp till Sälen, o han kommer att få prova på slalom har jag tänkt!
    okej, ska du köra med "riktiga" skidor eller plastskidor?
  • Golvmoppen

Dottern hade precis fyllt 3. Var en långhelg i Branäs, så det var mest bara testning att ha skidor + pjäxor och stå på rullbandet o ta sig ner.
    Senare på säsongen var vi i Idre och då gick det bättre. Mannen hade henne i sele och sittliften gick bra att åka.

• Tangent

Min pojke testade när var 2,5 år. Gick inte alls bra. Året efter gick det mycket bättre.

• mia maria
    Sophiebysophie skrev 2011-10-11 09:27:10 följande:
    okej, ska du köra med "riktiga" skidor eller plastskidor?
    Ingen aning än faktiskt!
    Kommer att hyra skidor till honom, så jag får väl höra efter lite vad som finns.
  • dexion

Jag åkte första gången när jag var ca 2,5 år. Var för liten för att gå i skidskolan så min pappa lärde mig. Efter bara några dagar åkte jag ifrån skidskolan i backen.
    Ni till vintern blir vår stora dotter 3 år, då ska hon få prova för första gången. Hur vi gör med lillasyster, 1,5 år, har vi inte bestämt än, men om hon är nyfiken får hon nog prova att stå på skidorna en kort stund.

• JohBo

Sonen var 2 år och 2 månader första gången vi var i fjällen. Vi åkte mest pulka och snowracer för vi tänkte att han var för liten för skidor. Men så fick han för sig att han absolut ville åka skidor (utför), så vi hyrde ett par de sista två dagarna bara.

Han var så lycklig, och tyckte att det var så kul!!

Någon fick släppa honom en bit upp i lättaste backen, så åkte han rakt ner och någon annan fick ta emot honom (fast helst ville han ramla när han kom ner, det var det roligaste). Och att åka rullbandet upp för backen tröttnade han aldrig på.

Fortfarande (och nu har det gått 7-8 månader) så pratar han om att han vill åka skidor. Han har tjatat hela sommaren

Så jag råder er att testa! Antingen tycker han att det är roligt, eller också inte och då får ni göra andra saker istället, och försöka igen året därpå.

Lycka till!

Svar på tråden Vid vilken ålder började erat barn prova åka skidor?